Servis elektromobilů Škoda

Elektromobil Škoda můžete zavézt do každého autorizovaného servisu. Některé zásahy ale mohou dělat jen některé servisy

Autor: Pavel Srp - Zdroj a foto: Škoda - 31. 3. 2023


Servis auta se spalovacím motorem a elektromobilu se liší. Pro servis plně elektrických aut je potřeba umět i další věci, přičemž výraznější servisní zásahy, týkající se vysokonapěťové baterie, musí splňovat i některé zákonné povinnosti. Základní servis na elektromobilu ale dnes zvládnou všechny autorizované servisy Škoda. Pokud by na autě bylo potřeba vyřešit něco vážnějšího, může se stát, že to bude muset řešit jiný servis. Zákazník to ale nepozná. A co dalšího se v servisu elektromobilů může stát?

Vysokonapěťový technik a expert

Psal se rok 2019, kdy automobilka Škoda vstoupila do elektromobility. V tomto roce totiž představila první elektromobil Škoda Citigoᵉ iV a plug-in hybrid Superb iV. Už v té době bylo nutné mít servisní partnery, kteří budou schopní taková auta servisovat. Od té doby se toho změnilo mnoho, včetně příchodu elektromobilu Škoda Enyaq iV na podvozkové platformě MEB. Dnes už lze s jakýmkoliv elektrickým nebo elektrifikovaným vozem Škoda na běžný servis zajet kamkoliv, k jakémukoliv autorizovanému servisnímu partnerovi. Pokud by ovšem muselo dojít k zásahu do akumulátoru anebo vysokonapěťových komponent, to už každý servis udělat nemůže.

Škoda má totiž mechaniky proškolené v několika krocích. Zatímco těch na běžný servis elektromobilu, kterým automobilka říká vysokonapěťový technik, je po celé České republice v autorizovaných servisech 284, tak těch, kteří mohou dělat náročnější zásahy (vysokonapěťový expert) je jen 38. 

Auto zákazník může odvézt kamkoliv, ale pokud servis zjistí, že je potřeba vysokonapěťového experta, kterého nemá, pro zákazníka to neznamená žádný problém. Auto jednoduše se souhlasem zákazníka naloží a odveze do jiného autorizovaného servisu, s nímž má uzavřenou smlouvu, a který vysokonapěťového experta má. Auto se tam opraví a pak bude přivezeno zpět do původního servisu.

A co tedy může vysokonapěťový technik provádět sám? Je to zejména uvedení elektrického auta do beznapěťového stavu, provedení jeho kontroly a diagnostika závad. Může provést také jakýkoliv běžný servis na podvozku a na podobných dílech jako u auto se spalovacím motorem. Může ale také vyměnit trakční akumulátor nebo klasický 12V akumulátor. Pokud ovšem nebude potřeba jen výměna trakční baterie, ale její servis, či jakékoliv práce na vysokonapěťovém systému vozidla, na to už bude potřeba vysokonapěťového experta.

Investice do vybavení

Kvůli servisování elektrických aut museli dealeři investovat nemalé peníze. Bylo potřeba nejen vyškolit personál – nejen mechaniky, ale všechny (prodejce, přijímací techniky do servisu, recepční apod.) – ale také pořídit nové vybavení do servisů. Výše investice se v takovém případě opět liší podle toho, zda jde o servis s technikem nebo expertem. V prvním případě jde o investici asi tři sta tisíc korun za hydraulický stůl pro montáž baterie či vysokonapěťový modul s nástavci. V tom druhé jde o více než půl milionu korun, protože se k tomu přidávají třeba i vysokonapěťové měřicí adaptéry, izolované nářadí nebo speciální oblečení a další nástroje.

Servisy ale nemusejí kupovat všechno nářadí, které je k náročnějšímu servisu elektromobilu potřeba. Automobilka zřídila vlastní půjčovnu dílenského vybavení. Pokud tedy servis zjistí, že jeho vybavení na opravu elektromobilu nestačí, potřebný přípravek nebo nářadí si u automobilky objedná a ta mu ho doveze. Závoz probíhá každý ven společně s objednanými náhradními díly. Půjčovna není bezplatná, ale podle slov automobilky vyjde na „pár stovek“.

Po příjmu do servisu může elektromobil i pár dní bez hnutí stát

Pokud do servisu přivezete auto se spalovacím motorem, zpravidla jde (skoro) hned na dílnu. U elektrického auta to tak úplně být nemusí. Může se stát, že bude pár dní jen tak nehnutě stát. To v případě, pokud půjde do tzv. karantény. To se stane v případě, kdy by u něj bylo podezření na poškození akumulátoru. V karanténě se bude pozorovat, zda z auta nejde dým, zda se nápadně nezvedá teplota a podobně. Pokud po pár dnech bude vše v pořádku a beze změn, na autě se pak začíná pracovat.

To první, co se na autě musí udělat, než se na něm bude cokoliv servisovat, je uvedení do beznapěťového stavu. To se provádí softwarově a musí o tom být vyveden papírový protokol, který následně musí být umístěn viditelně ve vozidle, stejně jako magnetické cedulky. Stejně tak se záznam uloží v systému on-line. Konektor, kterým se to provádí, se pak zabezpečí klasickým (ovšem „autorizovaným“) zámečkem. To je vidět ve fotogalerii.

Pak je možné na voze započít práce. Pokud by si mechanik nebyl opravou jistý, může on-line kontaktovat samotného výrobce. Ve Škoda Auto se mohou na dálku připojit i přímo k opravovanému autu, provést diagnostiku, aktualizovat software anebo jen postup s mechanikem konzultovat. Pokud by to nestačilo, je možná i fyzická návštěva a pomoc při opravě.

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru