Pokud by si někdo snad myslel, že v dnešním světě existuje něco, jako soukromí, mýlil by se. Nemáme ho ani doma, ale rozhodně ani v autě. Především v těch moderních. Podle nové studie společnosti Mozilla Foundation totiž automobilky vesele obchodují i s velmi citlivými daty, které o nás všech mají.
Mozilla Foundation je společnost, která má s prací s osobními daty bohaté zkušenosti, ostatně, provozuje jeden z největších webových prohlížečů Firefox. A právě tato společnost upozorňuje, že moderní auta jsou fakticky pojízdné počítače pracující s obrovským množstvím dat. Tím, že užíváte auto se většinou automaticky upisujete k tomu, že vám nevadí sběr těchto dat. A pozor, platí to pro každého, kdo auta sedne, rozhodně ne jen pro majitele a řidiče. Zjednodušeně řečeno, cokoliv, co v autě řeknete, zadáte do navigace nebo co máte ve svém telefonu, který s autem spojíte, se dostává dál. A je poněkud zarážející, že v některých případech jde o opravdu extrémně osobní informace.
Mozilla prozkoumala 25 automobilových značek a zjistila, že 84 % z nich citlivá data prodává nebo jinak sdílí s dalšími stranami. Nejčastěji s poskytovateli různých služeb či obchodníky s daty. Ovšem v některých případech automobilky sdílí svá data i s vládou či policií, to ovšem jen v případě zatykače na danou osobu nebo policejního vyšetřování. Bývá pravidlem, že můžete požádat o vymazání osobních údajů nebo že zakážete jejich poskytování třetím stranám. Jenomže 92 % dotázaných automobilek má tento postup velmi složitý, některé to dokonce v rozporu se zákonem prostě neumožňují. Výjimkou je Renault a Dacia, u kterých je sice nutné o výmaz požádat, ale zpravidla to nebývá nic složitého ani větší problém.
Myslíte, že máte své auto pod kontrolou? Co všechno v něm lze hacknout?
Tesla varuje před nefunkčností, Stellantis odkazuje na podporu
Nejhůře ze studie naopak vyšel Nissan. Ten totiž dle všeobecných obchodník podmínek, respektive zásad o ochraně osobních údajů, uživatele svých aut varuje i před tím, že pracuje i s daty o sexuální aktivitě. Jak, to si raději nedomýšlet. Šest automobilek pak přiznává, že může shromažďovat data o genetických vlastnostech uživatelů. Tím se dostáváme k informacím o zdravotním stavu, která patří mezi to nejosobnější, co máme. A nemluvíme tu o vyskakovacím okně cookies, která má dnes každá webová stránka. Automobilky dle studie často proste váš souhlas předpokládají, berou ho naprosto automaticky. Nikdo se fakticky na nic neptá. Tím, že jste nastoupili do auta jste podle výrobců souhlasili s obchodními podmínkami a s jejich verzí zásad ochrany osobních údajů. Tak jednoduché to je.
Mozilla kontaktovala všechny dotčené automobilky, ale buď byly veškeré dotazy ignorovány, nebo přišla jen velmi fádní odpověď. Například zástupce Stellantisu odpověděl, že s daty o zákaznících pracují velmi citlivě a ti se navíc s jakýmkoliv požadavkem nebo dotazem mohou obrátit na zákaznické oddělení.
Vtipně reagovala i Tesla, která sice řekla, že není problém shromažďování osobních dat zastavit, ale zákazníci si musí uvědomit, že jim pak auto nemusí fungovat tak, jak má. „Pokud si již nepřejete, abychom shromažďovali údaje o vozidle nebo jakákoliv jiná data z vašeho vozidla, kontaktujte nás. Upozorňujeme ale, že určitě pokročilé funkce, jakou jsou bezdrátové aktualizace, konektivita s mobilními aplikacemi, vzdálené služby a další funkce v autě, jako je vyhledávání v navigaci, použití internetového rádia, webového prohlížeče nebo systém hlasového ovládání je na shromažďování dat závislý. Pokud se rozhodnete odhlásit se ze shromažďování dat, nebudeme o vašem voze v reálném čase nic vědět a nebudeme schopni vás případně informovat o případných problémech. To může vést ke snížené funkčnosti vozidla nebo vážným poškozením,“ píše Tesla ve svých materiálech.
Detailní výpis celé studie najdete zde. Co si z ní vzít? Dávat si pozor, co v autě řešíte? Kam jezdíte? A jestli připojujete telefon? Možná ano, ale obáváme se, že i tak to bude k ničemu. Stejně totiž fungují počítače, telefony, ale nakonec i chytré televize nebo asistentky typu Alexa nebo Siri. Bohužel žijeme v době, kdy stačí se s někým bavit o novém nábytku a do hodiny nám telefony začnou nabízet na ten nábytek reklamy.