Na největších evropských trzích vůbec poprvé v historii přesáhl podíl elektrických a hybridních vozů polovinu ze všech nově registrovaných aut, vyplývá ze studie PwC Electric Vehicle Sales Review za první tři čtvrtletí letošního roku. Český trh roste výrazně pomaleji, podíl nově registrovaných aut s elektromotorem a hybridů přesáhl letos 20 %.
Na 10 nejvýznamnějších evropských trzích se letos prodalo 3,88 milionu nových aut s hybridním nebo čistě elektrickým motorem, meziročně je to o 27 % více. Celkově bylo na těchto trzích letos zaregistrováno 7,73 milionu nových aut, podíl elektroaut a hybridů tak dosahuje 50,2 %. Mezi nejvýznamnější evropské trhy počítá studie 5 největších západoevropských zemí (Německo, Velká Británie, Francie, Španělsko, Itálie) a dalších 5 s nejrozvinutější infrastrukturou (Norsko, Švédsko, Švýcarsko, Nizozemí a Rakousko).
„Vůbec poprvé v historii podíl elektrických aut a hybridů přesáhl polovinu všech nových registrací. Nejvíce přitom roste zájem o čistě elektrická auta. Podíl elektroaut poroste i nadále, ale rozhodně to neznamená, že evropský automobilový trh nečekají těžké roky,“ říká expert PwC na automobilový průmysl Pavel Štefek. Z celkových 3,88 milionu aut tvoří elektromobily 1,24 milionu, meziročně o 40 % více. Počet hybridních aut dosáhl 2,08 milionu a vzrostl o 29 %. Naopak zájem o plug-in hybridy na velkých evropských trzích už klesá, 554 tisíc nových registrací představuje pokles o 2 procenta.
„Na evropské trhy nyní začnou doléhat obavy z recese, které se projeví v klesající poptávce. Automotive bude jedním z odvětví, které bude tímto ochlazením poptávky zasaženo nejvíce, menší zájem se přitom projeví právě u dražších aut, kam zatím stále většina elektromobilů patří,“ dodává Pavel Štefek.
Český trh oproti vyspělým evropským zemím stále zaostává, i když i zde se podíl elektrických a hybridních aut postupně zvětšuje. Podle dat Svazu dovozců automobilů tvořily elektroauta a hybridy 20 % ze všech prodejů v prvních třech čtvrtletích letošního roku. „Na českém trhu je patrný především trend postupně rostoucích prodejů hybridních vozů. Čistě elektrické vozy rostou pomaleji, tvoří zhruba 3 % nových registrací. Kromě vyšší ceny elektroaut je hlavní překážkou konzervatismus zdejších řidičů, kteří jenom pomalu mění zaběhnuté vzorce uživatelského chování, což například dobíjení elektromobilu vyžaduje. To je nyní podle mne už pravděpodobně větší překážka než stav dobíjecí infrastruktury jako takové,“ vysvětlil Pavel Štefek.
Největším trhem je Čína, růst tam zpomalil na 16 %
Na 20 největších světových trzích se přitom letos prodalo 36,7 milionu aut, meziročně o 5 % víc. Z toho 15 milionů mělo hybridní nebo elektrický pohon, to představuje tržní podíl 29 % a meziroční růst o 35 %.
Zatímco na největších evropských trzích již elektroauta tvoří polovinu nových prodejů, v Číně je to zhruba třetina. V USA je trh tradičně konzervativnější, hybridy a elektrovozy tvoří zhruba 16 % prodejů.
Největším trhem pro bateriové vozy zůstává Čína, ve 3. čtvrtletí tvořily prodeje na tamním trhu dvě třetiny z celosvětových čísel. Čínský trh ale výrazně zpomalil tempo růstu, v posledním kvartále rostl jen o 16 %. „I v Číně je za poklesem především zhoršený ekonomický výhled. Přesto ale Čína zůstává v oblasti elektromobility jasným světovým lídrem. Ukázal to i poslední autosalon v Mnichově, kde čínské automobilky tvořily třetinu ze všech vystavovatelů. A Evropa si to teprve teď uvědomuje a bude se snažit evropský trh před záplavou čínských aut bránit,“ dodal Pavel Štefek.
„Evropské automobilky se dosud u elektroaut zaměřovaly především na vozy vyšší třídy. Pokud chtějí zůstat konkurenceschopné, budou muset umět nabídnout i levnější elektroauta v nižších třídách,“ uzavřel Pavel Štefek.
Ojeté elektromobily a hybridy jsou na prodej s minimálním nájezdem. Průměrně vyjdou na milion
Roste zájem o čistě elektrická auta, plug-iny ztrácejí
PwC v aktuální studii předpokládá, že za 5 let bude po světě jezdit 63,4 milionu elektrických či hybridních aut, oproti současnému stavu o 130 % více. Největší podíl (a s tím spojený nejrychlejší růst) budou už za 5 let mít čistě bateriové vozy, kterých bude více než 35 milionů (růst o 231 %). Naopak nejméně populární budou plug-in hybridy, kterých bude jen 6,5 milionu oproti současným necelým 4 milionům.
Nejprodávanějším vozem na všech sledovaných trzích je model Tesla Model Y. Zatímco v Evropě jsou kromě Tesly v Top 10 jen evropské vozy, naopak v Číně je Tesla jedinou automobilkou, která se dokáže prosadit mezi čínskými značkami.