Nové BMW M5 | 2024

Čtyřválec do M5 nedáme, zní z BMW M. Šestiválce přežijí i Euro 7

Autor: Petr Pilný - Zdroj: autocar.co.uk, carscoops.com - Foto: BMW - 25. 7. 2025


V době, kdy i ti největší hráči automobilového světa ukončují produkci svých ikonických motorů, přichází z Mnichova zpráva, která potěší každého nadšence do sportovních aut a rychlé jízdy. BMW M totiž nehodlá obětovat své slavné řadové šestiválce ani vidlicové osmiválce. A nechce ani snižovat jejich výkon nebo objem.

Šéf BMW M Frank van Meel to potvrdil v rozhovoru pro britský magazín Autocar při příležitosti Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Podle něj oba plnohodnotné eMkové motory přežijí i přísnější emisní normu Euro 7. Výkon prý zůstane zachován, ale jednoduché to nebude.

Emise? Ano. Ale ne za cenu charakteru

Evropská norma Euro 7 sice nenastavuje pro motory přísnější limity emisí než aktuální Euro 6e, ale dramaticky mění způsob testování. Nově se budou auta hodnotit v širším spektru jízdních situací, které mají lépe odpovídat reálnému provozu. Kromě toho musí zůstat v souladu s původně platnými předpisy pro úplně nové po dobu 10 let jeho provozu nebo 200 tisíc ujetých kilometrů. A to je dvojnásobek současných požadavků. Poprvé se v rámci Euro 7 přidá i měření emisí z brzd a pneumatik.

To pro vývoj nových aut i jejich motorů představuje další zásadní výzvu a jak Van Meel přiznává, nejtěžší není samotná technická shoda s normou. Klíčové je zachovat to, co z těchto motorů dělá to, čím jsou. „Hlavní problém není motor, který normu splní. Problém je udržet jeho výkon. Všechno se to točí kolem poměru lambda 1 – ideálního poměru vzduchu a paliva. Jenže ten už neumožňuje chladit spalovací proces větším množstvím benzínu, jak jsme to dělali dosud. Musíme hledat jiné způsoby, jak omezit teploty při zachování výkonu,“ vysvětluje.

Základní kameny značky

Pro Van Meela jsou zmíněné eMkové motory víc než jen technika. „Řadový šestiválec je součástí našeho dědictví. A V8 je ikonou výkonu. Nechceme se jich vzdát,“ říká šéf. A co případný přechod na tříválcové nebo čtyřválcové motory s větší dávkou elektrifikace, jako to udělal například Mercedes-Benz u modelů AMG C63 nebo AMG GLC 63? Na to má šéf BMW M jasnou odpověď: „Ne. Nedokážu si představit, že bychom do M5 dali čtyřválec.“

Právě Mercedes-Benz v posledních letech za to, že osmiválce u modelů jako AMG C 63 nebo AMG GLC 63 nahradil hybridními čtyřválci. Výsledkem byla ztráta původního charakteru, kterou zákazníci hlasitě odmítli. To, že jsou auta rychlejší a lépe použitelná pro každodenní ježdění, cílovou skupinu nezajímalo. BMW M se tímto směrem vydat nechce.

Jak to chtějí udělat?

Zatím se o konkrétních technických řešeních nemluví. Frank van Meel naznačil, že BMW M provedlo „několik velmi zajímavých úprav“, které pomohou motory připravit na nové podmínky bez toho, aby přišly o svůj výkon. Detaily ale prozatím tají.

Spekuluje se například o návratu technologie vstřikování vody, kterou BMW testovalo už v minulosti u modelu M4 GTS. Ta by mohla pomoci snižovat teplotu ve spalovací komoře bez nutnosti vstřikovat více paliva. Oficiálně ale zatím nic potvrzeno nebylo.

Jisté je tedy jen to, že šestiválce a osmiválce od BMW M tu s námi ještě nějakou dobu zůstanou. Po vzoru BMW XM i nového BMW M5 ale budou elektrifikované.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru