Velké téma jak pro motoristy, tak pro automobilky, tedy emisní norma Euro 7, se nejspíš pomalu blíží ke konci. Její mírnější formu totiž před několika málo dny schválil výbor Evropského parlamentu pro životní prostředí (ENVI). Podle europoslance Alexandra Vondry by tak o normě, která hovoří o emisních limitech pro osobní i nákladní automobily, mohlo v listopadu hlasovat už celé plénum Evropského parlamentu.
Schválení výborem ale ještě není konec. Po hlasování v Evropském parlamentu budou následovat ještě takzvané trialogy, které jsou stěžejní součástí přijímání unijních norem. Na finálním znění tak budou pracovat španělské předsednictví, europoslanci a Evropská komise. Europoslanec Vondra doufá, že se konečné dohody podaří dosáhnout ještě do konce letošního roku.
Vondra také zdůraznil, že oceňuje hlavně schválení delšího časového přechodného období, po které se bude moci průmysl na novou legislativu připravovat. Podle návrhu, který 25. září schválili ministři EU zodpovědní za konkurenceschopnost, by automobilky měly snižovat emise nových vozidel méně a zároveň by měly mít na přípravu změn delší dobu. V plánu je to, že emisní limity pro osobní a užitková auta zůstanou fakticky na stejné úrovni, jakou požaduje současná norma Euro 6. Počítá se ale s tím, že nákladní auta budou mít limity o něco přísnější.
Rakousko a Německo chystají mýtné za emise CO2. Informace o vozidle doplňte včas
„Myslím si, že nám obojí dává hezký prostor k projednání normy v trialogu se španělským předsednictvím, které chápe jednu věc, a sice že musíme udržet cenovou dostupnost osobních aut pro širší vrstvy obyvatel a že musíme udržet při životě automobilový průmysl. To je pro Česko naprosto fatální záležitost,“ řekl dle ČTK novinářům po dnešním jednání výboru Vondra. „Vidím tam prostor pro velmi rozumné řešení, jestli budou jednání jednoduchá, to ještě uvidíme,“ dodal.