Podíl elektromobilů na evropských silnicích neustále roste. Vždyť Evropská unie přesně to už hezkých pár let požaduje a zanedlouho dokonce zakáže prodej jiných než elektrických aut. Problém ale je, že ten růst je jen velmi pozvolný. EU by byla velmi ráda, aby se podíl elektrických aut zvyšoval mnohem rychleji, avšak opomíná řadu aspektů, které jsou pro koncového zákazníka důležité. Elektromobily jsou stále velmi drahé, dojezd řady z nich nedostatečný a na evropských silnicích je velmi málo dobíjecích stanic. A právě na to v těchto dnech upozornila nová zpráva Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA).
Z nejnovějších dat vyplývá, že prodej elektrických aut v Evropě roste třikrát rychleji než výstavba dobíjecích stanic. Aby EU splnila své klimatické cíle, k čemuž má dopomoci větší podíl elektromobilů na silnicích, musela by do roku 2030 výstavbu dobíjecích míst zrychlit až osmkrát. V minulém roce bylo po celé EU instalováno více než 150 tisíc veřejných dobíjecích míst. To je méně než 3 tisíce týdně. Ve výsledku je tak po celé EU asi 630 tisíc dobíjecích stanic. Vypadá to jako hodně, ale Evropská komise požaduje, aby do roku 2030 bylo instalováno na 3,5 milionu dobíjecích stanic. To znamená, že by bylo potřeba stavět asi 410 tisíc veřejných nabíječek ročně, tedy asi 8 tisíc týdně. A k tomu mají členské státy opravdu daleko.
Generální tajemnice ACEA Sigrid de Vries ve své zprávě uvedla: „Abychom dosáhli ambiciózních evropských cílů snižování emisí CO2, potřebujeme masové přijetí elektromobilů ve všech státech EU. A to se nestane bez široké dostupnosti veřejné dobíjecí infrastruktury v celém regionu. Velmi nás znepokojuje, že zavádění infrastruktury v posledních letech nedrží krok s prodejem elektromobilů. Navíc hrozí, že se tato propast v budoucnu ještě rozšíří.“ A dodala, že pokud má dojít k úspěšnému splnění klimatických cílů, je snadný přístup k dobíjecím stanicích velmi důležitý.