Evropa se začala bát levných čínských elektromobilů a řeší, co s nimi udělá. EU přemýšlí o jejich speciálním zdanění, aby nezaplavily evropský trh. Francie už se svým řešením přišla. A je docela rafinované.
Čínské elektromobily jsou levné i díky tomu, že je dotuje přímo čínská vláda. I na starém kontinentu jsou pak cenově výhodnější než elektromobily tradičních evropských značek. Francie už EU předběhla a cenu čínských elektromobilů řeší po svém. Cenu aut se rozhodla řešit nepřímo: přes emise z výroby a přepravy.
Francie tak bude zohledňovat, kolik emisí CO2 vznikne při výrobě auta a jeho přepravě. Součástí výpočtu budou použité materiály, spotřebovaná energie při montáži auta, ale i výrobě baterií a nakonec i při samotné dopravě auta z továrny do Francie. Čínské elektromobily se zatím ještě vyrábějí výhradně v Číně, takže toto řešení může fungovat. Zatím.
Ve Francii v současnosti funguje pro nákup elektromobilu finanční podpora. Jde o 5 tisíc eur (cca 122 tisíc korun) na koupi auta s cenou do 47 tisíc eur (cca 1,147 milionu korun). A tato podpora bude vyplacena právě pouze pro „vozidla šetrná k životnímu prostředí“. Kritéria pro zrušení podpory byla stanovena tak, aby byly vyloučeny právě čínské elektromobily, ale nikoliv francouzské, potažmo evropské automobilky. Vyjít by to mělo i v případě, kdy jsou některé elektromobily vyráběné ve východní Evropě a používají čínské baterie.
A bude to fungovat? Podle francouzských vládních odhadů by mělo. Tamní noviny Les Échos publikovaly článek, v němž píší, že při výrobě baterií v Číně vzniká 1,7–3krát víc skleníkových plynů než př výrobě baterií ve Francii. Při výrobě samotného auta (sedanu střední třídy) vzniká v Číně celkem až o 45 % víc emisí. Důvodem je zejména výrazně vyšší podíl elektřiny z uhlí.