V souvislosti s elektromobilitou se velmi často mluví o výrazném snižování emisí CO2 v atmosféře, tedy ve výsledku čistějším ovzduší a zmírnění oteplování planety. Ovšem realita bude asi trochu složitější. Nová studie vědců z britské University of Southampton totiž ukazuje, že elektromobily mohou produkovat ohromné množství „špatných“ emisí. A to přestože nemají spalovací motor.
Jejich problém jsou totiž zejména brzdy. Přestože je faktem, že především elektromobily, ale i plug-in hybridy a hybridy využívají ke zpomalování rekuperaci. Když už začnou opravdu brzdit brzdami, produkují velké množství těch „špatných“ emisí. Vědci testovali několik druhů brzdových destiček. A to včetně speciálních bezazbestových, které ovšem nakonec v testech dopadly nejhůř. Byť jsou často komunikovány jako ekologicky velmi přínosné.
Nutno ovšem dodat, že tento typ destiček je používán hlavně v USA, kde jsou oblíbené pro nízkou míru opotřebení a tichost. Tyto destičky byly vyrobeny jako náhrada za klasické azbestové, přičemž obsahují hlavně měděná vlákna, která zlepšují tepelnou vodivost, tedy to, o co se dříve staral azbest. I když je dnes azbest velkým strašákem, jeho prach totiž prokazatelně způsobuje onemocnění plic (včetně rakoviny), ukázalo se, že měděný prach je na tom velmi podobně.
Podle vědců tak tyto destičky, často označované jako organické, mohou mít na lidské zdraví horší vliv než dieselové motory. Především ty moderní, které produkují jen málo škodlivin. V Americe už zákony na snížení množství mědi v brzdových destičkách schválili, ale platí to jen pro nejnovější auta. U těch starších nikdo nic nereguluje.
EU ovšem v rámci přijetí normy Euro 7 s emisemi prachových částic z brzd pracuje. Ale i v tomto případě budou dopady směrnice jen na nové vozy, o těch starších není řeč.