test-2015-ojetiny-volkswagen-cc-20-tdi-110-kw-dsg- (2)

Společnost Safe Diesel,která zastupuje české klienty v aféře Dieselgate, rozšiřuje žalobu o dalších 400 vlastníků dotčených naftových vozidel. Celkem tak ve sporu zastupuje už více než 6 800 klientů a pro každého z nich nárokuje odškodné 220 000 Kč. Celková vymáhaná částka tedy dosahuje už téměř 1,5 miliardy Kč.

„V návaznosti na odškodnění 260 000 německých vlastníků vozidel koncernem Volkswagen a na nedávné rozhodnutí nejvyššího německého soudu v Karlsruhe, který uznal nárok na odškodnění majitele dotčeného vozu H. Gilberta, jsme zaslali společnostem Volkswagen a Škoda Auto návrh na vyrovnání mimosoudní cestou. Na tento návrh dosud nikdo nereagoval. V důsledku rozhodnutí německého nejvyššího soudu se nám nicméně začali hlásit další majitelé koncernových vozů. Proto jsme žalobu rozšířili a dnes ji u Obvodního soudu pro Prahu 8 podali. V případě, že vedení Volkswagenu zareaguje a na náš návrh mimosoudního řešení kauzy přistoupí, jsme pochopitelně připraveni žalobu stáhnout,“ říká František Honsa z advokátní kanceláře BBH, která poškozené klienty v kauze zastupuje.

Zmíněný verdikt německého nejvyššího soudu potvrdil nárok německého vlastníka vozu H. Gilberta na vrácení kupní ceny, kterou za vůz zaplatil, ale se zohledněním již najetých kilometrů. Celkem mu tedy koncern Volkswagen má vyplatit v přepočtu zhruba 666 000 Kč. Tento průlomový rozsudek a odškodnění 260 000 vlastníků vozidel v Německu koncernem Volkswagen dávají velkou naději i majitelům dotčených naftových vozů za hranicemi Německa. „Česká republika by v tomto případě totiž jako člen Evropské unie neměla zůstat stranou. Koncern Volkswagen by měl ke spotřebitelům přistupovat jednotně, bez ohledu na členskou zemi, ve které nárok uplatňují,“ dodává Honsa.

Audi za aféru dieselgate zaplatí pokutu 800 milionů euro

Pokus o smír, který společnost Safe Diesel vedení VW a Škody Auto poslala, obsahuje mimo jiné tyto argumenty a informace:

  • Německý nejvyšší soud rozhodl, že koncern Volkswagen manipulací s emisemi způsobil zákazníkům, kteří si zakoupili vozy s dotčenými naftovými motory, újmu.
  • Volkswagen nejednotným postupem při odškodňování zvýhodňuje některé spotřebitele před jinými, čímž mohou být porušeny české i unijní zákony a může docházet k diskriminaci na základě státní příslušnosti.
  • Volkswagen začal uzavírat dohody o odškodnění za emisní kauzu i za hranicemi Německa, například v Rakousku.

Nároky zákazníků dotčených emisní kauzou nejsou promlčené, protože do vydání rozhodnutí německého nejvyššího soudu v Karlsruhe z 25. května 2020 se zákazníci spolehlivě o vzniku újmy nedozvěděli, ani dozvědět nemohli, a promlčecí lhůta ve vztahu k nárokům zákazníků nemohla dle § 650 zákona č. 89/2012 Sb. občanského zákoníku začít plynout, neboť koncern Volkswagen soustavně utvrzoval zákazníky v tom, že jim škoda nevznikla, čímž je uváděl v omyl.

Přečtěte si také:  Volkswagen Užitkové vozy začne od 27. dubna postupně obnovovat výrobu

Lidé podvedení Volkswagenem, kteří se ještě o svůj nárok nepřihlásili, tak mohou stále učinit jednoduše a bez rizika registrací na webové stránce safediesel.cz. „Všechny soudní poplatky hradíme my a ani v případě prohry nebudou klienti nuceni platit soudní výlohy. Můžeme také garantovat, že nároky všech klientů, kteří se k nám připojí před zahájením jednání, budou soudu předloženy,“ uzavírá Honsa.