Ford zkouší technologii pomáhající řidičům využívat „zelenou vlnu“ na semaforech

Autor: Tisková zpráva - 2. 11. 2016


Představte si, že byste mohli odvézt děti do školy, dojet do práce nebo vyrazit do nákupního centra na druhé straně města, aniž byste museli cestou třeba jen jedenkrát zastavit na červenou.

Ford se aktuálně podílí na zkouškách technologie, která by mohla proměnit jízdu na „zelené vlně“ v každodenní realitu. Systém nazvaný GLOSA (Green Light Optimal Speed Advisory) využívá informace o načasování semaforů a doporučí řidiči takovou rychlost, aby dorazil k semaforu na zelenou. Pokud je už donucen na červenou zastavit, systém ho informuje, za jak dlouho opět naskočí zelená. Podobné technologie již pomáhají cyklistům v Kodani či Amsterodamu.

Testy mají demonstrovat přednosti propojených automobilů a probíhají v rámci projektu UK Autodrive, což je nejrozsáhlejší britský program zaměřený na zkoušky autonomní jízdy a komunikujících automobilů. Projekt má 16 členů a je částečně financován z veřejných zdrojů. Jeho náplní je vývoj a testování technologií vzájemné komunikace mezi vozidly a komunikace mezi vozidly a infrastrukturou. Tyto systémy mají potenciál zkrátit dojezdové časy, zlepšit spotřebu paliva a také zmenšit stres, který řidiči v hustém provozu zažívají.

„Po dlouhém dni v práci nemůže být nic horšího, než zastavovat cestou domů na každých semaforech,“ řekl Christian Ress, vedoucí oddělení asistenčních technologií ve výzkumném středisku Fordu. „Tím, že umožníme řidičům svézt se na zelené vlně, dosáhneme lepšího toku dopravy a výrazného snížení spotřeby paliva i emisí oxidu uhličitého.“

Ve Velké Británii stráví každý rok řidiči čekáním na semaforech přibližně dva dny.

Na vozech Mondeo Hybrid, které Ford ke zkouškám poskytl, se testuje rovněž „elektronické brzdové světlo“, jež při prudkém brzdění upozorní na nebezpečnou situaci vozidla jedoucí za nimi. Funguje na vzdálenost až 500 metrů a nevyžaduje přímou viditelnost.

Příští rok se v rámci programu budou zkoušet také technologie, které upozorní řidiče na zablokovanou křižovatku nebo na blížící se policejní, hasičský či sanitní vůz. Testovat se bude také systém udělující prioritu vozidlům přijíždějícím ke křižovatce bez semaforů a dopravního značení.

Dvouletý testovací program probíhá v běžném provozu i na uzavřených tratích v Milton Keynes a Coventry.

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru