Toyota_GR_YARIS_Rally1

Hybridní Toyota GR YARIS Rally1 se představuje. Premiéra bude už teď o víkendu na Rallye Monte Carlo

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: TOYOTA GAZOO Racing - 19. 1. 2022


Soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team zahajuje novou éru rallye s hybridními vozy GR YARIS Rally1. Sezónu 2022 odstartuje na Rallye Monte Carlo 20.-23. ledna. Hybridní ústrojí všech vozů tvoří baterie o kapacitě 3,9 kWh a motorgenerátor, jenž při zrychlování nabídne výkonovou posilu 100 kW/134 koní.

V případě Toyoty GR YARIS Rally1 je součástí hybridního ústrojí přeplňovaný motor 1,6 litru z Yarisu WRC. Celkový systémový výkon přesahuje 500 koní. Motor bude spalovat pouze udržitelné palivo, což je poprvé v rámci světového šampionátu FIA.

GR YARIS Rally1 je nástupcem vítězného modelu Yaris WRC, jenž se v soutěžní sezóně 2021 završené v italské Monze postaral o čistou sérii v podobě mistrovských titulů pro tovární týmy, soutěžní jezdce i navigátory.

Plug-in hybridní Hyundai i20 N Rally1 se představuje. První ostrý start bude za pár dní v Monaku

GR YARIS Rally1 je postaven na vyhrazeném prostorovém rámu se zvýšenou úrovní ochrany pro jezdce i navigátora. Z dalších změn v souladu s novými předpisy jmenujme méně komplikovanou aerodynamiku, návrat k mechanickému řazení a ukončení aktivního centrálního diferenciálu.

Změny souvisejí s vyšším zaměřením na jezdecké umění pilota. Ten bude nucen v rámci rychlostních zkoušek upravit způsob jízdy potřebám rekuperace a využívání energie hybridního pohonu.

Těžké podmínky pro test nových vozů

GR YARIS Rally1 od prvních jízd vloni na jaře prodělal zevrubný program testování, v posledních několika týdnech zaměřený na specifické požadavky Rallye Monte-Carlo, které je známo neustále se měnícími podmínkami od suchého asfaltu až po sníh a led, což se může ukázat jako obzvláště náročný začátek pro jezdce pilotující zcela nové vozy.

Ford představuje tým M-Sport Ford. Prozrazuje jezdce a ukazuje hotové auto. Premiéra bude na Rallye Monte Carlo

Na náročnou rychlostní zkoušku při zahájení soutěže ve čtvrtek večer se z vozů nové generace objeví na trati jako první GR YARIS Rally1 úřadujícího šampiona Sébastiena Ogiera. Osminásobný mistr světa, který rovněž získal rekordních osm vítězství na Rallye Monte-Carlo, se v letošní sezóně zúčastní několika vybraných podniků ve spolupráci s novým navigátorem Benjaminem Veillasem.

Jedničkou týmu TOYOTA GAZOO Racing bude celou tuto sezónu Elfyn Evans s navigátorem Scottem Martinem (druzí v sezóně 2021), za nimiž následují Kalle Rovanperä s navigátorem Jonnem Halttunenem, kteří loňskou sezónu zakončili na celkovém čtvrtém místě.

Ve všech kolech uvidíme na trati celkem čtyři vozy GR YARIS Rally1. Kompletní sezónu absolvuje Takamoto Katsuta s navigátorem Aaronem Johnstonem v nově vytvořeném týmu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team Next Generation.

Posádky dnes zahajují třídenní prohlídku tratě, která je z 85 procent úplně nová. Pro 90. ročník rallye se servisní park přesouvá z Gap přímo do Monaka. Po rozjezdech ve čtvrtek dopoledne odstartuje večer samotný rallyový závod z kultovního náměstí Casino Square a následovat bude dvojice nočních rychlostních zkoušek. Druhá přinese návrat klasiky Col de Turini, poprvé od roku 2013 za tmy.

Pátek bude nejdelším dnem celého podniku a přinese tři měřené úseky, absolvované dvakrát bez polední přestávky na servis pouze s přezouváním v Puget-Théniers. Podobný program je naplánován na sobotu, kdy se posádky přesunou o něco západněji: dopoledne je čekají tři rychlostní zkoušky, z toho dvě si jezdci zopakují odpoledne po přezouvání v Digne-les-Bains. Posledním dnem podniku je neděle sestávající ze dvou měřených úseků projížděných dvakrát – druhý z nich, zakončený v Entrevaux, je jedinou rychlostní zkouškou shodnou s loňskem.

Toyota_GR_YARIS_Rally1-TOYOTA_GAZOO_Racing_World_Rally_Team

Jari-Matti Latvala (šéf týmu): „Rallyové soutěžení vstupuje do zcela nové epochy, což je mimořádně zajímavý okamžik. Je zde spousta otazníků, a některé odpovědi přinese již Rallye Monte-Carlo. Jako tým jsme se velmi usilovně připravovali, ale nikdo neví, jak si jednotlivé vozy budou stát, dokud první rallye skutečně nezačne. Také asi uvidíme rozdíly mezi těmi jezdci, kteří budou za volantem nových vozů cítit velkou sebejistotu, resp. těmi, kteří ji teprve budou hledat. Musejí si zvyknout na spoustu změn souvisejících se způsobem jízdy i nastavením vozů. Během testování to pro celý tým bylo možná vůbec nejdůležitější: aby jezdci našli za volantem sebejistotu a cítili se v pohodě. Z pohledu jezdce bylo Monte Carlo vždy tím nejobtížnějším rallyovým závodem celého šampionátu. Spousta věcí bude záviset na podmínkách: máme vyšší výkon, ale jak jej využít na sněhu a ledu? A k tomu všemu se kvůli přesunu z Gap do Monaka objevuje spousta nových erzet. Je zde mnoho neznámých, a tak to bude opravdu hodně zajímavé.“

Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 1): „Jsem na počátku nové fáze kariéry, a jelikož se neúčastním celého šampionátu, aktuální pocit je v mém případě trochu jiný, než tomu v tuto roční dobu bývá. Ale být součástí tohoto programu s týmem TOYOTA GAZOO Racing je i tak vzrušující a start na Rallye Monte Carlo je pro mne vždy něčím mimořádným. I nadále jsem soupeřem a stále chci vítězit, takže do toho dám všechno. Jsem si vědom, že tým hodně usilovně pracoval na tom, aby byl s novou generací vozů připraven, a v každém testování také významně pokročil kupředu. Měl jsem možnost si GR YARIS Rally1 vyzkoušet tři dny v prosinci a pak ještě jeden den minulý týden, abych byl na tento podnik připraven. Je to celkem velká změna, a tak bude zajímavé, jak se s tím člověk popasuje. Ale myslím si, že start na Monte Carlu bude ohromnou výzvou úplně pro všechny. V této rallye bude tolik proměnných jako nikdy v minulosti.“

Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33): „Naše odvětví prožívá vzrušující časy a osobně se na výzvu s těmito novými vozy těším. Od prvních testů s vozy GR YARIS Rally1 jsme slušně pokročili, ale dokud nebudeme přímo na Monte Carlu, nelze vůbec říci, jak si vůči konkurentům stojíme. Změnilo se toho tolik, že tu máme nepopsaný list papíru. Nebylo jednoduché vyskočit z vozu, který byl tak skvěle vypiplaný, kde vše fungovalo jako na drátkách, do něčeho, co je spíše velkou neznámou. Velkým rozdílem je výkonová posila hybridního systému; to, jak se s ní vypořádáme, by v některých případech mohlo hodně znamenat. Hodně jsme již poznali při testování, ale jsem si jist, že v průběhu roku se ještě budeme hodně učit, Monte Carlem počínaje. Tato rallye je již kvůli počasí vždy trochu sázkou do loterie a nyní se základna posunula jižněji se spoustou nových erzet a odlišným terénem, se kterým se budeme muset porvat.“

Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69): „Z nového vozu mám dobrý pocit a také máme za sebou solidní přípravy. S každým novým vozem je vždy nutné na hodně věcech zapracovat, ale cítím, že celou dobu jsme se posouvali kupředu. Hodně zajímavé bylo zvyknout si na výkonovou posilu díky hybridu. Dává velkou sílu navíc, což je zpravidla dobré, ale také to v některých chvílích může být zrádné, když na to nejste připraveni. Jako jezdec musíte přemýšlet, jak toho využít, a pokud to dokážete lépe než ostatní, mohlo by to znamenat celkem velký rozdíl. Rallye Monte Carlo bude letos opravdu mimořádná. Je pokaždé trochu zrádná, ale letos tu máme spoustu nových erzet a úplně nové auto. Pátek a sobota budou opravdu hodně dlouhé dny bez poledního servisu, a pokud se nám podaří zvládnout to bez problémů, to již samo o sobě bude hodně dobré.“


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru