Jsme jediná země v EU s velmi benevolentním nastavením hmotnostních limitů pro nákladní auta. Přesto dle odhadů i zkušeností jezdí každé asi čtvrté auto přetížené. I proto bylo rozhodnuto, že ještě do konce letošního roku instaluje Ředitelství silnic a dálnic na Pražský okruh vysokorychlostní váhy pro kamionovou dopravu. Místem instalace bude 79. kilometr, úsek, který je na této komunikaci značně zatížen nákladní dopravou. Aktuálně probíhá veřejná soutěž na zhotovitele.
Dle ŘSD mají být instalovány nepřenosné vysokorychlostní váhy, konkrétně přibližně v polovině úseku mezi Modleticemi a Jesenicí. Výběr místa dává smysl, jelikož právě tam denně projede na 40 tisíc vozidel, přičemž 45 % z nich je nákladních. „Část zařízení bude umístěna také na portálu (vpravo, jízdní směr na Plzeň), kde na základu v krajnici bude instalována technologická skříň pro vážení. Konstrukce portálu bude ochráněna svodidly. Ve druhém směru budou na stávající informační portál ve směru na Brno doplněny prvky WIM. V obou jízdních směrech pak budou umístěny detektory (indukční smyčky, piezoelektrické prahy) ve vozovce cca 20 m na obě strany od portálu,“ vysvětluje ŘSD.
Řidiči se musí připravit na to, že během instalace dojde k částečnému omezení provozu. V plánu je ale zachování režimu 2/2 zúžené jízdní pruhy. Konkrétní omezení ale budou upřesněna po projednání uzavírkovou komisí. „Předpokládaná hodnota veřejné zakázky je 58,33 mil. Kč bez DPH. Naší snahou bude zařízení uvést do zkušebního provozu v prosinci s tím, že v následujících cca šesti měsících nebudou registrovány a vybírány pokuty. Od června 2025 už by měly být váhy v ostrém provozu,“ doplnilo ŘSD.
ŘSD také vysvětlilo, že zařízení pro měření hmotnosti dokáže zaznamenat celkovou hmotnost vozidla a zatížení jednotlivých náprav v průběhu jízdy přes místo měření. A to za běžné cestovní rychlosti bez nutnosti zastavení vozidla.
Dobrý den, hned v úvodu tohoto a podobných článků je chyba. Nejsme JEDINÁ země v EU. Finsko a Švédsko mají váhový limit cca 75 tun. Samozřejmě mají více náprav. 25 tun prázdné auto a 50 tun náklad. Další země Estonsko 52 tun. Fakticky nevím, jak jste přišli na to, že jsme JEDINÁ!! Našich 48 tun je tedy dost pozadu. Když by klesla hmotnost o 8 tun, tak před vámi na křižovatce nebudou stát 3 nákladní soupravy , ale 4 !! To je skutečný posun vpřed. Hezký den