omezeni-rychlosti-30kmh

Další evropská země snižuje maximální rychlost ve městě ke 30 km/h, následuje Francii

Od Radim Plachý | Zdroj: BBC - Foto: pxhere - 18. 7. 2022


V minulém roce se francouzští zákonodárci a místní samosprávy rozhodli, že rychlost 50 km/h ve městech je až příliš vysoká a někde ji snížili na 30 km/h. Podobný recept teď chystají i ve Walesu. Důvod? Jako obvykle: bezpečnost a ekologie.

Wales je jednou ze zemí Spojeného království Velké Británie a Severního Irska. Najdeme jej západně od Anglie na velkém poloostrově na západě ostrova Velké Británie. Jezdí se tu vlevo, stejně jako v celé Velké Británii, a ve městech v současnosti platí maximální rychlost 30 mil za hodinu (48 km/h). Ten by měl být ale snížen na 20 mil za hodinu (32 km/h).

Přečtěte si také:  Spletl si město s dálnicí. Policisté mu v obci naměřili rychlost 110 km/h

Se zprávou přišlo BBC, které ve svém článku informuje o tom, že velšský parlament zákon, který má od příštího roku snížit maximální povolenou rychlost v tamějších městech z 30 mil v hodině na 20 mil v hodině, schválil v úterý odpoledne minulý týden. V platnost má vstoupit v září 2023 a o další dva roky později by se měl týkat i Skotska.

Zvýšení rychlosti na dálnicích? Právě naopak, na dálnicích možná budeme v celé Evropě jezdit 110 km/h

Zákonodárci, kteří hlasovali pro přijetí zákona, tvrdí, že snížení rychlosti pomůže bezpečnosti. Z 30 mil za hodinu (48 km/h) má prý řidič reakční dobu 9 metrů a auto do zastavení brzdí dalších 14 metrů. Při rychlosti 20 mil za hodinu (32 km/h) se řidičova reakce sice nezrychlí, ale ujede jen 6 metrů a stejnou vzdálenost prý zabere autu zastavit. Je to tedy celkem 23 metrů oproti 12 metrům po snížení.

Dalším jejich důvodem pro přijetí zákona je prý finanční úspora a také ochrana klimatu. Wales totiž předpokládá, že snížením rychlosti klesne počet nehod a i zranění, včetně těch vážných. To ušetří peníze na výjezdu ambulance i následné nemocniční péče o zraněné při nehodách. A díky nižší rychlosti by měla i samotná auta vypouštět méně emisí, což se projeví na nižší spotřebě aut – řidiči ušetří za palivo a do ovzduší bude vypuštěné méně škodlivých emisí.

Přečtěte si také:  Už za pár týdnů budou všechna nová auta povinně hlásit překročení rychlosti. Úřady si myslí, že systém vymýtí piráty silnic

Odpůrci zákona – a nebylo jich jen pár – oproti tomu argumentují tím, že snížit rychlost není dobré plošně a rozhodovat by si o něm měly vždy samy místní samosprávy. Vznikat by prý mohlo i více kolizních situací automobilů s cyklisty, protože ti budou pomalu jedoucí auta předjíždět (ačkoliv i oni jsou účastníky silničního provozu a maximální rychlost 20 mph by pro ně měla platit také).