Flotila nové generace elektromobilů s palivovými články společnosti Hyundai Motor Company úspěšně absolvovala v režimu autonomní jízdy 190 kilometrů dlouhou trasu ze Soulu do Pchjongčchangu. Poprvé na světě tak byla realizována funkce autonomní jízdy úrovně 4 u elektromobilu s palivovými články, který lze v současnosti považovat za nejekologičtější druh automobilu.

Autonomní jízda byla dosud zkoušena pouze na některých úsecích korejských silnic při omezené rychlosti jízdy. Autonomní vozy nyní poprvé překonaly tak velkou vzdálenost rychlostí 100 až 110 km/h, což je nejvyšší povolená rychlost na korejských dálnicích.

Jízdu absolvovalo pět vozidel Hyundai. Tři vozidla vycházejí z nové generace elektricky poháněného SUV s palivovými články, která nese označení NEXO a v Koreji bude uvedena na trh v příštím měsíci. Zbývající dvě autonomní vozidla byla typu Genesis G80. Všechna vozidla disponují funkcí autonomní jízdy úrovně 4, definované mezinárodními normami SAE. Všechna demonstrační vozidla ztělesňují tři pilíře vize značky Hyundai pro budoucí mobilitu: síťové propojení, svobodu a čistotu.

Demonstrační jízda byla zahájena v Soulu 2. února. Po stisknutí tlačítek „CRUISE“ a „SET“ na volantu přešly vozy okamžitě do režimu autonomní jízdy a vydaly se na 190 km dlouhou cestu do Pchjongčchangu. Na dálnici se vozidla zařadila do běžného provozu a v závislosti na jízdní situaci přejížděla z jednoho jízdního pruhu do druhého a předjížděla pomalejší vozidla. Kromě toho také projížděla mýtnými bránami s automatickou bezdrátovou úhradou mýtného.

Uvedená vozidla rovněž využívají zkušenosti, které společnost Hyundai získala začátkem letošního roku při úspěšných autonomních jízdách během veletrhu spotřební elektroniky CES (Consumer Electronics Show) v Las Vegas. Vyspělá technika jim umožňuje ještě přesněji rozpoznávat okolní vozidla a ještě lépe vyhodnocovat situaci na křižovatkách i při odbočování, projíždět mýtnými bránami a precizně určovat polohu vozidla na mapě pomocí vnějších senzorů, jimiž je vůz vybaven pro případy přerušení příjmu signálu GPS, například při jízdě dlouhým tunelem.

Hyundai již uskutečnil značný počet zkušebních jízd na dálnicích a během stovek tisíc ujetých kilometrů shromáždil velké množství dat pro další vylepšování provozních vlastností vozidel v režimu autonomní jízdy.

„Hyundai vyvíjí techniku pro autonomní jízdu, aby mohl nabízet nejvyšší úroveň bezpečnosti v kombinaci s mimořádným komfortem, který naši zákazníci očekávají,“ řekl Jinwoo Lee, vedoucí Centra pro inteligentní bezpečnostní techniku společnosti Hyundai Motor Group.

Exteriér a interiér nyní použitých vozidel s funkcí autonomní jízdy se podobá sériově vyráběným modelům Hyundai. Jejich výbava však zahrnuje různé kamery a senzory LIDAR. Rozšíření výbavy sériově vyráběných vozidel o nezbytný počet senzorů umožnilo realizovat funkci zcela autonomní jízdy, čímž se společnost o další krok přiblížila k cíli zavést tuto techniku do své obchodní nabídky.

Funkce autonomní jízdy vyžaduje zpracovávání vysokého objemu dat, k čemuž je zapotřebí mimořádný výpočetní výkon. Elektromobil s palivovými články vyrábí potřebnou elektrickou energii reakcí vodíku s kyslíkem, a je tedy optimálním druhem vozidla pro tyto druhy testů.

Elektricky poháněné SUV NEXO s palivovými články ujede na jednu náplň palivových nádrží téměř 800 km (interní cíl v kombinovaném jízdním cyklu EU). Doplnění paliva trvá přibližně pět minut. NEXO se může pochlubit mimořádnou účinností systému pohonu 60 %, odolností srovnatelnou s vozidly poháněnými spalovacím motorem a objemem zavazadlového prostoru 839 litrů.

Koncern Hyundai Motor Group, jehož součástí jsou společnosti Hyundai Motor a Kia Motors, připravuje uvedení systému autonomní jízdy úrovně 4 (dle normy SAE) na trh v „chytrých“ městech do roku 2021. Hyundai také plánuje nabízet techniku zcela autonomní jízdy do roku 2030.