Jakkoliv pojmy jako dooring nebo holandský hmat zní zvláštně, garantujeme vám, že už jste o nich slyšeli. A zcela jistě je možná i zažili na vlastní kůži. Ať už v kůži cyklisty nebo řidiče.
Co je dooring?
Cyklisté, pokud dodržují zákon, jezdí při pravém okraji vozovky. Jde o nejbezpečnější místo, kde se mohou pohybovat. Ovšem jen do chvíle, než jedou kolem řady zaparkovaných aut. V tu chvíli jim totiž ze strany řidičů hrozí nehoda způsobená právě dooringem.
Ono zvláštně znějící slovo označuje nehodu, kterou způsobí řidič tím, že otevře dveře do vozovky a nepodívá se přitom za sebe, jestli něco nebo někdo nejede. Respektive nehodu, při které cyklista nabourá do takto otevřených dveří od auta. Jde o velmi vážné nehody, které bohužel mohou skončit i tragicky. Toto riziko může snížit sám cyklista tím, že bude mít helmu. Nicméně v Česku nejsou helmy pro cyklisty starší 18 let povinné. Jakkoliv se o zavedení této povinnosti v současné době hodně mluví, cyklisté jsou bohužel spíše proti.
Dospělí cyklisté možná budou muset na kole nosit přilbu. Řadě z nich se to ale vůbec nelíbí
Existuje prevence
Každý řidič, ale i spolujezdec, by si měl osvojit návyk, který je označován jako holandský chvat a samozřejmě před vystoupením zkontrolovat zpětné zrcátko. Nejde jen o cyklisty, na silnici kolem může jet i jiné auto. Ovšem v případě spolujezdců, především pak neřidičů, je kontrola zpětného zrcátka něco, co je pro ně cizí. Proto je dobré, aby se naučili holandský chvat.
Jakkoliv to zní zlověstně, jde o jednoduchý trik, který posádku donutí se do toho zrcátka podívat. Stačí jen dveře otevírat v případě řidičů pravou rukou, která je od nich dál. U spolujezdců pak levou rukou. Důvod je prostý. Jakmile se totiž ke dveřím natáhnete opačnou rukou, donutí vás to se otočit. A tím zrak automaticky padne směrem k zrcátku. A navíc tak dostanete možnost se za auto podívat i z okna.
Některá auta pak mají bezpečnostní systémy, které na případného cyklistu nebo jiné auto upozorní. Není ale dobré se na ně stoprocentně spoléhat. Ideální je přesvědčit se na vlastní oči.
Z tohoto důvodu ti poučenější cyklisté jezdí od zaparkovaných aut ve vzdálenosti asi jeden a půl metru. Bohužel to přivádí některé řidiče k nepříčetnosti, vždyť cyklisté na silnicích jen překáží pánům za volanty jejich plechových miláčků.
Ano, cyklisté překáží!!! Ne každý cyklista je stejný a to platí i o řidičích aut. Problém je v tom, že cyklisté mohou v podstatě cokoliv a kamkoliv. A PČR je málokdy chytí nebo potrestá. Povinnosti přibývají pro řidiče aut, ale cyklisté nemusejí mít ani helmu, přesto mohou být účastníky silničního provozu. Dokud se zákonem přesně a jasně nestanoví povinnosti cyklistů, s ohledem na jejich provoz na silnicích, například, pokud jede po silnici (veřejné komunikaci), tak musí mít alespoň povinné ručení, helmu, povinnou výbavu atd… tak se na ně bude jen dále nadávat. To je můj názor… Myslete si o něm co chcete…
tenhle článek psal člověk, který nejezdí autem ani jako spolujezdec. Zrcátko na straně spolujezdce není nastavené tak, aby spolujezdec viděl dozadu za auto… tím pádem Holandský chvat slouží jen a výhradně k tomu, aby se spolujezdec otočil a pootevřenými dveřmi kouknul za auto, než je otevře naplno.