Drtivou většinu automobilů dnes stále pohání fosilní paliva v podobě nafty a benzinu a přestože se stále ve větším bude prosazovat elektromobilita, tak na silnici tato auto ještě desítky let zůstanou. Objem paliv ale bude klesat, s čímž se budou muset čerpací stanice vypořádat.
Fosilní palivo se bude prodávat ještě dlouho
Čerpací stanice už dnes neprodávají pouze paliva, ale svůj sortiment rozšířily o potraviny, teplá jídla, ale také kávu a další občerstvení. Doplňkový prodej budou ale rozšiřovat ještě více, protože bude potřeba nahrazovat pokles příjmů z prodeje fosilních paliv. Svůj plán už před časem představila například síť čerpacích stanic Shell.
Herbet W. Rabl z německého sdružení pro trh čerpacích stanic říká, že o dostatek fosilních paliv se budou čerpací stanice starat i po roce 2035, kdy plánuje EU zakázat prodej nových aut, která produkují jakékoliv lokální emise, což v praxi vlastně znamená zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory. Jenže na silnici se v té době budou ještě spalovací auta ve velkém pohybovat, protože jejich život je poměrně dlouhý, vždyť například v České republice je průměrně stáří auta kolem 16 let. Motoristé se tedy nebudou muset bát. Rabl totiž dodal, že paliva bude možné koupit i v roce 2040 nebo dokonce 2050.
Očekává se navíc, že lidé se budou snažit svá starší spalovací auta udržet v provozu co nejdéle. Vzroste tak prý zájem o jejich opravy. I kvůli tomu už před časem europoslanec Jens Gieseke varoval, že se kvůli tomu z Evropy může stát taková druhá Kuba…
Přechod na elektromobilitu bude podle Rabla probíhat stále pozvolna, přestože bude postupně zrychlovat. Automobilka totiž představují čím dál víc nových aut jako elektromobily a nové spalovací motory už ani nevyvíjejí. Urychlit by elektromobilitu podle něj mohla nějaká ekologická katastrofa.
Ceny porostou
Toho, že by na čerpacích stanicích nebyla fosilní paliva, se tedy bát nemusíme. Bát bychom se ale naopak měli jejich ceny. Ta totiž poroste. „Paliva budou v dlouhodobém horizontu zdražovat,“ ale není to podle něj kvůli samotným čerpacím stanicím. „Na jejich ceně vydělávají zejména ropné koncerny, nikoliv provozovatelé čerpacích stanic.“
Záchranou pro spalovací motory může být i syntetické palivo, tzv. e-palivo. Jenže to je kvůli své náročné výrobě asi čtyřikrát dražší než to fosilní. Na jeho výrobu se ale zaměřuje čím dál více světových automobilek i automobilových koncernů.