Evropská komise zahájila formální antidumpingové šetření týkající se dovozu pneumatik pro osobní automobily a lehká užitková vozidla z Číny. Toto rozhodnutí padlo na základě stížnosti evropského gumárenského průmyslu, který tvrdí, že čínští výrobci prodávají pneumatiky za neférově nízké ceny, čímž poškozují výrobce z EU.
Vyšetřování bude trvat asi 14 měsíců, ovšem předběžná antidumpingová opatření mohou být zavedena již do 8 měsíců od zahájení šetření. Pokud bude potvrzeno, že dumpingové praktiky čínských výrobců způsobují evropskému průmyslu újmu, může Evropská komise na dovoz těchto pneumatik uložit antidumpingová cla.
Evropský trh s pneumatikami pro osobní a lehká užitková vozidla měl v roce 2024 hodnotu přes 18 miliard eur (v přepočtu asi 448 miliard korun). Gumárenský průmysl v EU navíc přímo zaměstnává přibližně 75 tisíc lidí ve 14 členských státech a je klíčovou součástí širšího automobilového sektoru.
Toto je jednoduchý způsob, který prodlouží životnost vašich pneumatik o další roky
Čínské ministerstvo obchodu ale na základě zahájení vyšetřování vyjádřilo vážné znepokojení. Mluvčí tamního ministerstva uvedl, že Čína bude hájit legitimní práva a zájmy svých firem a vyzval EU k dialogu a konzultacím za účelem řešení vzájemných obav. Dále upozornil, že protekcionistické obchodní praktiky – tedy zvýšení konkurenceschopnosti evropských výrobců – mohou zvýšit zátěž pro spotřebitele, vytvářet obchodní bariéry a narušovat stabilitu dodavatelských řetězců.
EU má již v platnosti antidumpingová a antisubvenční opatření na dovoz pneumatik pro autobusy a nákladní vozidla z Číny. Tato opatření byla zavedena po zjištění, že čínští výrobci prodávají tyto pneumatiky za ceny pod výrobními náklady, což evropské výrobce poškozuje. V lednu 2025 byla tato opatření prodloužena na dalších pět let.
Pokud budou na dovoz čínských pneumatik pro osobní a lehká užitková vozidla cla nakonec opravdu uvalena, může to vést ke zvýšení cen těchto pneumatik na evropském trhu. To by mohlo ovlivnit jak spotřebitele, kteří hledají cenově dostupné pneumatiky, tak i firmy, které provozují vozové parky a hledají úspory v provozních nákladech. Na druhé straně by tato opatření mohla poskytnout ochranu evropským výrobcům pneumatik před neférovou konkurencí a podpořit domácí průmysl.