Dobíjení elektromobilu Volkswagen ID.5 Pro Performance

EU chce zavést plošné dotace na elektromobily. Ministr Kupka reaguje: „Úplný nesmysl!“

Autor: Petr Pilný - Zdroj: X.com, Martin Kupka, Novinky.cz - Foto: Pavel Srp - 24. 1. 2025


Elektromobilita nefunguje tak, jak si přední představitelé EU plánovali. Elektrická auta se sice slušně prodávají, ale pouze v případě, kdy jsou na ně vypsané dotační programy. Jakmile dotace na jejich nákup nejsou, prodeje padají. To by mohla EU vyřešit zavedením plošných dotací. Podle německého kancléře Olafa Scholze je zavedení dotací na nákup elektrických aut v celé EU jedinou možností, jak trh s elektromobily znovu nastartovat. O této možnosti se už na půdě EU údajně vážně diskutuje.

Možná si vzpomínáte, že když v roce 2023 Německo zrušilo dotace na nákup elektromobilů (i plug-in hybridů), jejich prodeje se tam razantně snížily. Pokud se podíváme například na prosinec roku 2024, zjistíme, že v tomto období meziročně prodeje elektromobilů klesly o bezmála o 40 %. V Německu se tedy opět už velmi vážně diskutuje o tom, že jediným způsobem, jak trh s elektromobily zachránit, je to, že budou opět zavedeny dotace na jejich nákup.

A není to otázka pouze Německa – mluvíme o klesajících prodejích i o samotných dotacích. Německý kancléř přišel s tím, že by chtěl zavedení celoevropských dotací na elektromobily. Scholz ve svém projevu na Světovém ekonomickém fóru v Davosu, jen den po nástupu amerického prezidenta Donalda Trumpa do úřadu, prohlásil, že odpovědí Evropy na rostoucí počet globálních výzev musí být ekonomicky silnější Evropa s konkurenceschopnějším průmyslem a menší byrokracií.

V EU se loni prodalo téměř 1,5 milionu elektromobilů, meziročně o 5,9 % méně

„Potřebujeme pragmatická řešení, ne ideologická,“ řekl Scholz. „A proto jsem rád, že předsedkyně Komise nyní přijala můj návrh na harmonizované celoevropské nákupní dotace na elektromobily,“ dodal s odkazem na Ursulu von der Leyenovou z Evropské komise. Scholz trvá na tom, že elektromobilita je budoucnost, a doplnil, že každý, kdo naznačuje opak, poškozuje (nejen) německý průmysl.

S tím ovšem nesouhlasí český ministr dopravy Martin Kupka. Ten na svém účtu na síti X napsal: „Úplný nesmysl! Tahle politika dotací na nákup elektroautomobilů opravdu nikam nevede.“


Zároveň vysvětluje, co by podle něj měla Evropská unie na poli elektromobility udělat:

  • rychle vyřešit nesmyslné sankce pro automobilky za nesplněné limity CO2,
  • odstranit zbytečné překážky a byrokracii pro nutné investice do moderních technologií a inovací,
  • více využívat vlastní nerostné zdroje pro průmyslovou výrobu,
  • přehodnotit nerealistické “ambiciózní” limity a zrušit zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory pro roce 2035.

Bude to ještě zajímavé a budou to provázet pravděpodobně velmi dlouhá a možná i vášnivá jednání.

Letošní rok bude v automobilovém průmyslu opět velmi turbulentní a napínavý. Na poli EU se totiž bude jednat i o pokutách pro výrobce aut za nesplnění flotilových limitů emisí CO2. Ty pro ně totiž mohou znamenat zaplacení miliard eur, které by jinak mohli použít třeba na vývoj „ještě čistějších“ spalovacích motorů.


TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
 
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.
 
Chci operativní leasing!
 
Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru