cyklista auto

EU kvůli snížení emisí chystá zvýhodnění pro cyklisty. Má se tak stát na úkor automobilové dopravy

Autor: Radim Plachý - Zdroj: EndsEurope, Euractiv, Bike-eu, topspeed.sk - Foto: Škoda - 16. 3. 2023


Eurokomisař Frans Timmermans, který má v rámci Evropské unie na starosti plnění plánu Green Deal, prozradil, že chystá předložit novou deklaraci o cyklistice. Stát by se tak mělo už letos v létě. V rámci své deklarace chce zvýhodňovat cyklisty při cestě po městě, měla by vzniknout „cyklistická Evropa“.

EU se zaměřila na auta a chce, aby do roku 2035 nevypouštěla žádné emise, fakticky tak chce do tohoto data zákaz spalovacích motorů. Auta jsou podle EU špatná, tím spíše v centrech velkých měst, kde kvůli nim vznikají dopravní zácpy. Evropská unie ale che jít ještě dál, protože kromě zákazu spalovacích aut chce ve městech i mimo ně zvýhodňovat cyklistickou dopravu.

Jízdní kola a cyklisté tak mají být zvýhodňováni. Ostatně, děje se to už dnes, kdy v mnoha evropských městech ubývají pruhy pro auta vznikají cyklopruhy. To má být ovšem pouze začátek. Nově by měly s cyklisty počítat už developeři při výstavbě nových čtvrtí. Budou muset zohledňovat větší počet cyklistů na úkor automobilové dopravy. Zachovány mají být pouze koridory pro techniku obslužného personálu (zásobování, komunální služby, servis domácností apod.), MHD a záchranné složky. „Díky elektrokolům můžeme pomocí cyklistických dálnic propojit města s okolními regiony. Cyklistika nebude jen pro obyvatele velkých měst,“ prozrazuje plány Frans Timmermans.

Deklarace se má zabývat zejména samotným pohybem cyklistů, ale i jejich parkováním, ale i budováním dobíjecích stanic pro elektrokola. Také se ve větším zaměří na kooperaci aut a jízdních kol na silnicích, s čímž by mělo souviset i omezování rychlosti pro automobilovou dopravu. Výrobci kol a elektrokol by se také měli stát partnery při plánování budoucí evropské mobility.

Štítky: , , , , , , , ,

26 názorů na “EU kvůli snížení emisí chystá zvýhodnění pro cyklisty. Má se tak stát na úkor automobilové dopravy”

  1. Jeden zážitek z Pekingu roku 1988. Ráno se tam po nevalně osvětlených šesti i osmi proudých silnicích valily do práce tisícové davy cyklistů (samozřejme neosvětlených a bez odrazek), auto nevidět, jen řídce náklaďáky.
    Jen si nejsem jistý jestli je dobré aby Evropa v roce 2025 vypadala jako Čína v roce 1988 (akorát bez tech fabrik, kde všichni pracovali).

  2. By mě zajímalo, jak ten nákup na tom kole chcete vozit. Už vidím tu hromadu lidí s taškami na řiditkách vymleté v příkopě nebo na asfaltu. To bude na silnicích teprve bezpečno.

    1. Pán z AutoMatu by vysvětlil, že oni mají i nákladní kola… 🤬

      V tom rozhovoru kromě tohohle uvedl,že cílem je dostat auta z měst, protože i když elektro, tak zabírají místo… On že auto nepotřebuje a kdyžtak jede s rodiči… 🤦‍♂️

  3. Myslím že by úplně postačilo a hodně moc by pomohlo pokud by dokázali vymyslet a udělat ve městech nějaké například mobilním telefonem nebo občanským průkazem s čipem… uzamykatelné boxy ( na které by například dohlížela městská policie a kamery ) ve kterých by majitelé bez obav mohli ponechat svoje elektrokola nebo i normální kola která jsou dražší a odejít třeba na nákup nebo k lékaři. A když by se lidé vrátili to kolo by tam opravdu měli … :-) To by pro začátek a usnadnění života cyklistů myslím úplně bohatě stačilo :-)

    1. Tak přesně tohle jsem psal někde v anketě, co mi chybí…. pořád se řeší cyklostezky…já občas klidně kolo použiji (ne na nákup, ale pokud půjdu na kafe atd….), ale kam si ho mám bezpečně odložit??

  4. Petr Jaburek

    jakou alternativu osobní mobility ubohému občanovi tedy šílenci z Bruselu dávají? Každý jednou zestárne… a stane se úplně závislým na veřejné dopravě, šílenost a omezování osobní svobody ve jmenu zeleného náboženství. Nějak se to asi lidem musí zdůvodnit, že…..

  5. Tak to přeji všem mamelukům, kteří toto podporují, krásnou cestu na kole v dešti pro nákup, promočený, mameluk, promočený nákup to bude manželka ráda až přijede domů. Nu a co teprve v zimě na náledí a při sněhové vánici, to bude mameluků s omrzlinami.
    Prostě auto je auto, tam neprší, nefouká a ani tam nepadá sníh, takže nachlazení nehrozí. Dál jezdím autem už mi není 20 let ani 30 let ba ani 35 let. Takže sportovci když to EU povolíte tak si pak nestěžujte.

    1. René Hulboj

      Nevím proč cyklistům říkáte mameluk, ale budiš.
      Měl byste si ale uvědomit, že tyto výmysly zavádí EU bez podpory těch, o kterých se jedná… Stejně jako 1,5m odstup v reálu nepodpořil žádný skutečný cyklista co znám. Podobně je to s pruhy pro cyklisty, cyklostezkama, kde ještě hraje roli politika, dotace a další…
      Nebo si skutečně myslíte, že elektromobilitu, omezování rychlosti ve městech, euro 7, biopaliva a další má podporu většiny řidičů?

  6. A to budu veskere nakupy vozit na kole? Na kole do obchodu….na kole k lekari….. a kdyz budu nemocen ci neschopen k slapacimu vykonu …tak proste zdechnu….nebot to bude v souladu se zelenou politikou eu. No jo….co jsme si zvolili to mame…

    1. Ano, má váš nákup tahat tunové auto nebo padesatikilove kolo když bude mít svůj pruh a semafory které už v dnešní době umí seřídit abyste jednou slapnul a dojel na druhou stranu města? Za mě rozhodně krok kupředu. A děkuji za reakce jsem opravdu zvědavý

      1. Ale jó, klidně budu rozvážet jídlo po Praze na kole, přepravní box si dám na záda a pojedu a do kopce se do toho opřu, ale neručím za to, že se to nevylije?!
        Už teď mi občas předávají v restauraci zakázku se slovy „pozor, mohlo by se vylít, mějte box v absolutní rovině“.
        No ale když k zákazníkovi jedu jednou z kopce a pak do kopce a ještě musím jet na čas a každou chvíli mi chodec vběhne před vůz, nebo někdo nedá přednost a já musím náhle brzdit, tak ta zakázka moc nepřežije.
        Ale samozřejmě odpovědnost za zakázku při přepravě mám já, nikoho nezajímá do jaké krabičky to restaurace dá, že se to případně může rozlít.
        A to mám přepravní box více méně v rovině.
        Když jsem koukal na kolegu na kole, jak veze pizzu v boxu, který má na šířku 35cm a pizza má průměr 45-50cm, tak jí frajer dá na šikmo a to už vůbec nepíšu o tom, že se ta pizza nevejde ani na hloubku přepravního boxu, tudíž je box otevřen a na pizzu se může dostat prach a částice z dopravy.
        A když bude ještě silně pršet, tak ani vlastně ta krabice nepřežije !?!

        Si představte, že bych Vám takovou pizzu přivezl. By jste asi nebyl rád, že je pizza ve stavu jako by jí už někdo jednou měl v žaludku :D
        Ještě by jste volal PČR o znehodnocení objednávky a chtěl třeba cenu pizzy zpět.
        Což by neprošlo.
        (Upřímně, chtěl bych takovou pizzu vidět, ale né jí platit :D)

        Takže z pohledu zajištění objednávek při rozvozu je vůz bezpečnější ve všech směrech.

        Já samozřejmě autem jezdím pořád, bez ohledu na počasí.
        Ale mít kolo, tak určitě nejezdím při sněhu a náledí a mrazu, v dešti a za silných povětrnostních podmínek, nebo když bude teplota šplhat do výšin.
        Bych byl skoro pořád doma a pak bych běžel pro dávky na bydlení.

        Na kole by to bylo o hodně složitější, nehledě na to, že bych si vydělal mnohem méně.

        A ještě by se musel protáhnout čas doručení.
        Autem jsem jel už i 36 minut z restaurace k zákazníkovi přes celou prahu. Na kole bych to dal za hodinu a půl a v zimě třeba za 2,5h a ještě by byla zakázka studená !!!

        A takový zážitek, by Vás stál 260,- za pizzu a 95,- za rozvoz.

        Ještě že jsou ty zakázky zaplacený :D

        Také jsem zvědavý na reakce.

        Krásný den přeji.

    2. Bydlím v Nemecku a když je dobře vybudována síť cyklostezek, tak to není problém. Jezdím do práce a zpatky 2x13km, cestou zvládnu nákup (mám dvě nepromokave brašny, což je tu celkem standard) i vyzvednout děti ve školce… A to i v zimě, v dešti… Člověk si jen musi zvyknout na trošku nekomfortu… Ale pocit z trocha sportu je pak velice prijemny a dodá energii na celý den…

      1. Nejsem magor abych jezdil na kole v dešti a v zimě do práce, na nákup a co nejhorší pro děti do školky!!! Evropo Evropo, kam to kráčíš…..

        1. Ano, nejste magor, zatím :D
          Tak si pořídíte kolo pro 5 lidí.
          Ale co třeba bus, to bude kolo pro 150 lidí, to by mělo délku přes 100m, nebo by cestující seděli vedle sebe, museli by šlapat a ještě si koupit jízdenku :D

      2. Ale jó, osobní přeprava by na kole možná byla.
        Ale co ostatní, já už vezl nákup zákazníkovi, který měl přes 60kg :D

        Co hasiči, by na kolech neuvezli ani tu výbavu.
        Sanitka, by bylo kolo s pojízdnými nosítky přivázánymi ke kolu :D
        Co MHD, stěhování, mix na beton, atd. :D

        Jo a co třeba zásobování, frajer by si za kolo zapřáhl přívěs s 30ti tunami.
        Už jsem četl něčí myšlenku, že by kamion v noci přijel do středu města, tam by to bylo vyloženo a ráno před otevřením obchodů, by to všechno po městě rozvezli kurýři na kolech, á 250-300kg.
        To by těch kurýrů muselo být 100 na jeden kamión a všichni by požadovali mzdu.
        Takže by se zase vše úměrně zdražilo. :(

  7. ovšem ma to jeden drobny hacek….Nemecko , Nizozemi, Belgie atd. tam vsude je alternativni infrastruktura pro cyklisty uz davno integrovana do vystavby par desitek let zpet a neexistuje aby se cyklista motal v automobilove doprave kdyz ma vsude cyklopruhy a cyklodalnice funguje to super …u nas doma je to celkem peklo protoze u nas je misto cyklisty predevsim na silnici cimz jsme celkem unikat :) a ridici jsou casto pravem nastvani stejne jako cyklisti na ridice kteri jim pousteji odstrikovace do ksichtu

    1. Ano,skutečně je to tak,Timmermans je neobolševický zelený fanatik,takoví zaslouží pouze olovo do palice.Celé to zelené šílenství není totiž nic jiného,než nová forma bolševické totality,usilující o maximální kontrolu života všech a s radikálními důsledky na každého jednotlivce.Samozřejmě už nemůžou vytáhnout klasický třídní boj,tak to berou přes ekologii a podobná témata.Otázkou je,kdy a jestli vůbec to lidem dojde,než bude pozdě,až vám bude zelená vládnoucí garnitura diktovat,jak máte žít,myslet,co jíst,co na sebe a běda,jestli budete individualista a nezapojíte se do ekologické masovosti.Mimochodem omezování formy svobody pohybu tu vládnoucí elity využívaly, co je lidstvo lidstvem už od starověku,feudalismu a dál.Lidem bez takové možnosti se lépe vládne. Viz třeba Kuba a jejím pravěkým autoparkem, KLDR, kde i vlastnictví kola je jen pro vyvolené a jinak krajně podezřelé…

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru