test-bmw-320d-xdrive-touring-2025-19

Dotykové displeje všude, ale BMW se drží kolečka. A dobře dělá

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: motor1.com - Foto: Pavel Srp - 26. 8. 2025


Kdysi, ještě dávno před érou dotykových displejů, se automobilky snažily přijít na to, jak by se mohl elegantně ovládat infotainment. Některé značky tehdy vsadily na tlačítka, jiné a touchpady a některé na otočné ovladače. Takové otočné ovladače používaly například Audi, BMW, Mazda nebo i Mercedes-Benz, ale většina z nich už od toho ustoupila. BMW si ho však zatím (i když ne ve všech modelech) nechává.

Právě mnichovská značka přitom vlastně dokonce byla průkopníkem takového ovládání. Když v roce 2001 uvedla svou vlajkovou loď BMW řady 7 (E65, respektive E66) s prvním systémem BMW iDrive, setkalo se to spíš s nepochopením než s obdivem. Ovládání tehdy působilo složitě a uživatelé si stěžovali, protože předchozí BMW řady 7 (E38) mělo jednoduchý displej s navigací, nikoliv pokrokový infotainment. Jenže BMW se nevzdalo a během let iDrive vypilovalo do podoby, která patřila k tomu vůbec nejlepšímu, co na trhu bylo. I když nejnovější modely mají už složitější infotainment.

Otočný ovladač už nenajdeme u modelů jako jsou třeba BMW řady 1 nebo třeba X1 či řada 2 Gran Coupé, ale u větších modelů od BMW řady 3 stále toto řešení zůstává. I přesto se dá infotainment ovládat i přímo dotekem na obrazovce.

Klasický otočný ovladač infotainmentu u BMW v některých modelech už nebude potřeba. Zmizí především z těch menších

Ovladač BMW iDrive navíc umí víc než jen otáčení. Dá se naklánět do čtyř stran, stisknout dolů jako tlačítko a reaguje přesně tak, jak by člověk čekal. V praxi to znamená, že i v autě, které nabízí desítky nejrůznějších voleb a nastavení si řidič zachová jednoduchost přehled a komfort. A co víc, funguje to skvěle i v kombinaci s Apple CarPlay nebo Android Auto, což se u jiných značek často říct nedá.

Jasně, mohli byste namítnout, že v době hlasového ovládání je takový ovladač už zbytečný, ale to je u BMW v ČR problém. V češtině totiž hlasové ovládání není k dispozici, BMW česky jednoduše neumí. Pokud byste chtěli auto ovládat hlasem, musíte si jeho infotainment přepnout do některého ze světových jazyků. A pak v tom jazyce budete mít úplně všechno – od infotainmentu a po palubní počítač.

Jenže… Všechno dobré jednou končí, takže i otočný ovladač BMW iDrive má před sebou nejistou budoucnost. Nová generace elektrických BMW, která přijde na trh v rámci rodiny Neue Klasse, se totiž podle ukázaných konceptů bez fyzického ovladače obejde. Jak bude nový systém fungovat, to se teprve uvidí. Možná překvapí, možná zklame. To uvidíme už brzy…

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru