Evropská komise proplatila České republice na nové dálnice, silnice a opravy na železnici celkem 150 miliard korun z Operačního programu Doprava I. Tento program je tak kompletně uzavřen a resortu dopravy se podařilo ho úspěšně vyčerpat bez jakékoliv ztráty. Z navazujícího Operačního programu Doprava II putuje na stavby dalších 19 miliard korun.
„Za evropské peníze modernizujeme D1 mezi Prahou a Brnem, stavíme nové úseky jihočeské dálnice D3, karlovarskou D6 nebo obchvat Třince na silnici I/11. Na železnici pak můžeme modernizovat trať Rokycany – Plzeň a rekonstruovat železniční stanici Olomouc,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
K dočerpání starého operačního programu výrazně přispělo i schválení šesti zbývajících velkých projektů na konci programového období. V pěti případech se jedná o tzv. fázované projekty, přičemž II. fáze těchto projektů se bude realizovat v rámci OPD II. Jedná se například o úsek D35 mezi Opatovicemi, Časy a Ostrovem nebo optimalizaci tratě mezi Bystřicí nad Olší a Českým Těšínem.
Evropská komise tím potvrdila, že formálně byl celý proces v pořádku a ČR koncem roku 2017 tyto evropské prostředky získala. Ministerstvu dopravy se tak podařilo úspěšně vyčerpat veškeré finanční prostředky z Operačního programu Doprava I.
Úspěšným čerpáním se může pochlubit i navazující Operační program Doprava II, v něm se daří plnit limity čerpání s ročním předstihem. Částku ve výši necelých 19 miliard korun, která představovala minimální výši čerpání do konce roku 2018, se podařilo vyčerpat již v polovině prosince loňského roku.