Hasiči připravují novou vyhlášku k parkování elektromobilů v garážích. To výrazně zdraží jejich výstavbu

Autor: Anina Russová - Zdroj: Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru, ČTK - Foto: HZS Praha - 19. 10. 2023


Není pravdou, že by elektromobily hořeli více nebo častěji než auta se spalovacími motory. Pro hasiče je ale velmi těžké je uhasit. Hlavně ve chvíli, kdy parkují v podzemních garážích, protože hořící baterie vylučují velké množství opravdu nebezpečných látek a na místě fakticky nejdou uhasit. Auto je potřeba dostat do pískové nebo vodní nádrže. Právě i proto hasiči ve spolupráci s ministerstvem vnitra pracují na nové vyhlášce, která by zachytila potřebné protipožární opatření. Bohužel to ale bude znamenat zdražení výstavby všech garáží.

Elektromobily jsou stále poměrně nové a vyhlášky a zákony týkající se výstavby a protipožární ochrany naopak starší. Fakticky tak v žádných zákone nejsou nijak zakotvena pravidla podmínky požární bezpečnosti pro vozidla s elektrickým pohonem. Jenomže to vyžadují už jak hasiči, tak i Evropská unie, která na to dokonce už má směrnici a tu je potřeba respektovat.

Hasiči by tak rádi do chystané vyhlášky zavedli přesné podmínky požární ochrany. To by mělo znamenat elektrickou požární signalizaci, moderní systém aktivního hašení, tedy jak vodní hasicí zařízení, tak dostatečný odvod kouře a tepla. Hasiči zároveň požadují, aby nově stavěné garáže byly dostatečně odolné vůči požárům. „V rámci projednávané změny právního předpisu Ministerstva vnitra byl proces změny pozastaven a byla zřízena pracovní skupina, kterou řídí GŘ HZS. Členy strategické pracovní skupiny jsou vybraná ministerstva. Následovat bude ještě v průběhu října další jednání pracovní skupiny a na přelomu října a listopadu má dojít k jednání na ministerské úrovni,“ řekl mluvčí GŘ HZS Jiří Fröhlich.

Hasiči mají novou pomůcku pro zásahy u elektromobilů. K samotnému hašení ale tak úplně neslouží

V současné době jde jen o doporučení, která ale řada developerů už dodržuje. Někteří se snaží nabíjecí stanice pro elektromobily umisťovat mimo únikové cesty z garáží a jen takové, které jdou na dálku vypnout. Zpravidla pak u nových garáží bývají nabíjecí místa pro elektromobily umístěna co nejblíže výjezdům. „Parkovací stání pro elektromobily dnes začínají být standardem všech moderních kancelářských budov a jejich podíl postupně roste zároveň s tím, jak roste podíl elektromobilů zejména ve firemních flotilách. V Česku nyní tvoří elektroauta méně než dvě procenta vozového parku, my ale musíme při stavbě budov uvažovat v horizontu desítek let,“ uvedl mluvčí Penta Real Estate Martin Lánský. Penta doporučené protipožární opatření zabudovala v nové kanceláři Masaryčka i v rezidenčním projektu Nová Waltrovka.

Dodal také, že počet vyhrazených míst tvoří v jejich garážích momentálně jednu třetinu. Problematický je podle něj dále například bezpečnostní požadavek na rozšíření parkovacích míst na 3,5 metru, tedy stejně jako je tomu u parkovacích míst pro invalidy. Tato a další opatření se tedy následně zobrazí v prodejních cenách parkovacích míst.

„Poptávka po parkovacích místech je obrovská a rozhodně neklesá, naopak. Rozšíření míst na stání logicky povede k jejich nižšímu počtu a vyšší ceně,“ řekl Lánský. Momentální průměrná cena běžného parkovacího místa v nových pražských komerčních budovách se podle něj pohybuje mezi 100 až 200 eury (2 500 až 5 000 korun) za měsíc podle vzdálenosti od centra.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , ,

1 názor na “Hasiči připravují novou vyhlášku k parkování elektromobilů v garážích. To výrazně zdraží jejich výstavbu”

  1. Zdravím autory článku.
    Dovolím si Vás požádat, zda máte a můžete mi poskytnout kontakt (nejlépe telefon/email na můj email: naskok@seznam.cz) na osoby, které Vám poskytovaly k této reportáži legislativní i provozně technické podklady ohledně připravované vyhlášky, kterou v článku zmiňujete, že hasiči připravují snad a nejen pro garáže.
    A snad možný podnět pro další reportáž.
    V článku chybí ta základní informace potřebná při zakoupení jakéhokoli zboží=výrobku na území ČR a snad i EU = zda jsou pevně stanovené zákonné garance výrobcem v určených postupech k užívání po celou dobu životnosti výrobku, vzhledem k uživateli, skutečně bezpečné.
    Že má a samotný výrobce garantuje bezpečnost uživatele při dodržení postupů pro užívání výrobku.
    Že má zjištěnu a technicky/provozně ověřenu bezpečnost při dodržení postupů pro užívání výrobku stanoveném samotným výrobcem a tím výrobce garantuje bezpečnost uživateli, majetku i ekologickou.
    Jeden z poměrně důležitých podkladů pro stanovení výše pojištění elektroauta.
    Zda prodávaný výrobek=elektroauto reálně není nebezpečným, jak pro uživatele, okolí i ekologicky a do jaké výše užitných parametrů?!?
    Jak se má postupovat v případě poškození i případně nutné likvidace.
    Konkrétně mne zajímá, pokud vůbec existuje, základní obecně Vyhláška/zákonný předpis (Výrobcem elektroauta vydaný provozně bezpečnostní předpis/číslo zákonně platný v ČR/EU pro bezpečný, již a nyní prodávaný výrobek=elektroauta na území ČR) schválený s platným číslem vydaný výrobcem u daného výrobku (snad zákonem stanovený podklad pro bezpečný provoz i skladování výrobku a pro prodej daného výrobku v souladu s bezpečným provozováním i skladováním na území ČR/EU).
    Existuje vůbec Závazný a nyní platný požární předpis pro bezpečné způsoby a především platnou metodiku hašení elektroauta (konkrétně třeba od Škoda a.s., nebo Tesly), kterými se v případě zahoření elektroauta hasiči při zásahu mají řídit s přihlédnutím na bezpečnost jich samotných, zdraví lidí, majetku dalších osob a především jak minimalizovat ekologickou zátěž v důsledku hašení elektroauta.
    Mám podezření, že nic takového neexistuje a výrobce u elektroaut dodnes nemá za povinnost a tvrzení, že tento výrobek=elektroauto je, tím pádem tvrzení, že prodávané elektroauto je výrobkem bezpečným, je pouhou nepravdou či chimérou s obchodní kalkulací na úkor samotné bezpečnosti nejen zákazníka a především o které se veřejnost nemá dozvědět a proto se této problematice cíleně v informování všichni vyhýbají.
    Předpis výrobce, případná Vyhláška pro hasiče by snad měla být snadno a veřejně dohledatelná včetně jejího rozsahu a textu.
    Nebo prodejci tak falešně a účelově vytvářejí pocit bezpečnosti elektroauta a vystavují zákazníka i jeho okolí neúměrnému a hlavně určitě nechtěnému riziku.
    No a hasiči se v tom plácají jak ryba na suchu a za postupné nutné kreativnosti i čaro-tvorby s vynucenou potřebou neustálého vyhodnocování svých možností a důsledků.
    16.1.2024
    Děkuji za Vaši odpověď
    Přeji pohodový den
    Oldřich

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru