vrak

EU hodlá definovat, co je autovrak, který už nebude možné opravit. Stačí, aby oprava byla moc drahá

Autor: Anina Russová - Zdroj: Evropská komise - Foto: Pavel Srp - 2. 2. 2024


Máte starší auto, u kterého jste museli měnit motor? Nebo třeba převodovku? Asi se shodneme, že to nejsou malé závady, ale zároveň nejsou neřešitelné. V budoucnu byste ale takovou opravu a následné znovuuvedení auta do provozu neměli mít nárok. V plánu to má nařízení Evropské komise, které ale ještě musí projít Evropským parlamentem a Radou. Nicméně už tak ukazuje, jak EU smýšlí především o starších vozidlech.

Ztráta původní identity vozidla

V dokumentu Evropské komise, který v plném znění najdete zde, se přesně definují kritéria pro učení, zda je ojetina už autem s ukončenou životností. V dokumentu se píše, že vozidlo by mělo být technicky neopravitelné, pokud: „bylo rozřezáno na kusy nebo rozebráno na součásti, bylo svařeno nebo uzavřeno izolační pěnou, je zcela vyhořelé tak, že je zničen motorový prostor nebo prostor pro cestující nebo bylo ponořeno do vody do výšky nad přístrojovou desku.“ Zároveň ale komise počítá s tím, že konec životnosti auta nastane ve chvíli, kdy „nelze opravit nebo vyměnit konstrukční části spojení se zemí (jako jsou pneumatiky a kola), odpružení, řízení, brzdy a jejich ovládací prvky, upevnění a spoje sedadel, airbagy, předpínače, bezpečnostní pásy a jejich periferní ovládací prvky, korbu a podvozek vozidla.“

Dokument ale mluví nemožné opravě ve chvíli, kdy „jeho konstrukční a bezpečnostní součásti mají technické závady, které jsou nevratné a činí je nevyměnitelnými, např. stárnutí kovu, několikanásobné porušení základního nátěru nebo nadměrná perforační koroze, jeho oprava vyžaduje výměnu motoru, převodovky, karoserie nebo sestavy podvozku, což vede ke ztrátě původní identity vozidla.“

Řada podmínek výše zmíněných má logiku. Asi nikdo nebude chtít jezdit v něčem, co spíš, než auto připomíná řešeto, ale definovat jako autovrak vůz, který prostě jen potřebuje vyměnit převodovku podle nás není moc logické. A to je jen začátek.

Evropská komise totiž myslí i na ekonomickou stránku věci, když říká: „Vozidlo je ekonomicky neopravitelné, pokud je jeho tržní hodnota nižší než náklady na nezbytné opravy potřebné k jeho obnově do technického stavu, který by postačoval k získání osvědčení o technické způsobilosti v členském státě, kde bylo vozidlo před opravou registrováno.“

Evropská unie chce levnější náhradní díly. Automobilkám se to nelíbí

U řady starých aut mohou být náklady na jejich záchranu nebo opravu často vyšší než jeho konečná hodnota. Jenomže pro majitele mají tato auta svou vlastní hodnotu, která často nejde vyjádřit financemi.

Komise navíc stanovuje, že vozidlo lze považovat za technicky neopravitelné, pokud například „vypouštění paliva nebo palivových výparů představuje nebezpečí požáru a výbuchu.“ Přitom každá manipulace s palivem může znamenat riziko požáru, včetně třeba tankování. Stejně tak je v dokumentu uvedeno, že technicky neopravitelné je auto, jehož „brzdy a součásti řízení jsou nadměrně opotřebované“, ale i vozidlo, u kterého „byly vypuštěny provozní kapaliny (palivo, brzdová kapalina, nemrznoucí kapalina, kyselina z akumulátoru, chladicí kapalina), což představuje riziko znečištění vody.“

Tento detailní výčet často celkem běžných závad na starších vozidlech je ukončen následovně: „Pokud je splněna jedna z těchto podmínek, provede se individuální technické posouzení s cílem určit, zda by technický stav vozidla byl dostatečný pro získání osvědčení o technické způsobilosti v členském státě, kde bylo vozidlo před opravou registrováno.“

Co to bude znamenat?

Pokud vás teď orosilo a bojíte se, co bude s vaším starým autem, zatím buďte v klidu. Jak už bylo řečeno, v tuto chvíli jde jen o návrh. A ten budou v konečném důsledku připomínkovat i jednotlivé členské státy. Tlak EU na to, aby ze silnic zmizela starší a stará auta je ale opravdu velký, takže se bohužel musíme připravit na to, že návrh, byť v upravené verzi, v platnost nakonec nejspíše vstoupí.

Komise tvrdí, že nikdo nebude stará auta, která výše splňují výše popsaná kritéria zabavovat a likvidovat. Spíš se dá očekávat, že se případné změny propíšou třeba do pravidel STK. A i proto připomínáme, že se blíží volby do Evropského parlamentu a budou to právě nově zvolení evropští zákonodárci, kteří o tomto, ale i dalších důležitých pravidlech a změnách, budou hlasovat.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

15 názorů na “EU hodlá definovat, co je autovrak, který už nebude možné opravit. Stačí, aby oprava byla moc drahá”

  1. Michal Holub

    Údajně je ve všech zemích Evropy zastupitelská demokracie co je zvána nepřímá demokracie. Ovšem podle kroků evropských zastupitelů i zastupitelů v jednotlivých státech EU z posledních dvaceti let to vypadá, že je tady naprosto ukázková oligarchie – vláda malé skupiny lidí co řídí přes lobbisty europoslance a poslance.
    Neexistuje žádná snaha EU ani jednotlivých vlád zastupovat zájmy svých voličů.
    Taky nechápu, co ti pánové z Bruselu vyčítají těm jiným než demokratickým zřízením z celého světa, když se chovají ke svým voličům úplně stejně:
    Uměle snižují životní úroveň občanů EU.
    Kryti zeleným maskováním dělají vše pro to, aby z občanů vyrazili peníze na své „EKO-zájmy“, platy a odměny.

  2. Zadřu motor a tím auto končí! Jdu do garáže promluvit si s autem ,že to nesmí udělat jinak je s ním ámen.

  3. Já to řeknu asi takhle: volby do EP maj šanci těmhle prasárnám zabránit a pokud ne tak já osobně se balim a jdu z EU do hajzlu a budu platit daně jinde ať se to ty komunisti třeba sežerou. Už mam vyhlídnutý i místa kam odejít.

  4. CZEXIT je nevyhnutný. EU se úplně odvrátila od svého původního záměru a návrat ke kořenům je zjevně nepravděpodobný.

  5. Europoslanci a všichni zaměstnanci europarlamentu a jejich rodinní příslušníci co jsou pro Gren by měli mít nárok na auta o obsahu max 1 litr !!Až nám jdou příkladem ? A co tak max plat průměrné mzdy v dané zemi ??Proč by to měli dělat za velké peníze když to můžou dělat s lásky ke svým občanům ?,

  6. Snad je to na majiteli jestli má nebo nemá na opravu svého auta já mám Octavia 1 a opravuju si na ní úplně všechno takže mě opravy vyjdou za cenu náhradního dílu některé kupuji na vrakovišti takže za hubičku EU ať se přestane s-at do chudáků ať se sér– do miliardářů

  7. Nikdo mi nebude přikazovat, zda jde auto opravit či nikoliv. Toto si posoudit vždy já sám. Nazdar.

  8. Miroslav David

    Ano jeto lepši protože unas se vraky prodavaji docela draho ale kdo ma na nove auto kdo sito muže dovolit to už je jina otazka na opravy sou drahe starych aut.

  9. Dal bych europoslancům průměrný plat dle země kterou zastupují a náhrady jen v rovině normálních zaměstnanců a byl by hned klid od takovýhle zcestných návrhů.

  10. Politici nemyslí na nic jiného, než jak se budou nám s*** do života. Dělají, že všemu rozumí jako Stalin. Ta EU je už pomalu horší jak SSSR.

    1. Jediný rozdíl byl v tom, že Sssr říkal vyrábět a co, zatímco EU diktuje, co nevyrábět

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru