volkswagen tovarna

Dříve nemyslitelné, teď možná realita. Trojice automobilek přemýšlí nad velkým sloučením, chtějí se tak ochránit

Autor: Anina Russová - Zdroj: Bloomberg, ČTK - Foto: Volkswagen - 22. 2. 2024


O Evropských automobilkách se často hovoří v tom smyslu, že většině ujel vlak. Nezvládají držet krok s čínskými konkurenty, nejsou schopné nabízet cenově dostupné elektromobily a kvůli tomu prodávají méně, než by mohly. A to je v konečném důsledku žene do finančních problémů. Právě proto uvažuje koncern Stellantis, Renault a Volkswagen nad nějakou formou sloučení. Co bylo ještě před nedávnem naprosto nemyslitelné, ostatně, jde o konkurenci, bude do budoucna možná nezbytné.

Nástup čínských automobilek, ale nakonec i Tesly, ukázal, že evropské automobilky zaspaly. Nejsou schopny držet krok s dobou a velmi rychle ztrácí konkurenceschopnost. A to by výše zmíněná trojice mohla spojením získat. Ostatně, to, že to v dnešní době není snadné, potvrdil i ředitel společnosti Stellantis Carlos Tavares, když přiznal, že se ti, kteří nejsou schopni čelit čínské konkurenci, brzy dostanou do velkých problémů. Už dříve připustil, že pokud se evropský automobilový trh nepřizpůsobí současným trendům, čeká ho krvavá lázeň.

Fúze nebo velký koncern

Je ovšem otázkou, jak by spojení vypadalo. Ve hře je totiž mnoho scénářů. ČTK například uvedla, že kvůli zpomalení tempa nákupu elektromobilů vedoucí představitelé automobilek jednají o různých možnostech, od sdružování při vývoji až po propojování podniků napříč evropskými státy, aby mohli lépe konkurovat při změně na trhu, která přichází jednou za generaci. A nadcházející měsíce budou rozhodující.

7 automobilek plánuje vybudovat síť nabíjecích stanic pro elektromobily. Zakládají společný podnik

Faktem ale je, že prodeje elektromobilů roste jen velmi pomalu. Důvodem je i snižování pobídek od vlád, odmítání těchto vozů autopůjčovnami, kterým kvůli elektromobilům rostou náklady na opravy, a frustrace spotřebitelů, kterým se stále více nelíbí, že opatření na ochranu klimatu mají negativní dopady na jejich peněženky. Automobilky ale nemají jinou možnost než se na elektromobily zaměřit.

„V roce 2025 vstoupí v Evropské unii v platnost přísnější emisní pravidla. To znamená, že automobilky budou muset prodávat více bateriových elektromobilů, jinak jim budou hrozit vysoké pokuty. Podle výpočtů agentury Bloomberg by například v případě Volkswagenu, pokud se mu nepodaří dostatečně snížit emise vozového parku, mohla pokuta činit více než dvě miliardy eur (přes 50 miliard korun),“ vysvětluje ČTK.

Tlak na automobilky je tedy velký, ale k tomu se musí poprat s čínskými, a navíc státem podporovanými výrobci, kteří jsou levnější. „Jako odvětví jsme vynaložili miliardy, abychom umožnili elektromobilitu,“ uvedl generální ředitel německé společnosti ZF Friedrichshafen Holger Klein. Firma vyrábí automobilové součástky a po celém světě má 165 000 zaměstnanců. „A teď je otázkou, zda máme ty správné parametry,“ dodal. Generální ředitel Renaultu Luca de Meo podporuje vytvoření aliance, která by byla podobná spojení, kterým vznikl evropský výrobce letadel Airbus, konkurent společnosti Boeing. Firma byla vytvořena spojením aktivit v Německu, Francii, ve Španělsku a v Británii. De Meo argumentoval, že takzvaný automobilový Airbus by pomohl sdílet obrovské náklady na výrobu levných elektromobilů a zároveň by umožnil získat výhody z většího rozsahu výroby. De Meova iniciativa je inspirována japonskými vozy označovanými jako kei cars. Tato oblíbená miniauta vyrábí několik společností a regulační orgány mají vůči nim vstřícnější přístup.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

22 názorů na “Dříve nemyslitelné, teď možná realita. Trojice automobilek přemýšlí nad velkým sloučením, chtějí se tak ochránit”

  1. Elektromobil za 25.000 Kč nebo za 100.000 Kč, samozřejmě plne funkční, se stejným dojezdem v zimě i v létě kolem 700-800 km. To je nutné na to, aby stát nezkrachoval, protože se dělnící nedostanou do práce. Bazarové auto je to jediné, co si mohou pořídit. Ne elektromobil za milion, u kterého za 7 let umře akumulátor a jediná možnost je šrotace, protože aku buď není vůbec, nebo stojí pul milionu.

    Průměrné stáří auta u nás je 16 let. Viděl už někdy někdo na silnici elektromobil, starší než 10 let? Ne, protože akumulátor buď umřel úplně, nebo je dojezd 20km.

    Tedy to skončí jediným možným způsobem – buďto se rozhodne že elektromobilita je nesmysl a budou se opět vyrábet auta se spalovacím motorem, nebo bude pár movitějších jedinců jezdit elektromobily ktere se po 5-10 letech budou šrotovat.

    Pravděpodobnost, že by někdo vyrobil aku, kterému neklesá kapacita, nestojí půl milionu a vydrží aspoň 20 let je minimální. Snaží se o to posledních 150 let a stále nic.

    1. Tak za ty peníze si nekoupíte ani RC model. Mimochodem styly aspoň trošku schopný Tak ty laciné elektromobily začněte vyrábět.

    2. Tohle ale přeci světové ekonomice vyhovuje ne? Jde jim o prachy, nechtějí aby si lidé koupili za 400 000 auto a měli ho na 20-25let chtějí ať ho mají na 10let a ať tímto rozhýbou trh… Neskutečný hnus, když vidím jak obyčejné lidi stále odírají, všechno kvůli zelené energii zdražují, ale pak udělají takovou ekologickou blbost.

  2. Elektromobil za 25.000 Kč nebo za 100.000 Kč, samozřejmě plne funkční, se stejným dojezdem v zimě i v létě kolem 700-800 km. To je nutné na to, aby stát nezkrachoval, protože se dělnící nedostanou do práce. Bazarové auto je to jediné, co si mohou pořídit. Ne elektromobil za milion, u kterého za 7 měsícíu umře akumulátor a jediná možnost je šrotace, protože aku buď není vůbec, nebo stojí pul milionu.

    Průměrné stáří auta u nás je 16 let. Viděl už někdy někdo na silnici elektromobil, starší než 10 let? Ne, protože akumulátor buď umřel úplně, nebo je dojezd 20km.

    Tedy to skončí jediným možným způsobem – buďto se rozhodne že elektromobilita je nesmysl a budou se opět vyrábet auta se spalovacím motorem, nebo bude pár movitějších jedinců jezdit elektromobily ktere se po 5-10 letech budou šrotovat.

    Pravděpodobnost, že by někdo vyrobil aku, kterému neklesá kapacita, nestojí půl milionu a vydrží aspoň 20 let je minimální. Snaží se o to posledních 150 let a stále nic.

    1. Samozřejmě 7 let, ne měsíců. Stačí se podívat na současnou nabídku bazarů – 3 roky starý elektromobil, cena 400.000 Kč a dojezd kolik, 250 km maximálně…. U auta z roku 2017-2019 je jen otázkou času, kdy bude třeba výměna aku…..

  3. Jakožto kvalifikovaného ekonoma mne tak nějak napadá úsloví o tom, že třikrát nula je pořád nula. Tři technologicky zaostalé firmy fungující v prostředí s třikrát vyššími cenami energií, bez lokálního přístupu k zásadním surovinovým zdrojům a s třicetkrát tužšími státními regulacemi se spojí, aby…. co vlastně aby? Srazily ceny na třetinu? Jak? Vyrobily podstatně vyspělejší auta? Jak? Dosáhly snížení ceny surovinových zdrojů při konstantní nabídce a prudce rostoucí poptávce? ( Sakra, mohl by si už, prosím, někdo z vedoucích činitelů prolistovat učebnici ekonomie pro první třídu středních škol?!!!) To je jako když by se tři ševci domluvili, že se spojí, protože ten Baťa ……

    1. Tohle je spíše o získání času a prodloužení nějaké agonie. Získají tím větší trh na kterém si vzájemně nebudou konkurovat. A budou vystupovat jako jedna automobilka která zaměstnává spoustu lidi a na ně navázaných firem. Mohou tak tlačit evropské vlády ke zdi. Mohou vyhrožovat nezaměstnaností. Z dlouhodobého hlediska je zánik neodvratný.

    1. Uvidíme, zda budou za pár let jiné možnosti no, ponechat si stará auta také nepůjde, již se připravují takové restrikce, že na to mít nikdo nebude.

    2. Něco čínského si kupujete každý den, jen si to neuvědomujete.
      Veškerá elektronika, spotřební doplňky, auto-moto díly a mnoho dalších věcí, pochází přímo z Číny nebo se tam montuje.

  4. Nenažrané automobilky dobrovolně strčili hlavu do oprátky v Číně, když tam chcete vyrábět, musíte mít spolupráci s china company, takže nic neutajíte. No a proto sem jdou auta z číny a jsou to uplně normální auta.

    Kdo chce víc, nemá nic.

    1. No asi takto:
      1. Čínský dělník je ochoten v uvozovkách dělat za 10 zrnek rýže na hodinu, což v evropských fabrikách je lidská síla několikanásobně dražší
      2. Evropa sama sebe svazuje přísnými normami – ať už ekologickými, tak pracovně právními a mnohými dalšími.
      3. Emisní povolenky – Výroba je díky absenci plateb za emise (zejména v energetice) velmi levná….
      Tak si to sečtěte a zjistíte, že pokud by se Čína chovala stejně ohleduplně k prostředí a lidem, tak nemůže vyrobit v Číně a prodat auto v Evropě za takovéto ceny. To ekonomicky nevychází. Ten, kdo je tu nenažraný, to jsme hlavně my a stejnětak naše snaha spasit svět (greendeal)…

  5. Od doby co se v USA pachtuje VW s Fordem na (tam)zásadních pickupech se už nedivím ničemu.

  6. To mají nenažranci trest za to, že se vrhli na elektrošmejdy a mysleli, že se napakují. Moc jim to přeju. Jen ať s těma elektroautama zkrachují.

  7. Přes den jezdit a pak celou noc to nabíjet elektrocentrálou……to má smysl? A nechci vidět jak by to dopadlo, když by mi na cestě došla šťáva. Plochá baterie nebo monočlánek by mě asi nezachránil a s kanystrem si pro pár amperů nedojdu!

  8. Klidně ať se sloučí. Od těchto tří koncernů bych v současnosti vzhledem k jejich kvalitě nekoupil ani koloběžku, takže jestli hodlají zkrachovat každý zvlášť nebo dohromady je mi celkem putna.

  9. Petr Pavel, ale ne ten prezident

    Japonská kvalita s nekvalitními plechy díky dlouhodobé surovinové nouzi. Má to jedno pozitivum. V propracované recyklaci.

  10. Za každou cenu elektro ? Zřídí nabíjecí stanice a nám za drahou elektřinu ještě drahá auta? Zatím se nikde nepíše o blízké budoucnosti o výstavbě nových elektráren , EU není vůbec jednotná o zdrojích ,ale plány globalistů se derou vpřed. Nenápadné vnucování elektromobility a vyřazování nepříliš majetných lidí z osobní přepravy. Doposud jsem si myslel ,že jsou to fámy o ovládnutí světa nadnárodními korporacemi ,ale ve skutečnosti to již probíhá.

  11. To psal nějaký hotentot. „… čínské konkurenci, brzdy dostanou do velkých problémů.“ Nebo „ČTK například uvedlo, že … “ Dál nečtu. Buď si srovnejte AI, nebo si to aspoň po sobě přečtěte.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru