cyklista

Cyklistů v silničním provozu přibývá, roste s tím ale i počet jejich smrtelných nehod

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: BESIP - Foto: Škoda - 19. 5. 2023


Předběžné statistiky dopravních nehod za leden až duben tohoto roku poukazují na velmi varovnou bilanci, zejména u cyklistů. Ve zmiňovaném období došlo na našich silnicích k 713 nehodám s účastí cyklistů, při kterých jich 18 zemřelo, 30 jich bylo těžce zraněno a dalších 561 jich bylo zraněno lehce. Není obvyklé, aby si ještě před zahájením hlavní cyklistické sezóny vyžádaly dopravní nehody tolik obětí mezi cyklisty.

„Cyklistů v silničním provozu přibývá, ať už jde o sport či dopravu po městě. Aktivní pohyb na kole je pozitivním trendem, vyžaduje ale od motoristů i cyklistů samotných vzájemnou ohleduplnost a dodržování pravidel. Ročně na našich silnicích zemře 40 cyklistů. Letos evidujeme od ledna do dubna, ještě před zahájením hlavní sezony, již 18 obětí. Je důležité, aby cyklisté dávali správně přednost v křižovatkách, byli dobře vidět a nosili přilby. Řidiči aut na druhé straně mají zpomalit v místech, kde se cyklisté pohybují, pozorně sledovat v provozu i menší jednostopá vozidla a dodržovat bezpečný boční odstup od cyklisty,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Cyklostezky jsou pro bezpečnost provozu klíčové

Počet cyklistů rok od roku narůstá, zejména v městské mobilitě můžeme zaznamenat velmi pozitivní trend. Nárůst počtu cyklistů až o 50 % potvrzují reálná data z automatických sčítačů. To s sebou přirozeně nese i zvýšenou nehodovost. Heslem letošního Světového týdne bezpečnosti silničního provozu (probíhá v období od 15. do 21. května) je proto „rethink mobility“ – tedy změna konceptu mobility, se zvýšením podílu chůze, jízdy na kole a využívání veřejné dopravy.

Světový týden bezpečnosti silničního provozu letos také zdůrazňuje význam bezpečné infrastruktury. Jedním z řešení jsou samostatné cyklostezky, které jsou sedm až dvanáctkrát bezpečnější než úseky bez cyklistické infrastruktury. Prokázal to průzkum, který nedávno zadal pražský magistrát. Mimo jiné ukázal, že na pražských cyklostezkách je třeba ujet milion kilometrů, než se člověk na jízdním kole setká s nehodou. Jenom od roku 2017 do roku 2022 byla ze Státního fondu dopravní infrastruktury financována výstavba více než 370 km nových cyklostezek, za téměř 3 mld. Kč.

Češi chtějí víc ohleduplnosti na silnicích a lepší cyklistickou infrastrukturu

„V reakci na rostoucí počet lidí na kolech a související nehodovost rozvíjíme projekt Cyklovize 2030. Jde o nástroje pro tvorbu bezpečné dopravní sítě pro moderní prostředky individuální dopravy v České republice. Projekt má přispět k tomu, aby se síť budovala a fungovala podobně, jako je tomu u železnice nebo silnic,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek.

Mezi nejběžnější nehody patří kolize cyklisty s automobilem, největším rizikem jsou křižovatky

Typickým účastníkem smrtelné dopravní nehody s účastí cyklisty je člověk ve věku nad 55 let. Nejčastějším typem nehod je potom srážka cyklisty s automobilem, přičemž viníkem bývá z 58 % řidič vozidla a z 38 % cyklista (zbylá procenta tvoří nehody, u kterých nešlo jednoznačně identifikovat viníka dané nehody). Časté jsou ale také nehody, při kterých cyklista havaruje sám, typicky jde o nezvládnutí řízení kola a náraz do pevné překážky. Takzvané samonehody tvoří 40 % všech dopravních nehod s účastí cyklistů.

Na bezpečnost zranitelných účastníků provozu, tedy chodců a cyklistů, se zaměřuje také nová generace testových otázek pro žadatele o řidičské oprávnění, což je projekt Asociace autoškol a Ministerstva dopravy. Právě vnímání rizikových momentů, při nichž může řidič auta cyklistu přehlédnout, se věnuje nejen textová podoba otázek, ale i nové video otázky se simulací reálných dopravních situací.

Nejčastěji dochází ke kolizím na křižovatkách, kdy jeden z účastníků nedá přednost tomu druhému. Ve městech, při nižších rychlostech, končí tyto střety většinou s lehkým zraněním. Mimo město, kde k těmto střetům dochází častěji ve vyšších rychlostech, dochází mnohem častěji k těžkým až smrtelným zraněním cyklisty. Bez ohledu na přednost v jízdě jednotlivých účastníků je proto vždy zásadní, navázat oční kontakt s druhým účastníkem, aby bylo jisté, že se vzájemně vidíte a víte o sobě. Cyklista může ke své bezpečnosti výrazně přispět tím, že bude dobře viditelný a sám bude mít dobré rozhledové podmínky. Řidiči automobilů naopak musí věnovat zvýšenou pozornost rozhlížení a nečekat na silnici pouze stejně velký stroj, jako je ten jejich. Pokud jste v roli cyklisty, mějte na sobě a na kole reflexní prvky, včetně bočních odrazek a přinejmenším za snížené viditelnosti (v dešti, šeru apod.) buďte vždy osvětlení vpředu i vzadu.

Nejčastější příčina střetu cyklisty a motoristy? Nedání přednosti v jízdě, ukazují statistiky

Startují osvětové akce pro cyklisty v terénu

BESIP se bezpečnosti cyklistů aktuálně věnuje ve dvou preventivních projektech. Kampaň Dám respekt podporuje větší ohleduplnost mezi motoristy a cyklisty a obě skupiny informuje o pravidlech a zásadách bezpečné jízdy. Kampaň, která začala v loňském roce ve spolupráci s iniciativou cyklisty Romana Kreuzigera, pokračuje letos kontaktními akcemi po celé ČR. Během sezony proběhne 50 akcí, nejčastěji na cyklostezkách či jiných místech se zvýšeným pohybem cyklistů.

První akcí, na které se budou moci lidé s týmem BESIP a Dám respekt potkat naživo, bude akce „Frýdek-Místek na cestách“, která proběhne 20.5. v Autokempu Olešná, právě ve Frýdku-Místku. Připraveny tam budou interaktivní kvízy z bezpečnosti silničního provozu, seznámení s nejčastějšími rizikovými situacemi a tipy, jak jim předcházet.

BESIP spolupracuje také s novým projektem „Ne-riskuj“ financovaným z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Tento seriál preventivních spotů se zaměřuje konkrétně na bezpečnost seniorů na elektrokolech.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru