Podle dat Svazu dovozců automobilů počet registrovaných elektromobilů do září meziročně narostl o 42,5 %. Zájem o elektromobily podpořily především dotace pro firmy a podnikatele v rámci programu Záruka Elektromobility, jehož „rozpočet“ byl však ke 14. 10. vyčerpán. Raiffeisen – Leasing přijala od doby spuštění výzvy Národní rozvojové banky více než 1 300 žádostí o financování s dotací. Zájem o elektromobily zkoumala společnost také ve vlastním průzkumu, který mimo jiné ukázal, že 45 % příznivců elektromobilů s ním plánuje jezdit 5 až 10 let, poté by vůz zkusili prodat.
Prim hraje stále cena, dojezd a doba dobíjení
Data z průzkumu Raiffeisen – Leasing mezi českými řidiči nejsou ani tentokrát překvapivá. V průzkumu se potvrdilo, že klíčovými faktory pro pořízení elektromobilu u dotazovaných jsou stále výhodná cena (62,5 %), dojezd (56,4 %) a doba dobíjení (54 %). Značka vozu je důležitá jen zhruba pro každého čtvrtého respondenta.
„Od začátku spuštění programu Záruka Elektromobility jsme přijali více než 1 300 žádostí o zaručený úvěr s finančním příspěvkem od Národní rozvojové banky. Těmto klientům jsme připravili kompletní podklady pro schválení a žádosti za ně podali. Z toho většina podaných žádostí byla Národní rozvojovou bankou úspěšně schválená,” informuje Hana Kernová, vedoucí oddělení ESG a dotačního poradenství.
„Více než 90 % žádostí o financování vozu od Raiffeisen – Leasing spojeného s čerpáním dotace se týkalo vozů značky Tesla, elektromobily Tesla se drží v popředí i ve veřejných prodejních statistikách. Obecně je ale menší důležitost značky vozu u široké veřejnosti pochopitelná. Pro zájemce o koupi elektromobilu i mimo firemní sektor je nejdůležitější, aby auto koupili za rozumnou cenu, s dobrým stavem baterie, kterou nabijí za rozumný čas. V tomto ohledu jim pomůže rozšíření nabídky ojetých elektromobilů v autobazarech. Do čtyř let by se do bazarů měla dostat auta, která nyní firmy nakoupily právě s využitím dotací od Národní rozvojové banky,“ doplňuje Jaroslav Kumbera, ředitel oddělení Autofinancování Raiffeisen – Leasing.
Elektromobily si Češi zatím osahávají
Z průzkumu vyplývá, že preference českých řidičů při nákupu elektromobilů se liší od výběru vozů se spalovacími motory. Zatímco u spalovacích motorů řidiči volí nejčastěji ojetiny (61 % u dieselových pohonů, 56 % u benzinových motorů), ti, kteří zvažují elektromobil, dávají ze tří čtvrtin přednost novým či předváděcím modelům. Elektromobily si Češi zatím osahávají. Průzkum ukazuje budoucí záměry řidičů, kdy 36,5 % všech dotazovaných plánuje s novým autem jezdit, dokud nedoslouží. U příznivců elektromobilů je však situaci jiná. Maximální životnost vozu by využila jen čtvrtina z nich. 74 % plánuje elektromobil prodat nejpozději do deseti let.
„Za výsledky průzkumu může stát fakt, že elektromobilita se rychle vyvíjí a řidiči počítají s tím, že nejpozději deset let po koupi elektromobilu jej jednoduše vymění za novější model, který bude technicky pokročilejší a nabídne například delší dojezd, vyšší kapacitu baterie apod.,“ komentuje data průzkumu Jaroslav Kumbera.
Příznivci elektromobilů jsou trpělivější. Na dodání vozu si rádi počkají
Podle průzkumu není desetina všech dotazovaných ochotná čekat na dodání nového vozu vůbec. Nejčastěji by na nový vůz respondenti čekali čtvrt roku (27,5 %). Trpělivější jsou však příznivci elektromobilů – 70 % řidičů sice pořízení elektromobilu nyní neplánuje, ze zbývajících 30 % by však tři měsíce na dodání vozu vydržela čekat více než třetina z nich.
Jak z výzkumu dále vyplývá, kromě vlastních úspor (téměř polovina respondentů) by řidiči k nákupu nového vozu využili příležitost financovat svůj automobil úvěrem. 23 % respondentů by volilo úvěr z banky, 20 % dotazovaných by se spolehlo na leasingovou společnost. „V Raiffeisen – Leasing nabízíme úvěr na nový elektromobil Tesla Model Y s fixní úrokovou sazbou 1,99 % p.a. po celou dobu splácení. Klienti tak mají jistotu neměnných podmínek až na pět let. Akce platí pro vozidla dodaná do konce roku,” uzavírá Kumbera.
O průzkumu: Společnost Raiffeisen – Leasing, s.r.o, realizovala průzkum ve spolupráci s výzkumnou agenturou Ipsos. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos v červnu roku 2024. Celkem bylo dotazováno 840 řidičů napříč celou Českou republikou.