Jestli něco Praha opravdu potřebuje, pak je to absolutní dostavba vnitřní i vnější infrastruktury. Úředníci celé roky o pražském okruhu, nových silnicích a rozšíření těch stávajících jen mluví, ale nic konkrétního se neděje. Tedy, samozřejmě děje. Máme tu nakreslenou velkou spoustu modrých čar parkovacích zón, máme také nově nakreslené autobusové pruhy a máme tunel. Jeden velký tunel jménem Blanka, který se stavěl neuvěřitelnou řadu let a jehož infrastruktura také ještě není dořešená. To si pak říkáte, jestli jsme opravdu ve středu Evropy a v 21. století.

Jednou z městských částí, které se každý pracovní den potýkají s neuvěřitelným náporem aut, s kolonami, nedýchatelný ovzduším a nepřiměřeným hlukem, jsou Radlice a jejich širší okolí. Právě zde plánuje pražský magistrát postavit takzvanou Radlickou radiálu, která měla zasáhnout do území Prahy 5 a 13. Napojit by se měla na vnitřní městský okruh v místech věčně uspané Dobříšské ulice, ale sjezdy a nájezdy měly být také do ulic Bucharova, Radlická a Řeporyjská. Radiála ale není projektována jen jako sinice vedoucí nad zemí. V jejím plánu se počítá také se třemi tunely, které by dohromady měly mít necelé tři kilometry, a vést by měly pod Jinonicemi, Radlicemi a Novými Butovicemi. Stavba měla obsahovat také trojici velkých mimoúrovňových křižovatek a lávky pro pěší.

Zní to celkem zajímavě, a protože se v těchto místech pohybujeme velmi často, jsme si jisti, že by stavba všem dotčeným místům dopravně velmi ulevila. Obzvlášť Jinonicím, kde v současné době vzniká několik set nových bytů, domů a kanceláří a místní silnice, ještě z dob staré Waltrovky, na nápor nových aut nejsou stavěné ani nijak připravené. Jenomže obyvatelé těchto městských částí mají jiný názor. Poslali proto stavebnímu úřadu pro Prahu 5 stovky připomínek a námitek jak od nich, tak od různých občanských spolků. Nelíbí se jim rozsah stavby, ani její provedení a bojí se dalšího nárůstu dopravy a dalších kolon. Mimo jiné požadují celou stavbu vést pod zemí ve větším rozsahu, než je plánováno a chtějí také omezit sjezdy do těchto lokalit. Právě obyvatelé Jinonic, které podle nás v nejbližší době čeká hotové dopravní peklo, kdy úzkými uličkami auta přestanou projíždět úplně, ale prostě se tam na půl dne definitivně zastaví, chtějí, aby se z radiály do této oblasti vůbec nesjíždělo. Dokonce více než tisícovka lidí podepsala na toto téma petici.

Přečtěte si také:  Praha získá na nový systém řízení dopravy. Bude komunikovat s řidiči, zvýší informovanost a plynulost

Jakkoliv obyvatelům těchto pražských částí rozumíme, není možné, aby Praha 5 a 13 dlouhodobě vydržela současný stav, kdy kolony nemají konce a před zahrádkami rodinných domů stojí naštvaní řidiči. Přijde nám krátkozraké šmahem odsoudit takovou stavbu, podepisovat petice a zoufale se bránit proti inovaci, která by sice změnila ráz těchto částí města, ale ve výsledku by jim velmi ulevila.