Downsizing. To slovo už dnes (v době tolik diskutované elektromobility) zase tolik nerezonuje, ale je tu s námi stále. Už několik let kvůli tomu přicházíme o velké motory, vždyť dvanáctiválec nebo desetiválec jsou dnes skoro sprostá slova, ale z Ferrari zní, že dvanáctiválec nedají. A nedají mu prý ani turbodmychadla.
Ferrari má atmosférický dvanáctiválec v SUV Purosangue a nedávno představilo další model, který přesně tak pojmenovala. Nový model se jmenuje Ferrari 12Cilindri a pohání jej 6,5litrový vidlicový dvanáctiválec. Ten autu poskytuje 830 koní při 9250 otáčkách za minutu a maximum točivého momentu je 678 Nm při 7250 otáčkách za minutu. Zrychlení z místa na 100 km/h zvládne za 2,9 sekundy, na 200 km/h je za 7,8 sekundy a zrychlovat bude až ke 340 km/h. A navíc s opravdu skvělým zvukovým doprovodem!
Mimochodem, není to nový motor, naopak je už prověřený mnoha léty. Do Ferrari 12Cilindri putoval po několika úpravách z modelu 812 Competizione. Jeho kódové označení F140HD ovšem prozradí, že svůj prapůvod má dokonce až ve Ferrari Enzo.
Šéf produktového vývoje Ferrari Gianmaria Fulgenzi pro magazín Autocar před pár dny řekl, že přeplňovaný dvanáctiválec není na pořadu dne, do italských sporťáků se nechystá. Ferrari sice přeplňované motory také používá, ale prý jen pouze pokud potřebuje snížit objem motoru, ale zároveň musí zachovat jeho výkon. „Je to něco, co vytváří emoce, zvuk a zrychlování od nízkých otáček až po ty maximální. To je produkt, který jsme chtěli nabídnout,“ dodal Fulgenzi o motoru V12.
Turbodmychadla se používají také k tomu, že pomáhají snižovat emise, ale ve Ferrari dokazují, že jsou schopni toho docílit i s obrovským atmosférickým motorem. “Práce, která byla na tomto motoru provedena, aby zůstal výkonný a v souladu s předpisy, je ohromující, což je pravděpodobně jeden z důvodů, proč do motorů V12 investuje tak málo výrobců,“ řekl obchodní ředitel Ferrari Enrico Galliera. Mluví například o tom, že tento motor dokáže „sám“ upravovat křivku točivého momentu na třetím a čtvrtém rychlostním stupni pomocí systému nazvaného “Adaptive Torque Shaping”.