omezeni-rychlosti-30kmh

Další evropská země snižuje maximální rychlost ve městě ke 30 km/h, následuje Francii

Autor: Radim Plachý - Zdroj: BBC - Foto: pxhere - 18. 7. 2022


V minulém roce se francouzští zákonodárci a místní samosprávy rozhodli, že rychlost 50 km/h ve městech je až příliš vysoká a někde ji snížili na 30 km/h. Podobný recept teď chystají i ve Walesu. Důvod? Jako obvykle: bezpečnost a ekologie.

Wales je jednou ze zemí Spojeného království Velké Británie a Severního Irska. Najdeme jej západně od Anglie na velkém poloostrově na západě ostrova Velké Británie. Jezdí se tu vlevo, stejně jako v celé Velké Británii, a ve městech v současnosti platí maximální rychlost 30 mil za hodinu (48 km/h). Ten by měl být ale snížen na 20 mil za hodinu (32 km/h).

Se zprávou přišlo BBC, které ve svém článku informuje o tom, že velšský parlament zákon, který má od příštího roku snížit maximální povolenou rychlost v tamějších městech z 30 mil v hodině na 20 mil v hodině, schválil v úterý odpoledne minulý týden. V platnost má vstoupit v září 2023 a o další dva roky později by se měl týkat i Skotska.

Zvýšení rychlosti na dálnicích? Právě naopak, na dálnicích možná budeme v celé Evropě jezdit 110 km/h

Zákonodárci, kteří hlasovali pro přijetí zákona, tvrdí, že snížení rychlosti pomůže bezpečnosti. Z 30 mil za hodinu (48 km/h) má prý řidič reakční dobu 9 metrů a auto do zastavení brzdí dalších 14 metrů. Při rychlosti 20 mil za hodinu (32 km/h) se řidičova reakce sice nezrychlí, ale ujede jen 6 metrů a stejnou vzdálenost prý zabere autu zastavit. Je to tedy celkem 23 metrů oproti 12 metrům po snížení.

Dalším jejich důvodem pro přijetí zákona je prý finanční úspora a také ochrana klimatu. Wales totiž předpokládá, že snížením rychlosti klesne počet nehod a i zranění, včetně těch vážných. To ušetří peníze na výjezdu ambulance i následné nemocniční péče o zraněné při nehodách. A díky nižší rychlosti by měla i samotná auta vypouštět méně emisí, což se projeví na nižší spotřebě aut – řidiči ušetří za palivo a do ovzduší bude vypuštěné méně škodlivých emisí.

Odpůrci zákona – a nebylo jich jen pár – oproti tomu argumentují tím, že snížit rychlost není dobré plošně a rozhodovat by si o něm měly vždy samy místní samosprávy. Vznikat by prý mohlo i více kolizních situací automobilů s cyklisty, protože ti budou pomalu jedoucí auta předjíždět (ačkoliv i oni jsou účastníky silničního provozu a maximální rychlost 20 mph by pro ně měla platit také).

Štítky: , , ,

2 názory na “Další evropská země snižuje maximální rychlost ve městě ke 30 km/h, následuje Francii”

  1. Nedělal bych si iluze, havně tady v ČR by to zase platilo jen na některý. Pochybuju, že by obzvlášť motorkáři tu rychlost dodržovali.

  2. No bravo, návrat do automobilového středověku, jen chybí běžci s praporky.
    Četl jsem někde dříve, že na jednom místě snížili rychlost ze 30 na 20 mph, ale podržte se, nehodovost naopak stoupla. Politici nebyli vůbec ochotni přijmout fakt, že je tento krok nesmyslný a zrušit to, protože to mnoho peněz stálo.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru