Ferrari 208 GTS Turbo

Ferrari 208 Turbo poháněl osmiválcový dvoulitr. Důvodem byly vysoké daňové poplatky za registraci

Autor: Radim Plachý - Zdroj a foto: Ferrari -  26. 12. 2022


Je možné, že o Ferrari 208 Turbo jste nikdy neslyšeli. A nakonec by to nebylo ani nic divného. Tohle auto vycházelo z Ferrari 308 GTB a vypadalo prakticky stejně. Poháněl ho ovšem motor o třetinu menší, který navíc dostal turbo. Důvod? Řešily se tak vysoké daně za auta s velkými motory.

Přečtěte si také:  Ferrari pozastavilo objednávky na model Purosangue. Důvodem je až příliš velký zájem

Příběh začal u Ferrari 208 GTB (kupé), respektive 208 GTS (targa). Bylo to auto, které mělo vyzrát na vysoké daně za nákup, respektive registraci nového auta v Itálii. Země totiž v 70. a 80. letech účtovala za registraci nového auta vysoké daně. Za auto do dvou litrů objemu to bylo 20 %, nad dva litry dokonce až 35 %. I proto Ferrari vzalo model 308 GTB, které mělo třílitrový osmiválec, a rozhodlo se jej kvůli zákazníkům přestavět tak, aby jeho daňová zátěž nebyla tak vysoká.

Ferrari 208 mělo ve všech verzích pod kapotou jen dvoulitrový (1990,64 ccm) osmiválec (!) s rozevřením válců 90°. V roce 190, když přišlo na trh, se čtyřmi karburátory Weber. Původní modely 208 GTB/GTS (kupé/targa) poháněla zadní kola jen 116 kW/155 koňmi (v 6800 ot./min), což bylo na Ferrari opravdu málo. Zrychlení z místa na stovku zabralo 9,1 sekundy a maximálka nebyla ani dvě stě.

Přečtěte si také:  Na Náchodsku boural řidič historického vozu Aero 50. Škoda je více než čtvrt milionu

V roce 1982, tedy 7 let po představení výchozí tři sta osmičky, se ale objevilo Ferrari 208 GTB Turbo (targa 208 GTS přišla až o rok později), které u osmiválce vyměnilo karburátory za vstřikování Bosch K-Jetronic a zároveň přidalo turbodmychadlo KKK K26. Byl to vůbec první model italského výrobce, který dostal přeplňovaný motor. Výsledkem bylo 164 kW/220 koní (při 7000 ot./min, přičemž červené pole bylo až v 7800 ot./min) a točivý moment 240 Nm (při 48100 ot./min). Motor poháněl zadní kola přes pětistupňovou manuální převodovku. Výsledkem už bylo zrychlení na stovku za 6,6 sekundy a maximální rychlost 242 km/h. Suchá hmotnost auta byla jen lehce nad 1,2 tuny. 

Vyrobeno nebylo mnoho kusů, z výrobních linek nakonec vyjelo pouze 437 kusů Ferrari 208 Turbo v obou karosářských verzích.

Štítky: , , , , , ,


google_news Odebírejte auto-mania.cz na Google News!


Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít na začátek