skoda-originalni-dily.jpg

Evropská unie chce levnější náhradní díly. Automobilkám se to nelíbí

Autor: Radim Plachý - Zdroj: auto.pravda.sk - Foto: Škoda - 17. 12. 2023


Byly doby, kdy se na prodeji nových aut příliš nevydělávalo a výdělky měla dealerství hlavně ze servisu a z prodeje náhradních dílů. To koronavirus změnil, protože nových aut byl nedostatek a nebylo nutné dávat tak velké slevy. EU ale chce, aby byly náhradní díly levnější a plánuje změny.

Náhradní díly na auta prodávají ve svých dealerstvích nejen samy automobilky, ale lze je koupit i v druhovýrobě. Bohužel ale ne všechny, protože automobilky na některé díly uplatňují patentovou ochranu. To by se ale mohlo díky návrhu úpravy Směrnice 98/71/ES, doložky o „opravách” (tzv. repair clause) změnit. Podle EU a podle této úpravy by měly členské státy odmítnout udělit patentovou ochranu designu, který „tvoří součást složeného výrobku“, a který se „používá na opravu takového složeného výrobku tak, aby se obnovil jeho původní vzhled“.

To znamená, že by druhovýroba mohla začít vyrábět i takové díly, které nyní kvůli patentové ochraně nemůže. Díly by ale musely přesně odpovídat originálu. V našem případě se to týká aut (hlavně karosářských dílů, světlometů a podobně), ale promítlo by se to i do dalších oblastí – například do dílů na elektroniku (pračky, lednice, myčky, …) a podobně. Podmínkou ovšem bude, že takové díly budou muset být použity výhradně na opravu.

Výsledkem by mohla být finanční úspora zákazníků. V globále nepůjde o drobné, ale podle propočtů by to mělo být 340 až 544 milionů eur (v přepočtu podle ČNB to je 8,3 až 13,3 miliardy korun).

Cena náhradních dílů vzrostla za poslední dekádu i o více než tři čtvrtiny

Zatím jde ale pouze o návrh, který ještě musí Evropská komise „učesat“, takže výsledná podoba může být ještě docela jiná. Navíc je tento návrh součástí nového legislativního balíku na ochranu designu, jehož cílem je zlepšit právní ochranu duševního vlastnictví proti falšování. První návrh padl z Evropské komise už v listopadu 2022, teď se na znění návrhu domluvili zástupci europarlamentu a zástupci členských států, ale musí ji ještě schválit plenární zasedání Parlamentu a Rady členských států. To by ovšem měla být pouze formalita.

Automobilkám se samozřejmě takový návrh nelíbí, protože prodej náhradních dílů je pro ně značným výdělkem. Ceny náhradních dílů navíc v posledních letech znatelně rostou, dokonce rychleji než ceny nových aut. Podle Německého sdružení pojišťoven to bylo mezi srpnem 2021 a srpnem 2022 průměrně o 8 %. Od roku 2013 dodnes je nárůst ještě výraznější, podle německého magazínu kfz-betrieb vzrostl od roku 2013 index spotřebitelských cen od ledna 2013 dodnes o 22 %, ale ceny automobilových náhradních dílů vzrostly o 55 %, ale například víka zavazadlových prostorů jsou průměrně dražší o 73 % a světlomety dokonce o 79 %, ale u těch se to dá vzhledem ke stále chytřejším technologiím – například v podobě LED Matrix funkcí – očekávat. Nejméně vzrostla cena čelního skla (+36 %).

Při opravách automobilů se navíc používá čím dál více dílů, které opravy také prodražují. Jde o dnes všudypřítomné senzory, radary, kamery, lidary a podobné díly, které jsou v autech kvůli zvyšujícím se požadavkům na bezpečnost provozu povinné a nacházejí se zpravidla v předním nárazníku, tedy na místě, které při nárazu trpí nejvíce.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru