bmw_x5-nehoda-zima
Foto: PxHere

Každý člověk reaguje na vnější podněty odlišně, což je dáno jeho přirozenou osobností. Bohužel v silničním provozu jsou emoce řidiče často zdrojem nebezpečného jednání. A není vůbec výjimkou, kdy se nezvládnuté emoce za volantem promění na silnici v lidskou tragédii.

Asi nejvíce se při vyšetřování dopravních nehod hovoří o negativních emocích řidičů v souvislosti s agresivitou. Odborné odhady zmiňují až 40% podíl agresivního jednání řidičů při smrtelných dopravních nehodách. V obecné rovině lze původ agresivního chování hledat nejen ve vrozené dispozici daného jedince. Způsobit ho může také naučené chování, a především pak stresové vnější faktory, například pomalá jízda jiného vozu, chování chodců či složitá dopravní situace s časovou tísní a jiné.

Přečtěte si také:  Řidič v octavii vezl sedm podnapilých kamarádů. Sešrotoval, co mohl a po nehodě raději utekl

Nezvládnuté emoce řidiče poté často směřují například k jízdě nepřiměřenou rychlostí, nesprávnému předjíždění či jinak nestandardnímu způsobu jízdy. A tady už mluví statistiky Policie ČR poměrně jasnou řečí, protože právě tyto tři příčiny dopravních nehod měly od ledna do listopadu roku 2021 za následek 232 zmařených lidských životů a v 746 případech došlo k těžkému zranění účastníka nehody.

„Situace agrese na silnici mohou vyvolávat vytáčení jakési spirály agresivity, což je samozřejmě velice špatná věc. Proto je třeba zachovat chladnou hlavu a na agresivní podněty vůbec nereagovat, prostě úplně se od toho myšlenkově odříznout,“ říká PhDr. Michal Walter, dopravní psycholog.

Přečtěte si také:  Srážky se zvěří mohou být vážné. Poradíme, jak jim předcházet a co po nehodě dělat

Ale není to jen agresivita, která je výsledkem průchodu emocí u řidičů. Patří sem i nevěnování se řízení či jiná forma nesoustředění se při ovládání vozidla, např. vlivem strachu, smutku, úzkosti, ale i radosti či euforie.

Častý volný průběh emocí však provází některé jedince i v jiných běžných oblastech života. „V kabině vozu existuje jistá forma odosobnění, která někdy způsobí, že děláme věci, jenž bychom jinak nedělali. Stejný fenomén funguje příkladně na sociálních sítích nebo na internetu. Tam lidé rovněž někdy napíší komentáře, které by v životě danému člověku do očí neřekli. V dopravním provozu se však takové silné emotivní projevy a reakce mění v nebezpečné,“ potvrzuje psycholog PhDr. Michal Černík.

Řidiči nejčastěji bourají v pátek a v úterý. Častěji pak odpoledne než ráno

Řešení problému nezvládnutých emocí za volantem tak prioritně začíná v celkovém uvědomění si vážnosti takového jednání. Jinými slovy, je potřeba neustále vnímat vysokou míru rizika vážné dopravní nehody. „Předností každého řidiče by měla být především odpovědnost a ohleduplnost vůči sobě i ostatním účastníkům silničního provozu, doplněná maximálním soustředěním na jízdu a aktuální dění na silnici. K celkovému pozitivnímu pocitu při cestování patří i odpovídající časová rezerva a také zachování příjemné atmosféry v kabině vozu, třeba poslechem oblíbené hudby,“ zdůrazňuje účinnou prevenci Ing. Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh, připravující dlouhodobě kampaň Ty to zvládneš – Setkání s realitou.

Přečtěte si také:  Řidič otevřel dveře přímo do cesty cyklistce. Pomoc poskytl, ale pak odjel

Právě kampaň, která ve svém obsahu využívá videozáběry záchranářů při reálných dopravních nehodách dokládá, jak nebezpečné může být nezodpovědné chování řidičů. „Jestli se někteří řidiči změnili na základě videí, které v této kampani spatřili, je to jen dobře. A jestli jsme vychovali mladé řidiče k tomu, co je nenaučila autoškola a odnesli si z našeho celoročního seriálu něco do provozu, tak jsme moc rádi,“ uzavírá téma bezpečnosti na českých silnicích mjr. Ing. Dušan Uhlík, velitel stanice Karlovy Vary, HZS Karlovarského kraje, který na zmíněné kampani dlouhodobě spolupracuje.

Přidat komentář