Už i na český trh se dostala nová generaci oblíbeného modelu Dacia Duster. Jde o úplně nové auto, které stojí na úplně jiné podvozkové platformě, ale stále si zachovává to, díky čemu je značka Dacia tolik oblíbená. Nabízí za rozumné peníze vysokou užitnou hodnotu.
Modernější vzhled
Designové změny mezi první a druhou generací Dusteru byly evoluční, ale v případě třetí generace jsou revoluční. Auto dostalo úplně jinou karoserii, kterou lze rozeznat na první pohled. Tvary vypadají moderně, kombinují hodně hran a ostrých linek. Celkově tahle novinka vypadá o poznání robustněji a člověk si tak připadá i uvnitř. Z výhledu z předních sedadel je totiž vidět mohutná kapota motoru s výraznými prolisy.
Karoserie dostala také ochranné plasty, které robustnost auta dále podporují. Najdeme je na předních blatnících, na dveřích, ale také na zadním nárazníku. Jde o nelakovaný recyklovaný plast, v jehož struktuře jsou vidět světlé tečky. Ty budou na každém kusu plastového obložení (Dacia ho pojmenovala jako Starkle) na každém Dusteru úplně jiné. Výhodou je – vzhledem k tomu, že tento plast není lakovaný, navíc vypadá stejně navenek i uvnitř – že pokud byste jej odřeli, nebude to příliš vidět. V jeho struktuře i barvě se to ztratí.
Nová Dacia Duster se oficiálně představuje. Má bohatší výbavu, je chytřejší a může mít 4×4
Přední světlomety jsou stejně jako ve druhé generaci tvořeny LEDkami pro denní svícení a parkovačky, blinkry a tlumené světlomety, dálkové světlo je halogenové. Vzadu jsou světlomety s žárovkami, sem LEDky ještě nedošly.
Mimochodem, rozměry se mezigeneračně změnily jen velmi málo. Délka třetí generace oproti té druhé narostla jen o 2 mm na 4343 mm, šířka je větší o 9 mm a je celkem 1813 mm bez vnějších zpětných zrcátek zrcátek a celková výška bez střešních ližin znatelně klesla na 1656 mm, rozdíl je 37 mm. Přestože Dacia zkrátila rozvor (z původních 2673 na 2657 mm), na vnitřním prostoru se to nijak negativně neprojevilo a na zadních sedadlech je místa dostatek.
Designovou proměnou prošla také samotná kabina, nová je palubní deska i samotná kaplička přístrojů, která dostala digitální přístrojový štít. V základní výbavě je pouze 3,5palcový TFT displej, v těch vyšších pak barevný 7″ digitální displej. Má poměrně jednoduchou grafiku a nezobrazuje zbytečně moc informací. Podobně jednoduchou grafiku má i centrální displej, který vychází z předchozí generace, ale působí moderněji. V základním výbavovém stupni tu není displej žádný, od druhé výbavy jde o 10″ displej, který umí bezdrátově konektivitu Android Auto i Apple CarPlay.
Přestože ze středového tunelu zmizely otočné ovladače na ovládání teploty klimatizace, stále se klimatizace dá ovládat bez toho, aniž byste museli šmátrat po displeji. Slouží k tomu ovladače v řadě pod displejem. Vypadají stejně v případě, kdy je Dacia Duster vybavena manuální klimatizací, ale i automatickou klimatizací. Údaje o aktuálním nastavení klimatizace nebo topení se pak neustále zobrazují ve spodním řádku displeje infotainmentu.
Obecně si tohle auto fyzické ovladače ponechalo, přestože spoustu věcí je možné ovládat také právě před dotekový displej. Potěšila nás zejména dvě tlačítka. Jedno z nich deaktivuje systém Start/Stop, to druhé pak aktivuje režim „My Perso“, v němž si auto pamatuje vaše nastavení jízdních asistentů. Po jeho dvojitém stisknutí totiž auto do tohoto režimu přejde a vy tak nemusíte vždy jednotlivé asistenty, které při jízdě nechcete využívat, po jednom vypínat. Už i Dacia Duster má totiž upozorňování na překročení rychlosti.
Zajímavé je také to, že i Dacia používá své „Simply clever“ prvky. Do kabiny nabízí tzv. systém YouClip. Jde o systém po interiéru rozmístěných kotvicích bodů, do kterých lze například zasadit držák mobilního telefonu nebo jiných držáků. V nejnižší výbavě jsou 4, od druhé výbavy výše jich je 6. Nacházejí se na palubní desce (jeden je mezi displeje infotainmentu a kapličkou přístrojů, druhý u spolujezdce), další je v zadní části středové konzoly, další dva v zavazadlovém prostoru po obou stranách a ten poslední pak na vnitřní straně dveří zavazadlového prostoru. Dacia navíc dokáže mít v držáku mobilního telefonu u řidiče, který se pro YouClip používá, mít bezdrátové dobíjení mobilního telefonu. Druhé pak může mít v přihrádce před řadicí pákou. Můj telefon se ovšem ani do jednoho z nich nevešel. Pro nabíjení bych tak musel použít kabel s koncovkou USB-C, ale potěší, že konektory jsou vpředu i vzadu.
Jednorožec
Třetí generace Dusteru stojí na koncernové podvozkové platformě CMF-B, kterou používají takřka všechny nové Renaulty, ale také všechny modely Dacia. S tím přichází mezigeneračně několik významných změn zejména pod kapotou. Pokud byste chtěli pod kapotu naftový motor, máte smůlu, ten už tady není. Naopak je tady hybridní pohonná jednotka, kterou známe například z Renaultu Clio nebo z modelu Jogger. Novinkou je také 130koňový mild-hybridní benzinový motor a stálicí je naopak litrový tříválec Eco-G, který může jezdit na benzin, ale i LPG.
Oproti všem ostatním modelům značek Renault a Dacia má ovšem Duster velmi zásadní výhodu. Zatímco všechny ostatní modely nabízí pouze pohon předních kol (ano, i ten největší Renault, který je v nabídce), tak Dacia Duster může mít mechanicky spojený pohon všech čtyř kol. Ten je dostupný právě (pouze) k mild-hybridní 130koňové motorizaci TCe 130. Auta se čtyřkolkou se dají poznat nejen podle nálepky 4×4 na víku kufru, ale také podle předního nárazníku. Zatímco předokolky mají spodek nárazníku vystrčený „před auto“, tak čtyřkolky jej mají zkosený pod auto, aby měly co nejlepší přední nájezdový úhel.
U čtyřkolky si můžete s pohonem náprav „hrát“, slouží k tomu otočný ovladač na středovém tunelu. Pro tyto „hrátky“ máte k dispozici 5 jízdních režimů – Auto, Snow, Mud/Sand, Eco (bude to vždy pouze předokolka) a Offroad (Lock), v rámci kterého se pohon mezi nápravami rozděluje v poměru 50:50. Bát mimo silnici se nemusíte, kromě zmiňovaného oplastování karoserie se můžete spolehnout také na světlou výšku 209 mm u předokolky, respektive 217 mm u zadokolky, ale také slušné nájezdové úhly. Verze s pohonem přední nápravy mají nájezdové úhly 24° vpředu a 36° vzadu, čtyřkolky mají vpředu 31°, zadní je také 36°.
Dacia Duster je standardně vybavena manuální šestistupňovou převodovkou. Řešení pro vás samozřejmě má i v případě, pokud si sami řadit nechcete. Sáhnout ovšem v takovém případě ovšem budete muset po hybridní verzi. Pro benzinové motorizace v současnosti automatická převodovka v nabídce není.
První jízda
V rámci prvního seznámení jsme měli možnost posadit se za volant verze Eco-G 100 s pohonem na benzin nebo LPG. Jde o stejný motor, který byl i v předchozí generaci, který má dvě 50litrové nádrže, mezi nimiž se dá jednoduše přepínat. Slouží k tomu tlačítko na palubní desce, které se nachází u řidičova levého kolene. Na jaké palivo aktuálně auto jede lze poznat podle diody na samotném tlačítku – pokud svítí zeleně, jede auto na LPG, pokud nesvítí, jede na benzin – ale také v kapličce přístrojů. Pokud je u informace o stavu paliva pouze ikonka stojanu, jede auto na benzin, pokud je u toho ještě nápis LPG, jede auto na LPG.
Stejně jako u předchůdce, i tentokrát se technické údaje motoru liší podle toho, které palivo aktuálně spaluje, přičemž na LPG má hodnoty lepší. V tom případě má totiž motor výkon 74 kW/100 koní a točivý moment 170 Nm, na benzin je to 67 kW/91 koní a 160 Nm. Liší se i zrychlení z místa na stovku (13,2 sekundy vs. 14,0 sekundy), ale také maximální rychlost (167 km/h vs. 163 km/h). A rozdíl je to pak i při jízdě, kdy na LPG působí Duster živěji a ochotněji zrychluje, zatímco na benzin je o poznání vláčnější. Překvapilo, že na rozdíl od předchozí generace není v té současné tak zásadní rozdíl na poslech. I tak je ale při jízdě na LPG motor o něco drsnější a hlasitější.
Naladění podvozku je opět spíše do komfortu, čemuž pomáhají i vysoké pneumatiky. Díry v silnici tohle auto vlastně skoro vymazává a po jejich projetí se do kabiny nedostane žádná rána, přestože byste ji původně čekali. V zatáčkách se auto docela nakloní a pokud narazí na spáry nebo větší nerovnosti v zatáčce, znatelně se zavlní a někdy kola i odskočí. Není to auto na rychlou jízdu, ale při té klidné je úplně jedno, po jakém povrchu se pneumatiky právě pohybují.
Závěr a cena
Třetí generace Dacii Duster dokazuje, že si pozici jednoho z nejoblíbenějších modelů značky rozhodně zaslouží a bez pochyby si ji i udrží. Jde o pohodlně jezdící auto, které nabízí moderní výbavu za rozumné peníze. Nemá sice to nejlepší, co nabízí mateřský Renault, ale použije vždy výbavu o něco horší, ale díky tomu je Dacia schopna ceny svých modelů držet tam, kde jsou. Už to nejsou nejlevnější auta na trhu, ale stále jsou to auta, u nichž je „hodnota za peníze“ stále na skvělé úrovni.
A když už mluvíme o té hodnotě, sluší se dodat konkrétní částky. Třetí generace startuje výš než ta druhá, nejnižší cena je 429 900 Kč. Za to je základní výbava Essential s motorem spalujícím LPG. Pokud byste chtěli jiný motor, musíte do vyšší výbavy Expression, kde už jsou k dispozici všechny varianty včetně čtyřkolky, jejíž cena startuje na 569 900 Kč. Kompletní ceník je ke stažení zde.