Další informace o konceptu Volkswagen Taigun

Autor: Pavel Srp - 28. 10. 2012


Volkswagen vystavuje na mezinárodním autosalonu v São Paulu (22. října až 4. listopadu 2012) ve světové premiéře studii nově vyvinutého kompaktního SUV s názvem Taigun, o tom jsme si už říkali. V São Paulu představený všestranný vůz vzdává poctu brazilskému trhu – nový Volkswagen by však v případě sériové výroby mohl být nabízen nejen v Jižní Americe, ale po celém světě. Po technické stránce je Taigun blízkým příbuzným velmi moderní rodiny malých vozů Volkswagen (New Small Family), kterou rozšiřuje směrem nahoru.

Vnější design studie odpovídá mimořádně pregnantní a jasné DNA designu značky Volkswagen, která byla definována šéfdesignéry Walterem de Silvou (koncern) a Klausem Bischoffem (značka). Nové SUV (Sport Utility Vehicle) působí díky tomu mimořádně kvalitním a dynamickým dojmem. Taigun je 3859 mm dlouhý, 1728 mm široký a 1570 mm vysoký. Rozvor náprav 2470 mm je v poměru k vnější délce relativně dlouhý. Výsledkem jsou krátké převisy a přitažlivé proporce. Studie ve svém prostorném interiéru ukazuje, jak si Volkswagen představuje ušlechtilé a variabilně použitelné kompaktní SUV za dosažitelnou cenu.

Nově koncipovaný technicky vyspělý přeplňovaný motor s výkonem 81 kW/110 k

Čtyřmístný Taigun je poháněn novým motorem TSI 1,0 litru (přímé vstřikování benzinu a přeplňování turbodmychadlem) s výkonem 81 kW/110 k (od 5000 min-1). Průměrná spotřeba paliva: pouhých 4,7 l/100 km (110 g CO2/km). Přeplňovaný motor s přímým vstřikováním má v Taigunu světovou premiéru; tato novinka rozšiřuje paletu tříválcových zážehových motorů řady EA211 o přímé vstřikování benzinu v kombinaci s přeplňováním turbodmychadlem a otvírá tak novou kapitolu strategie downsizingu značky Volkswagen. Nový agregát je velmi úsporný a poskytuje již při nízkých otáčkách vysoký točivý moment (175 N.m od 1500 min-1). Tříválcové TSI je tak ideálním pohonem pro Taigun. Studie s hmotností 985 kg zrychlí s novým motorem z klidu na 100 km/h za pouhých 9,2 sekundy. Na německých dálnicích bez všeobecně platného omezení rychlosti by se mohl Taigun pohybovat nejvyšší rychlostí 186 km/h. Motor je kombinován s šestistupňovou mechanickou převodovkou.

ESC jako účinný stabilizační systém

Taigun vybavený 17“ koly z lehké slitiny a pneumatikami rozměru 205/50 R 17 bez problémů zvládne díky vysokému točivému momentu motoru a velké světlé výšce i neschůdný terén. Zároveň byl tento Volkswagen koncipován jednoznačně také pro městskou džungli. Při jakémkoli nasazení je toto SUV zpomalováno výkonnými kotoučovými brzdami. Další předností v oblasti aktivní bezpečnosti je navíc elektronicky řízený stabilizační systém ESC, který výrazně snižuje riziko, že se vůz dostane do smyku.

Jasný design, dynamický a sebevědomý

Design karoserie lakované v odstínu „modrá Seaside“ koresponduje s velmi kvalitním technickým konceptem. Vnější vzhled kompaktního a přitažlivého Taigunu je originální, suverénní, velmi logický a jasný. Při pohledu z boku jsou nápadné rozšířené podběhy kol, jejichž výrazný tvar je homogenně integrován do boční partie a zasahuje až do dveří. Příď a záď je vizuálně propojena precizní charakterovou linií pod bočními okny, která vzadu přechází do střešních sloupků C, jejichž originální tvar je pro Volkswagen typický. Zde jsou také zapuštěny kliky zadních dveří, které tak splývají s plochou karoserie a představují z hlediska aerodynamiky ideální řešení. Celá silueta vyzařuje suverenitu a bezpečnost.

Ve spodní části karoserie je nápadné robustní ochranné obložení, jehož součástí jsou boční prahy, podběhy kol a spodní části nárazníku. Vzhledově atraktivní a přínosné i pro využití obestavěného prostoru jsou krátké převisy – vpředu pouhých 708 mm, vzadu 681 mm. Vzhled siluety zušlechťují v neposlední řadě praktické podélné střešní nosiče s integrovanými světlomety LED.

Vpředu designéři Taigunu vědomě navázali na styl terénních vozů Volkswagen Tiguan a Touareg. Designu čelní partie studie proto dominují horizontální stylistické prvky. Do nárazníku byl integrován spodní ochranný plech. Stejně jako z každé perspektivy působí studie díky svým vyváženým proporcím i zpředu velmi dynamicky a sebevědomě. Tuto skutečnost podtrhuje v poměru k celkové vnější šířce (1728 mm bez vnějších zpětných zrcátek) velmi velký rozchod kol 1473 mm (identický vpředu i vzadu).

Rovněž záď Taigunu vykazuje záměrně stylistickou příbuznost s větším Tiguanem a Touaregem. Zadní svítilny jsou opticky propojeny hranou pod logem VW; přímo pod touto linií se nalézá prostor pro tabulku registrační značky vozidla. Také design zádě je definován především horizontálními liniemi. Podobně jako vpředu má studie i vzadu spodní ochranný plech. Prostým zrakem nerozpoznatelné je rozdělení zadního výklopného víka studie na dva díly: horní část (2/3) sahající až ke spodní hraně zadních svítilen se otvírá vzhůru, zatímco spodní segment (1/3) protažený až k ochrannému plechu se sklápí dolů směrem k vozovce. Horní část lze alternativně otvírat samostatně.

Interiér s optimálním využitím vnitřního prostoru

Podobně jako v případě exteriéru vyvinuli designéři interiér, jehož vzhled odráží svou srozumitelností současného ducha našeho městského světa. Kdo si rozumí se současnými chytrými telefony nebo tablety, tomu se bude líbit také povrchová úprava ploch a struktura ovládacích prvků v Taigunu.

Malé SUV je skvělým příkladem optimálního využití prostoru. Za zadním víkem se rozprostírá zavazadlový prostor o objemu 280 litrů, který se po sklopení zadních sedadel zvětší na 987 litrů. Vysoká poloha sedadla je pro vozy SUV typická a odpovídá přání mnoha zákazníků řídit vůz s optimálním komfortem nastupování a vystupování a nejlepší možnou přehledností. Výška stropu nad sedákem vpředu je 1036 mm, vzadu činí 980 mm. K vysoké úrovni komfortu sezení na zadních sedadlech přispívá také velký prostor pro nohy. Pracoviště řidiče, resp. řidičky, lze optimálně přizpůsobit jakékoli postavě. Sloupek řízení je například výškově nastavitelný v rozpětí 25°.

Designéři interiéru důsledně zredukovali rozmanitost funkcí podle důležitosti. Veškeré funkční prvky v interiéru lze v důsledku toho ovládat absolutně intuitivně. Srozumitelný design, početné odkládací prostory a mimořádně dobrá nabídka místa vytváří navíc velmi pozitivní dojem velkorysé prostornosti. Svěží kombinace barev a materiálů podtrhují terénní charakter Taigunu. Vývojový tým souběžně koncipoval pro studii SUV individuální řešení také s ohledem na ovládání. Mezi ně patří například otočné ovladače ve výstupních tryskách ventilační soustavy na přístrojové desce – jejich prostřednictvím je možné poprvé nastavovat teplotu a rychlost ventilátoru a toto nastavení je zde také zobrazováno.

Taigun je navíc vybaven informačním a zábavním systémem integrovaným do přístrojové desky, který nabízí rozhraní pro všechny běžné chytré telefony. Na pravé straně vedle audiosystému s navigačním systémem se nalézá sdružený ovladač pro hlasitost a zapnutí/vypnutí audiosystému. Pod panelem informačního a zábavního systému jsou umístěny spínače výstražných blikačů (uprostřed) a tlačítka pro vyhřívání zadního okna, rozmrazovací funkci, klimatizaci a vnější osvětlení – vše z ušlechtilého hliníku. Nad audiosystémem s navigačním systémem se na přístrojové desce nalézají další tři přídavné přístroje (ukazatel tlaku oleje, teploty chladicí kapaliny a plnicího tlaku). S těmito prvky výbavy ladí sportovní tříramenný volant s kůží obšitým, dole zploštělým věncem, který padne ergonomicky dokonale do ruky.

Pro všechny studie vozidel, které Volkswagen prezentuje na autosalonech po celém světě, všeobecně platí, že jsou vždy navrženy tak, aby byla možná jejich sériová výroba. Pravděpodobnost, že Taigun bude jednoho dne stát u prodejců Volkswagen, je mimořádně vysoká – rozhodující roli přitom sehraje reakce veřejnosti!

[nggallery id=1539]

Tisková zpráva/-PS-


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru