Evropský automobilový trh se rychle elektrifikuje a samostatně to má dnes těžké i velký výrobce. Právě v této situaci přichází dohoda, kterou společně oznámily Ford a Renault Group. Nejde o malinkou spolupráci, ale o strategické spojení sil, jehož cílem je rozšířit nabídku elektromobilů Ford pro evropské zákazníky a zároveň posílit pozici obou značek na trhu.
Základním stavebním kamenem nového partnerství jsou dva zcela nové osobní elektromobily značky Ford vyvíjené speciálně pro Evropu. Oba vozy vzniknou na elektrické platformě Ampere, kterou Renault dlouhodobě rozvíjí, a vyrábět se mají v severní Francii v rámci průmyslového ekosystému ElectriCity. Ford tak využije nejen technické know-how, ale i výrobní zázemí Renaultu, které je dnes jedním z pilířů evropské elektromobility.
Přečtěte si také:
První z dvojice nových modelů by se měl v evropských showroomech objevit na začátku roku 2028. Pro Ford půjde o úvodní krok širší produktové ofenzivy v oblasti elektromobilů na starém kontinentu.
Dva vozy, dvě značky, jedna platforma
Oba připravované elektromobily ponesou modrý ovál, vznikají však ve velmi úzké spolupráci s Renault Group. Ford má mít hlavní slovo v návrhu a charakteru vozů, Renault dodá svou elektrickou platformu Ampere a výrobní kompetence.
Mustang se čtyřmi dveřmi a tisícikoňový terénní supersport: co všechno má šéf Fordu v hlavě
Automobilky slibují, že vozy budou mít výraznou dynamiku jízdy, intuitivní ovládání a hlavně zachovají „DNA značky Ford“, tedy jízdní projev, na který jsou zákazníci u této značky zvyklí. Technický základ i finální montáž však zajistí francouzské provozy Ampere ElectriCity, což má být potvrzením jejich specializace na velkosériovou výrobu elektromobilů.
François Provost, generální ředitel skupiny Renault, k nové chystané spolupráci obou automobilek řekl: „Skupina Renault s hrdostí oznamuje novou strategickou spolupráci s ikonickým výrobcem automobilů Ford. Toto partnerství dokazuje sílu našeho know-how v oblasti partnerství a konkurenceschopnost v Evropě. V dlouhodobém horizontu nám spojení sil s Fordem umožní být inovativnější a pružnější na rychle se měnícím evropském automobilovém trhu.“
Přečtěte si také:
„Strategické partnerství se skupinou Renault Group představuje pro společnost Ford důležitý krok a podporuje naši strategii budování vysoce efektivního a na budoucnost připraveného podnikání v Evropě. Spojíme průmyslový potenciál a aktiva skupiny Renault Group v oblasti elektromobilů s ikonickým designem a jízdními vlastnostmi společnosti Ford, abychom vytvořili vozidla, která jsou zábavná, výkonná a mají nezaměnitelný charakter značky Ford,“ dodal k tomu Jim Farley, prezident a generální ředitel společnosti Ford Motor Company.
Společná cesta i u dodávek
Partnerství se ale netýká jen osobních elektromobilů. Ford a Renault Group současně podepsaly i prohlášení o záměru spolupracovat v Evropě na lehkých užitkových vozech. V této oblasti mají obě značky za sebou desítky let zkušeností a velmi silné postavení.
V rámci podepsaného dokumentu budou firmy zkoumat možnosti společného vývoje a výroby vybraných lehkých užitkových vozidel obou značek. Cílem je využít rozsáhlou dodavatelskou základnu, výrobní kapacity i know-how obou hráčů a nabídnout v Evropě konkurenceschopnější a efektivnější řešení pro podnikatele i flotilové zákazníky.
Spolupráce má přitom zahrnovat nejen samotnou techniku a výrobu, ale také oblasti, jako jsou software, služby a celkový zákaznický ekosystém, což je u moderních pracovních vozů stále důležitější.

Co se skrývá za slovem „partnerství“
Automobilky samy upozorňují, že pojem „partnerství“, který v souvislosti s novou spoluprací používají, neznamená vznik nové právní entity ani sdílení právních či finančních rizik v rámci nějaké formální společné společnosti. Jde o rámec pro koordinovanou, ale smluvně vymezenou spolupráci v konkrétních projektech.
Z pohledu evropského zákazníka je nicméně podstatný hlavně výsledek. Pokud se plán naplní, přijdou během několika let na trh nové elektromobily Ford vyvinuté na základě francouzské platformy Ampere a zároveň získají podporu v podobě rozšířené nabídky užitkových vozů s technickým zázemím obou značek.
Přečtěte si také:
Další spolupráce
A není to první velká spolupráce, protože Ford už v současnosti spolupracuje s koncernem Volkswagen. Platí to také pro osobní auta i pro užitkové vozy.
Na základech podvozkové platformy MEB od VW totiž stojí elektromobily Explorer a Capri. V rámci užitkových vozidel je spolupráce oboustranná. Ford pro VW dodal základ v podobě Rangeru, na kterém vznikl Volkswagen Amarok, ale také Tourneo Custom a Transit Custom, na jejichž základech stojí Volkswageny Caravelle T7 a Transporter T7. Ford si pak od VW vzal menší dodávku Caddy, kterou prodává jako Tourneo Connect a Transit Connect.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek










