2021-Ford_Ranger_Raptor_Special_Edition- (1)

I když už Ford představil novou generaci pick-upu Ranger, ten současný ještě do starého železa nepatří. Novou generaci dostanou první zákazníci až za rok, do té doby mohou pořizovat současné Rangery v edicích: Raptor Special Edition, Stormtrak, Wolftrak a MS-RT. Vyzkoušeli jsme je v terénu.

Každá z nich je laděna úplně jinak. Liší se designově, ale i svými schopnostmi, přičemž některé z nich se hodí zejména do těžkého terénu, jiné do lehčího terénu a jiné na silnici. Jedno mají ale společné, jsou postaveny na základech nejprodávanějšího evropského pick-upu.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI DSG (2021)

Ford Ranger Raptor Special Edition

A pojďme na to rovnou od toho nejlepšího. Ford Ranger Raptor je nejdrsnější verze Rangeru. Je hodně rozšířený (+15 cm), má speciální podvozek s tlumiči Fox s vyšší světlou výškou (+5 cm) a v základu terénní gumy. Oproti klasickému Rangeru je tu úprav samozřejmě ještě více, rozepisovali jsme se o nich v redakčním testu, který si můžete přečíst zde.

A běžný Raptor si teď můžete pořídit jako Special Edition. Jde spíše o designová vylepšení, protože z pohledu techniky je auto vybaveno dostatečně. Karoserie může být lakována modrou Performance, šedou Conquer nebo bílou Frozen a v případě Special Edition bude dekorován párem matně černých pruhů lemovaných červenými kontrastními linkami. Pruhy se objevují nejen na kapotě motoru, ale také na střeše, zadním víku korby, bočních partiích i zadních blatnících. V nárazníku také vykukují červeně lakovaná tažná oka.

V interiéru byla vyměněna modrá nit za červenou, která je na volantu, palubní desce, sedadlech i na výplních dveří. Palubní deska je vyvedena v barvě Raceway Grey, kterou dostává pouze Ranger Special Edition.

Auto jsme krátce vyzkoušeli na motokrosové trati. Potěší, že Raptor je jediným Rangerem, kde se dá zavřít zadní diferenciál i v pohonu pouze zadních kol. Jinak ale samozřejmě nechybí ani přiřaditelný pohon všech kol nebo redukční převod.

Přečtěte si také:  Test Ford Mustang Mach 1 (2021)

Na Rangeru Raptor je skvělý právě jeho podvozek, který je naladěn tak, aby se s autem dalo jezdit rychle i mimo zpevněné komunikaci. Tlumiče pracují tak, že v kabině se povrch pod autem zdá výrazně rovnější, než ve skutečnosti je. Tlumiče i zbytek auta jsou navíc připraveny i na to, kdybyste s autem chtěli skákat. Díky zadní uzávěrce diferenciálu se s autem dá i zablbnout v zatáčkách, kdy se záď dokáže decentně sklouznout. Stabilizace se sice tváří jako deaktivovaná, ale přesto je jen omezená, takže do velkého smyku auto nepustí.

A přesto by to s dvěma turby přeplňovaným motorem 2.0 EcoBlue Bi-Turbo mohla být taková zábava. Vždyť výkon je 157 kW/213 koní, ale ještě zajímavější je hodnota maximálního točivého momentu, která vrcholí 500 Nm. Už od nejnižších otáček má tohle auto chuť zrychlovat.

Ford Ranger Raptor Special Edition nemění techniku, ale je o designu. Cena je oproti běžnému Raptoru vyšší o necelých 50 tisíc korun.

Přečtěte si také:  Stanice technických kontrol zveřejnily desítku nejspolehlivějších ojetin do 130 tisíc korun

Ford Ranger Stormtrak

Ranger Stormtrak sice nabízí stejný motor jako Ranger Raptor, ale jeho naladění i určení je zcela odlišné. Nechce jezdit rychle v terénu, ale je to spíš taková stylovka. Ani tak mu nechybí připojitelný pohon všech kol, redukce nebo mechanická uzávěrka zadního diferenciálu.

Stormtrak vychází výbavy Wildtrak. Přináší ovšem opět několik designových vylepšení. Tak hned například barvu karoserie, může mít (za příplatek) třeba výrazný metalický lak v červené Rapid, který mají i auta z fotek. Na výběr jsou také laky bílá Frozen (standard) nebo modrá Lightning (na přání). Kromě toho si lze v přední části všimnout jinak tvarované masky chladiče s červenými doplňky, která připomíná Mustang. Karoserie je doplněna také o několik polepů a emblémů, a zadní nárazník i rám za kabinou jsou v černé barvě. V sériové výbavě nechybí elektrický kryt nákladového prostoru a ochranná vana s posuvným rozdělovačem nákladového prostoru. 

Změnou prošla i kabina. Tady jsou nová sedadla se stejně jemnou kůží jako v Rangeru Raptor, přičemž nechybí vyražená loga Stormtrak. Interiérové plochy jsou vyvedeny v odstínu Tinted Graphite a prošívání je tu červenou nití.

Kromě Raptoru mají ostatní modely Ranger – Stormtrak nevyjímaje – užitečné zatížení na hranici jedné tuny a utáhnou přívěs o hmotnosti až 3500 kg. Raptor totiž uveze jen 620 kg a utáhne pouze 2,5 tuny.

Přečtěte si také:  Prototyp nového Fordu Ranger se představuje ve videu. Automobilka ukáže jeho tvrdé testování

Do auta jsme se posadili krátce na off-roadové trati postavené v areálu závodního okruhu Hungaroring. Šlo spíše o trialovou trať, při které jsme si vyzkoušeli křížení náprav, boční náklon a také ověřili schopnosti brodění. Ford tvrdí, že Ranger dokáže projet i vodou hlubokou 800 mm.

Ford Ranger Wolftrak

To verze Wolftrak je pojata úplně jinak, vychází totiž z pracovního provedení XLT. Tomu odpovídá i vyvedení kabiny, jemuž na rozdíl o obou výše zmiňovaných verzí chybí kontrastní prošívání i použité materiály. Palubní deska je čistě plastová a už na první pohled úplně obyčejná.

I pohonná jednotka je skromnější. Pod přední kapotou se nachází naftový motor 2.0 EcoBlue s výkonem 125 kW/170 koní, který může být spojen buď s manuální šestistupňovou převodovkou, případně za příplatek s automatem. Přiřaditelný pohon všech kol je tu ale standardem, stejně jako redukční převodovka. Stejně jako u Stomrtraku, dostává i Wolftrak v základní výbavě univerzální celoroční terénní pneumatiky.

Wolftrak také dostal vzhledové úpravy. V prvé řadě je to třeba šedý lak Conquer, případně na přání šedý lak Sea, jenž je ve standardní výbavě, anebo černé doplňky karoserie včetně masky chladiče. Černý je například i trubkový rám, který nejen přidává styl, ale slouží i jako základna pro montáž příslušenství nebo k upevnění nákladu. Specifická jsou i 17″ černá kola a plastové boční nášlapy.

Přečtěte si také:  Test Dacia Spring (2021)

S tímhle autem jsme vyrazili na poměrně zajímavou a docela náročnou off-roadovou trať do lesa. Tady by se v některých místech stěží dalo projít pěšky, ale za volantem Rangeru Wolftrak to bylo v pohodě. V některých místech hodně pomáhala právě redukční převodovka, díky niž se auto z kopce nebo na velkých nerovnostech mohlo pohybovat opravdu pomalu, aniž by se zablokovala kola nebo zastavil motor. Vcelku dostatečně jsme vyzkoušeli také křížení náprav.

Král je mrtev, ať žije král

Ačkoliv už víme, jak bude vypadat a co bude nabízet nová generace pick-upu Ranger, na které Ford spolupracoval s automobilkou Volkswagen, první zákazníci auta nedostanou dříve než za rok. Ford ovšem pro zákazníky na sklonku výroby současné generace připravil velmi zajímavou nabídku speciálních edic. Ty vylepšují design, ale u některých z nich i rozšiřují výbavu.

Přečtěte si také:  Test Range Rover Velar P400 (2021)

Každá z edic je určena pro jinou cílovou skupinu, přičemž ta poslední MS-RT, o které jsme nemluvili, se v České republice oficiálně nabízet nebude. Jde o verzi, určenou zejména na silnici, protože dostala zejména nový přední nárazník, připomínající sportovní výbavy osobních automobilů Ford, ale také 20″ disky kol.

Přidat komentář