audi_s6_plus-a-audi_rs6_avant

Historie rychlých Audi: od Audi S6 plus až po Audi RS 6 Avant performance a RS 7 Sportback performance

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Audi - 5. 9. 2023


Čtyři písmenka „plus“. V tehdejší společnosti quattro GmbH označovala mimořádně sportovní deriváty modelů RS 6 a RS 7 poháněných již beztak velmi výkonnými motory. Byly podřízeny filozofii získat z techniky automobilu ještě větší maximum a posunout úroveň jízdní dynamiky ještě výš – ale současně zachovat obvyklé vlastnosti, které umožňují každodenní provoz bez odříkání. V roce 2016 se z označení plus stalo performance, filozofie však zůstala stejná. Všechno ale začalo před téměř 30 lety modelem Audi S6 plus, jak dokumentuje následující ohlédnutí do historie nejvýkonnějších automobilů v portfoliu značky Audi doplněné o nahlédnutí do jejich budoucnosti.

Historie modelů RS 6 performance začala v roce 1996 modelem Audi S6 plus generace C4. Společnost quattro GmbH (v současnosti Audi Sport GmbH), od roku 1983 nejprve dodavatel velmi kvalitního příslušenství a od roku 1995 poskytovatel programu pro individualizaci vozidel, dostala nový úkol. Převzala odpovědnost za sportovní verzi s interním označením Q1. Po úspěchu modelu Audi Avant RS2 měl vzniknout nový model s ještě vyšším výkonem a lepší jízdní dynamikou. Optimální základ poskytlo Audi S6 V8.

Praotec všech vysokovýkonných modelů: Audi S6 plus

Oddělení vývoje motorů Audi v Neckarsulmu vyvinulo pro S6 plus ještě výkonnější variantu jednotky V8 4,2 litru, která poháněla běžné vozy Audi S6. Výkon agregátu vzrostl z 290 k na 326 koní. Nový model tím překonal dokonce Audi Avant RS2. Vůz obdržel větší brzdy na přední nápravě, šestistupňovou převodovku s kratšími převody od třetího převodového stupně a tužší nastavení podvozku. Na nápravách byla namontována 17palcová kola s pneumatikami širokými 255 mm. Interiéru dominovala černá barva. Tehdejší společnost quattro GmbH použila modré, šedé nebo bílé ozdobné prvky na hlavici řadicí páky a podkladech stupnic sdružených přístrojů včetně rychloměru sahajícího až k 300 km/h. Společnost quattro GmbH představila v roce 1996 svůj první vlastní automobil v samostatné expozici na Ženevském autosalonu. Během 15 měsíců, po které byl model S6 plus nabízen, bylo vyrobeno 855 vozů Avant a 97 sedanů.

Rodokmen modelů RS: od modelu RS4 Avant přes RS 6 Avant až po RS 6 Avant plus

Značka Audi etablovala s modely RS2 a S6 plus koncept sportovního kombi. Prvním ryzím modelem RS od společnosti quattro GmbH byl model RS4 Avant (B5) z roku 1999, který se postavil na start s karoserií, jež byla oproti modelu Audi S4 rozšířená, a motorem, který vznikl ve spolupráci se společností Cosworth a poskytoval na tehdejší dobu úctyhodný výkon 381 koní. Od začátku roku 2000 byl novou vrcholnou verzí modelové řady Audi A4 (B5) model Audi RS4 Avant – tehdy byl nabízen a prodáván jako Audi RS4 a speciální model Audi RS4 Sport. A stal se absolutním prodejním hitem. Místo plánovaných 3000 exemplářů se pro vozy Audi RS4 Avant nadchlo více než 6000 velmi spokojených zákazníků.

V té době již existovalo mnoho nápadů pro další vysokovýkonné modely společnosti quattro GmbH – po ukončení výroby modelu RS4 se v Neckarsulmu uvolnily navíc také příslušné kapacity pro vývoj a výrobu nového modelu. V roce 2002 nebyl sice představen žádný přímý nástupce – další RS4 (B7) následovalo až v roce 2005 – ale větší sourozenec RS 6 na základě modelu A6 generace C5.

S prvním modelem RS 6 v karosářských verzích sedan a Avant debutovala také nová nomenklatura. Od té doby nesou všechny modely RS ve svém označení mezeru. S limitovanou speciální sérií RS 6 Avant plus se navíc vrátil z modelu S6 plus známý dodatek „plus“ pro ještě výkonnější verze. Optimalizované řízení motoru vylepšilo průběh točivého momentu a zvýšilo nejvyšší výkon o 30 koní na 480 koní. Vylepšena byla také chladicí soustava, aby bylo zajištěno optimální chlazení agregátu.

audi_rs6_avant-a-audi_s6_plus

Zvláštností byla také skutečnost, že poprvé od modelu RS2 byl model značky Audi oficiálně rychlejší než 250 km/h. Společnost quattro GmbH omezila RS 6 plus na 280 km/h, a vyráběla tak ve své době nejrychlejší sportovní kombi. Součástí sériové výbavy byly odvrtávané kotoučové brzdy, sportovní výfuková soustava a podvozek DRC. Edice se vyznačovala také 19“ koly a speciálními kombinacemi laku a vnitřní výbavy.

Značka Audi omezila výrobu na 999 vozů Avant. Stephan Reil, vedoucí technického vývoje společnosti AUDI AG v Neckarsulmu, vzpomíná: „S výkonem 480 k stál RS 6 Avant plus na vrcholu segmentu. Na druhé straně však měl tento automobil být ‚vlkem v rouše beránčím‘ a přesvědčit svou zdrženlivostí.“

Ještě více výkonu a točivého momentu: „plus“ se změnilo na „performance“

Varianta plus na základě generace C6 byla uvedena na trh v roce 2010 a byla omezena na 500 exemplářů. Na rozdíl od předchůdce nedostala žádné zvýšení výkonu, její V10 poskytoval i nadále nejvyšší výkon 580 koní, ale nyní měla nejvyšší rychlost 303 km/h. Rychleji tehdy jezdil jen model R8.

Audi představuje RS 6 Avant performance a RS 7 Sportback performance: Mimo jiné mají o 30 koní a 50 Nm více

Vozidlo bylo možné nakonfigurovat se dvěma pakety výbav: varianta RS 6 plus Sport obdržela kůží obšitou středovou konzolu a přístrojovou desku, RS 6 plus Audi exclusive karoserii lakovanou individuální barvou, kterou si zákazníci mohli libovolně zvolit. Ve verzi Audi exclusive byla sedadla spolu s ovládacími prvky, výplněmi dveří a středovou loketní opěrkou čalouněna a obšita kůží v některé z atraktivních barev z programu Audi exclusive. Vnější díly sedadel byly přizpůsobeny zvolené barvě kůže.

Obě varianty byly vybaveny 20“ koly, sportovním podvozkem plus, navigačním systémem, asistenčními systémy a paketem dílů z uhlíkového kompozitu v motorovém prostoru.

Generace C7 přinesla přechod z „plus“ na „performance“ – v roce 2016 byly představeny modely Audi RS 6 Avant a RS 7 Sportback performance. Detailními úpravami motoru vzrostl nejvyšší výkon na 605 koní, tedy o 45 koní oproti výchozí verzi. V jízdním režimu „dynamic“ byl krátkodobě k dispozici točivý moment 750 Nm („Overboost“). V závislosti na výbavě byla nejvyšší rychlost omezena na 250, 280 nebo 305 km/h. Sprint z klidu na 100 km/h se zkrátil o 0,2 sekundy (3,7 s), na 200 km/h dokonce o 1,4 sekundy (12,1 s). Součástí sériové výbavy byla nyní 21“ kola.

Audi RS 6 slaví 20leté výročí. Za čtyři generace jej poháněl osmiválec i desetiválec

Bílé podklady stupnic: generace C8 byla vzpomínkou na S6 plus

Modely RS 6 Avant performance a RS 7 Sportback performance na základě aktuální generace C8 navazují na mnohaletou strategii modelů plus a performance společnosti Audi Sport. Dodnes zůstal zachován pohon všech kol a motor V8 se zvýšeným výkonem. Mimořádně silný motor V8 Biturbo TFSI 4,0 litru dosahuje nyní nejvyššího výkonu 463 kW/630 koní a maximálního točivého momentu 850 Nm.

I dnes si mohou zákazníci objednávat pro individuální lakování karoserie barvy, jakou je modrá Nogaro, která byla poprvé použita u modelu Audi RS2 a dodnes je rozpoznávacím znakem modelů s červeným kosočtvercem. Vzpomínky na kořeny nechybí ani v interiéru. Zákazníci si mohou pro modely performance vybrat bílé podklady stupnic otáčkoměru a rychloměru – jako vzpomínku na modely Audi Avant RS2 z roku 1994 a Audi S6 plus z roku 1996, u nichž byly podklady stupnic analogových přístrojů bílé.

DNA se nezmění: pohled do elektrifikované budoucnosti

„Ve společnosti Audi Sport GmbH jsme již 40 let velmi úspěšní s tím, co děláme,“ říká Steffen Bamberger, vedoucí technického vývoje ve společnosti Audi Sport GmbH. „Naše DNA, tedy to, čím vynikáme, přeneseme nyní do vzrušující budoucnosti.“ Současné modely RS 6 performance a RS 7 performance a jejich základní modely se podle Bambergera odlišují od příslušných výchozích modelů zásadními prvky: charakteristickým vnějším a vnitřním designem, podélnou a příčnou dynamikou i zvukem. Těmito aspekty se budou odlišovat také v elektrické éře. Mezi ně patří vnější design, který se odlišuje od základního modelu sportovními vnějšími díly karoserie a většími koly. V interiéru se budou stále častěji objevovat udržitelné materiály, které zanechávají výjimečný dojem. Rozvíjen bude také zvukový projev v interiéru a exteriéru, aby se sportovní modely odlišovaly od výchozích verzí i slyšitelně a vyvolávaly emoce.

Audi S6 plus a Audi RS e-tron GT
Audi S6 plus a Audi RS e-tron GT

Bamberger k tomu dodává: „Budeme se snažit dostat z elektromobilů maximum, abychom přenesli DNA modelů RS do elektrické budoucnosti.“ Prostor pro nastavení jízdní dynamiky v elektrifikovaném automobilu sahá podle jeho slov od velmi komfortní charakteristiky pro každodenní provoz až po enormně sportovní a agilní. „Jedno je tedy jisté,“ říká Bamberger: „Modely RS budou nabízet velké potěšení z jízdy také v elektrifikované podobě.“

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru