2020-Ford-Mustang-Mach-e-elektromobil- (9)

Ford chce od roku 2023 vyrábět 600 tisíc elektromobilů ročně. Od roku 2026 více než dva miliony elektromobilů ročně

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Ford - 27. 7. 2022


V návaznosti na silnou poptávku po nových elektromobilech oznámil Ford řadu iniciativ směřujících k zajištění výrobních kapacit pro baterie v rozsahu potřebném k dosažení cílového objemu 600 000 elektromobilů ročně do konce roku 2023 a více než dva miliony do konce roku 2026.

V rámci strategie Ford+ společnost podrobně popsala své globální plány stran modelového portfolia, které tyto výrobní cíle podporují. Ford očekává, že složená roční míra růstu elektromobilů přesáhne do roku 2026 90 %, což je více než dvojnásobek předpokládaného globálního růstu odvětví.

„Nová řada elektromobilů Ford vyvolala obrovské nadšení i poptávku a my nyní zavádíme průmyslový systém pro rychlé škálování,“ řekl Jim Farley, prezident a generální ředitel Fordu a prezident Ford Model e. „Tým divize Model e pracuje rychle, soustředěně a kreativně na zajištění výrobních kapacit i surovin, které potřebujeme k tomu, abychom mohli dodávat inovativní elektromobily milionům zákazníků.“

Ford plánuje do roku 2026 investovat do elektromobilů více než 50 miliard dolarů (v přepočtu přibližně 1,2 bilionu Kč) a do roku 2026 plánuje celkovou upravenou EBIT marži ve výši 10 %, respektive 8% EBIT marži u elektromobilů.

Společnost vytváří pro elektromobily nový dodavatelský řetězec, který dodržuje její závazky v oblasti udržitelnosti a lidských práv, a předpokládá, že do roku 2030 bude více než polovina její celosvětové produkce tvořena elektromobily a nejpozději do roku 2050 dosáhne celosvětové uhlíkové neutrality.

V Evropě Ford míří k úplnému přechodu na elektromobily do roku 2035

Pokud jde o Evropu, v závodě Ford v Kolíně nad Rýnem-Niehlu aktuálně probíhá rozsáhlá modernizace, která jej má připravit na výrobu elektromobilů od roku 2023. Součástí je i výstavba nové pětipodlažní budovy o rozloze 2500 m2, v níž bude umístěna nová a výkonná předlakovací linka.

Vedle toho budou stávající výrobní zařízení modernizována s využitím nových, energeticky účinných řešení, která ušetří více než 2000 tun CO2 a více než 2600 MWh elektrické energie ročně.

Očekává se, že první osobní elektromobil sjede z výrobní linky v Kolíně nad Rýnem v roce 2023 a druhý model elektromobilu se zde začne vyrábět od poloviny roku 2024. Roční objem výroby v novém závodě by měl dosáhnout 200 000 vozidel.

Přestavba závodu v Niehlu je významným krokem k dosažení plně elektrické budoucnosti značky Ford v Evropě a přispívá k jejímu cíli dosáhnout do roku 2035 uhlíkové neutrality ve všech svých evropských závodech, logistice i u dodavatelů.

600 000 elektromobilů ročně ke konci roku 2023

Ford plánuje do konce roku 2023 dosáhnout celosvětového objemu 600 000 prodaných elektromobilů ročně s následujícími modely:

  • 270 000 kusů Mustang Mach-E v Severní Americe, Evropě a Číně
  • 150 000 kusů F-150 Lightning v Severní Americe
  • 150 000 kusů E-Transit v Severní Americe a Evropě
  • 30 000 kusů zcela nového SUV v Evropě, jehož výroba se výrazně zvýší v roce 2024

Ke stávajícím nikl-kobalt-manganovým (NCM) článkům přidává Ford do svého portfolia lithium-železo-fosfátové (LFP) články. Vzniká tak ještě větší kapacita pro žádané modely a zákazníci se mohou těšit na mnoho let provozu s minimální ztrátou dojezdu. Nový typ článků zároveň snižuje závislost na vzácných kritických minerálech, jako je nikl, a při současných cenách přináší Fordu 10% až 15% úsporu nákladů na materiál oproti bateriím NCM.

Společnost potvrdila, že díky spolupráci s předními výrobci baterií z celého světa si zajistila 100 % roční kapacity bateriových článků – 60 gigawatthodin (GWh), což je objem potřebný pro výrobu 600 000 elektromobilů.

Ford dále oznámil, že společnost Contemporary Amperex Technology Co., Ltd. (CATL) bude od příštího roku dodávat kompletní LFP baterie pro Mustang Mach-E pro Severní Ameriku a od začátku roku 2024 také pro F-150 Lightning. Flexibilita architektury elektromobilů Ford umožňuje efektivní začlenění prizmatické LFP technologie společnosti CATL, čímž podporuje rychlé škálování výroby podle vývoje poptávky po elektromobilech.

Ford využívá ke splnění svých cílů v oblasti kapacity baterií pro rok 2023 také své dlouholeté pojení se společností LG Energy Solution (LGES) a strategický vztah se společností SK On.

Dlouholetý dodavatel LGES rychle rozšířil a zdvojnásobil kapacitu svého závodu v polské Vratislavi, aby podpořil dodatečnou výrobu NCM článků pro modely Mustang Mach-E a E-Transit. Společnost SK On instalovala kapacitu, která bude podporovat výrobu velkoobjemových modelů Ford F-150 Lightning a E-Transit – v závodě v Atlantě rozšíří výrobu NCM článků nad dříve plánovanou úroveň a poskytne novou kapacitu bateriových článků v závodě v Maďarsku.

Nárůst na více než 2 miliony elektromobilů ke konci roku 2026

Ford navazuje na dohody spojené s milníkem 600 000 vyrobených elektromobilů ročně a posouvá je ještě dál. Společnost nyní získala přibližně 70 % kapacity bateriových článků, které potřebuje k zajištění ročního celosvětového objemu více než 2 mil. elektromobilů do konce roku 2026.

Společnosti Ford a CATL (největší světový výrobce baterií) podepsaly samostatné nezávazné memorandum o porozumění s cílem prozkoumat spolupráci při dodávkách baterií na trhy Fordu v Číně, Evropě a Severní Americe.

Ford také oznámil, že od roku 2026 plánuje lokalizovat a využívat 40 GWh kapacity LFP v Severní Americe.

Společnost hodlá touto dodatečnou kapacitou doplnit tři již dříve oznámené závody na výrobu baterií v Kentucky a Tennessee, které jsou součástí joint venture podniku BlueOval SK společností Ford a SK On, oficiálně založeného minulý týden. Ford podepsal další memorandum o porozumění se společností SK On a také se společností Koç Holdings s cílem vytvořit společný podnik v Turecku, který by tam rozšířil kapacitu baterií.

Suroviny pro bateriové články vyráběné v joint venture firmách s jeho účastí získává Ford také přímou cestou. „Náš tým aktivně spolupracuje s partnery ve Spojených státech i po celém světě,“ uvedla Lisa Drake, viceprezidentka Ford Model e pro industrializaci elektrických vozidel. „Na klíčových trzích a v regionech, kde jsou k dispozici kriticky důležité dodávky, budeme postupovat rychle, setkávat se s vládními představiteli, těžebními společnostmi i zpracovateli a podepisovat memoranda o porozumění a dohody, které odrážejí očekávání Fordu v oblasti ESG a podporují záměr Fordu přinést elektromobily milionům lidí.“

Společnost minulý týden oznámila, že spolupracuje s významnými těžaři a že získala většinu potřebného množství niklu do roku 2026 a dále. Ford podepsal nezávazná memoranda o porozumění s:

  • Vale Canada Ltd. o zkoumání potenciálních příležitostí v celém hodnotovém řetězci elektromobilů.
  • PT Vale Indonesia a Huayou Cobalt o prozkoumání třístranného projektu na zpracování niklu a samostatně dohodu o odběru se společností Huayou, což dohromady zajistí Fordu práva na ekvivalent 84 kilotun niklu ročně.
  • BHP o dodávkách niklu z provozů Nickel West společnosti BHP v Austrálii. Cílová víceletá dohoda by mohla začít platit již v roce 2025 a časem může zahrnovat další komodity.

Ford také uzavřel několik klíčových smluv na lithium. Kromě nedávno oznámeného klíčového aktiva v Západní Austrálii, které získal prostřednictvím společnosti Liontown Resources, podepsal nezávazné memorandum o porozumění se společností Rio Tinto ve věci odběru lithia z jejího projektu Rincon v Argentině. Jedná se o součást memoranda o porozumění týkajícího se více kovů, které těží z toho, jaké množství hliníku Ford odebírá, a zahrnuje i potenciální kontrakt na měď.

Ford rovněž pokračuje v práci na lokalizaci zpracování klíčových materiálů pro baterie v Severní Americe. V této souvislosti oznamuje, že:

  • Firmy EcoPro BM a SK On podepsaly s Fordem nezávazné memorandum o zřízení závodu na výrobu katod v Severní Americe.
  • Firma ioneer podepsala s Fordem závaznou dohodu o odběru uhličitanu lithného z projektu Rhyolite Ridge v Nevadě na podporu výroby elektromobilů po roce 2025.
  • Firma Compass Minerals podepsala s Fordem nezávazné memorandum o porozumění pro hydroxid lithný a uhličitan lithný ze svých provozů v Utahu u Velkého solného jezera.
  • Firmy Syrah Resources and SK On podepsaly s Fordem nezávazné memorandum o porozumění s cílem zajistit odběr přírodního grafitu z jejich zpracovatelského závodu ve Vidalii ve státě Louisiana.

„Je to velmi konkurenční prostředí. Tyto spolupracující strany spatřují hodnotu v silné poptávce, kterou jsme vytvořili díky výjimečným produktům, jako je Mustang Mach-E a F-150 Lightning, a ve stabilitě, kterou můžeme do těchto vztahů přinést,“ řekla Drake. „Jsme nadšeni, že s nimi – a s dalšími, které jsme zatím neoznámili – můžeme spolupracovat na budování tohoto nového globálního dodavatelského řetězce pro Ford.“

Zájem o elektromobily

Zatímco Ford nově buduje nový dodavatelský řetězec pro elektromobily, zákazníci si pochvalují jeho první generaci elektromobilů, která je již na trhu, a poptávka mezi potenciálními kupci elektromobilů stále sílí.

Podle průzkumu společnosti EY většina spotřebitelů, kteří si hodlají v příštích dvou letech koupit automobil, poprvé uvedla, že se rozhodne pro elektrický nebo hybridní model – to je o 11 % více než loni a o 22 % více než v roce 2020. Většina tohoto nárůstu se týká plně elektrických vozidel.

 

V průzkumu společnosti Ford Pro uvedlo 60 % amerických správců vozových parků, kteří ještě nepoužívají elektromobily, že je plánují zařadit do svých flotil do dvou let.

Reakce trhu na modely F-150 Lightning a Mustang Mach-E je silná a přivádí k Fordu zcela nové zákazníky. Podle studie Fordu se Mustang Mach-E za 1. čtvrtletí dělí o první místo ve svém segmentu, pokud jde o příznivé hodnocení zákazníků, zatímco hodnocení modelu F-150 Lightning bylo druhé nejlepší za modelem F-150 poháněným spalovacím motorem.

Aby Ford poptávku dále stimuloval, snaží se zpřístupnit elektromobily milionům lidí a řeší překážky vstupu na trh, jako je nabíjení, náklady a zlepšování zákaznické zkušenosti s nákupem elektromobilu.

„Je to pro nás příležitost, jak získat zcela novou skupinu zákazníků, vybudovat si jejich loajalitu a přízeň a zároveň zvýšit náš podíl na trhu,“ řekl Marin Gjaja, ředitel zákaznické zkušenosti Ford Model e. „Vyvíjíme digitální i fyzické služby a zážitky, které tito noví zákazníci při nákupu produktu, jenž pro ně představuje přechod na novou technologii, očekávají. Naším cílem je spojit pohodlí digitálního nakupování se zkušenostmi Fordu, jeho velikostí a dealerskou sítí tak, abychom pro budoucí majitele elektromobilů vytvořili nejlepší možnou zákaznickou zkušenost.“

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru