1968-ford-mustang-fastback-classic-cars-bohemia

Ať už jste fanouškem sportovních vozů nebo klasik, tak legendární vůz Ford Mustang zaručeně znáte. Je to americká ikona, která dokonale spojila výkon a nízkou cenu. Na úplném počátku historie Mustangu jsou totiž mladí lidé toužící po silném autě. Jak už tomu obvykle bývá. Tehdejší trh s automobily ale ničím takovým nedisponoval. Tuto díru se rozhodl zaplnit Lee Iaccoca. Cíl byl tedy jasný a nakonec ho nezměrně předčil.

Nečekaně velký úspěch

Z jeho tvorby totiž nevzešla pouze silná hračka pro pár mladých američanů. Během let se z tohoto modelu stala ikona takzvaných “muscle cars”. Tudíž sportovních vozů, které září hlavně v rychlé jízdě po rovné trati. Z pohledu amerického průmyslu se po válce tento vůz stal jedním z největších ekonomických úspěchů. V poválečném období se totiž výrazně zvýšila poptávka po levných vozech, a co je lepší, než to navíc spojit s pořádným výkonem. Tohle na američany prostě platit muselo.

Mustang první generace

První vůz s označením Mustang sjel z výrobního pásu v roce 1962. Byl označen jako Mustang I a poprvé se veřejně představil na Velké ceně Spojených států. Byl vyzbrojen čtyřválcem s válci do V a pouze dvěma místy pro sezení. To byla věc, kvůli které moc šancí na sériovou výrobu neměl. Oproti tomu čtyřdveřová verze, tak to bylo něco jiného. A ta se ukázala přesně 13. dubna 1964 na světové výstavě v New Yorku. Ford si byl jeho budoucím úspěchem tak jistý, že na výstavu rovnou připravili dvě různé verze.

ford-mustang-classic-cars-bohemia-1

22 tisíc objednávek hned první den

První generace Mustangu se prodávala jako dvoudveřové kupé s místem pro čtyři pasažéry a stupňovitou zádí. Druhá verze byl kabriolet se sundávací plátěnou střechou. Vůz uváděl do pohybu šestiválec o objemu 2,8 litru. Ten disponoval silou 74 kW. Samozřejmostí byly rysy, které se zachovaly až do dnešní modelů: vystouplé široké blatníky a dlouhá kapota. Hned během prvního dne bylo vytvořeno přes 22 000 objednávek. Prodával se tedy stejně dobře, jako se dnešní veteráni na prodej.

Poté přišla ropná krize

Druhá generace měla raketový nástup velice těžký. Zrovna v té době totiž probíhala ropná krize, a Mustangy zrovna nejekonomičtější auta nejsou. Americký lid se tedy spíše díval po menších a hlavně úsporných vozech. I v této době ale Mustang odpověděl na trh. Dostal menší karoserii a zmenšil se i motor.

Zpět k obvyklým rozměrům

Tato situace ale pozvolna přešla a třetí generace Mustangu se mohla pozvolna zvětšovat. A to také udělala. I přes celkové zvětšení se váhu povedlo snížit o 100 kilogramů, což se pozitivně projevilo na dynamice. Při výběru svého nového Mustanga si zákazník mohl vybírat mezi verzemi třídveřový hatchback, kabriolet a dvoudveřové kupé.

ford-mustang-classic-cars-bohemia-2

Vývoj další generace trval tři roky

Poté se inženýři na tři roky odmlčeli a v tichosti pracovali na generaci čtvrté. A tohle čekání se rozhodně vyplatilo. Trošku se zjednodušil výběr, neboť nabídka obsahovala pouze kupé a kabriolet. Zmenšil se také výběr motorizací, ale rostl výkon. Motory byl 3,8l V6 a 4,6l V8. V případě verze Cobra se díky dmychadlu výkon dostal až na 250 kW.