Elektromobily jsou sice šetrnější k životnímu prostřední – minimálně lokálně, protože nevypouštějí žádné emise – ale jsou také výrazně těžší, než spalovací auta. I kvůli tomu více opotřebovávají pneumatiky a podle Američanu také ničí silnice. Zavedou na ně tak kvůli tomu speciální daň. Ta má být ve výši tisíce dolarů a měla by odpovídat přibližně částce, kterou odvedou majitelé spalovacích aut do fondu na opravy silnic za 10 let.
Jednorázová daň při nákupu
Republikánští senátoři v USA představili návrh zákona, který by zavedl novou jednorázovou daň při koupi nového elektromobilu. Mělo by jít o jeden tisíc dolarů, což je přibližně částka, kterou průměrný řidič spalovacího auta zaplatí na daních z benzínu za 10 let. Tato částka má podle nich kompenzovat výpadek příjmů z daní za benzin. Ty jsou v Americe prostřednictvím Státního fondu pro výstavbu a údržbu dopravní infrastruktury (Highway Trust Fund) tradičně využívány k financování údržby silnic a dálnic.
Senátorka Deb Fischerová, která je hlavní autorkou návrhu, argumentuje tím, že elektromobily jsou těžší než auta s benzinovými motory, takže podle ní více opotřebovávají a poškozují povrch silnic. To, aby tedy majitelé elektrických aut na opravy silnic nějak přispívali, je podle ní spravedlivé.
Na to ovšem navazují i hlasy z druhé strany barikády. Ekonomové, které citoval Wall Street Journal, říkají, že tato nová daň by mohla přechod na elektromobilitu zpomalit, protože dále zvýší náklady na jejich pořízení. Stejné námitky vznesly i některé tamní spotřebitelské organizace.
Návrh zatím není schválen, ještě neprošel celým legislativním procesem a diskutuje se o jeho přesné podobě. Mezitím však demokraté i někteří republikáni přišli s jiným návrhem. Chtějí zavést poplatky podle počtu najetých kilometrů (tzv. vehicle miles traveled tax). Ty by se měly týkat majitelů všech aut, tedy těch se spalovacími motory, ale i těch elektrických. Cílem je zajistit to, aby na údržbu silnic přispívali všichni majitelé aut bez ohledu na jejich pohon.
Zrušení podpor na nákup elektromobilů
Předložen byl také další návrh, který by měl zrušit stávající daňovou úlevu na nákup elektromobilu ve výši 7500 dolarů. Zrušeny by měly být i všechny další finanční podpory, tedy i ty na instalaci nabíjecích stanic a nákupu ojetých elektromobilů. Vypadá to, že nejen v Evropě, ale ani v Americe to s elektromobilitou nakonec nepůjde tak hladce, jak se plánovalo.