Jakmile koncern VW ohlásil velké finanční problémy a nutnost začít okamžitě výrazně šetřit, odbory byly v pozoru. Ve chvíli, kdy se ukázalo, že nejspíš bude potřeba zavřít některé německé továrny, začaly odbory naopak požadovat zvýšení platů zaměstnanců a vyhrožovat stávkou. Právě v těchto dnech se ukazuje, že výhrůžky rozhodně nebyly plané.
V pondělí 2. prosince vstoupili zaměstnanci značky Volkswagen do výstražné stávky. Na výzvu odborového svazu IG Metall přerušili práci dnes v 9:30 v továrně v saském Cvikově (Zwickau), postupně se má přidat dalších osm z celkových deseti závodů koncernu v Německu, včetně ústředí ve Wolfsburgu. Stávka by měla trvat pokaždé zhruba dvě hodiny a opakovat se v každé směně. Odboráři protestují proti ohlášenému rozsáhlému propouštění, snižování mezd a pravděpodobnému zavírání továren automobilky v Německu. Škody Auto, která je součástí koncernu Volkswagen, se podle ČTK stávka přímo netýká.
„Když to bude potřeba, bude to jeden z nejtvrdších konfliktů, jaké Volkswagen kdy viděl,“ uvedl oblastní manažer IG Metall pro Dolní Sasko Thorsten Gröger. Podle odborářů nebude kvůli výstražné stávce smontováno zhruba 1000 vozů. Vedení podniku uvedlo, že přijalo opatření, které by mělo dopady stávky minimalizovat. Po Cvikově se v 10:00 přidali zaměstnanci továren ve Wolfsburgu, Hannoveru, Emdenu, Braunschweigu, Salzgitteru a Saské Kamenici (Chemnitz). Ve 12:00 začne protest ve známé skleněné továrně v Drážďanech a ve 12:30 v Kasselu-Baunatalu. Nepřipojí se jen závod v Osnabrücku. Ve všech stávkujících továrnách se práce zastaví dočasně, po zhruba dvou hodinách se výroba opět rozběhne. Ke stávkám naplánovali odboráři protestní shromáždění a pochody.
Spor se týká mezd přibližně 120 tisíc zaměstnanců v závodech kmenové značky Volkswagen, kde platí zvláštní dohoda o mzdách, a dalších 10 tisíc zaměstnanců VW v Sasku, jejichž mzdy jsou rovněž navázané na tuto dohodu. Vedení odmítá jakékoliv jejich zvýšení, vzhledem k tíživé situaci koncernu plánuje naopak snížení mezd o deset procent. Na stole je také uzavření závodů a propouštění. Obě strany sporu se sejdou k dalšímu kolu jednání o mzdách 9. prosince.
České automobilky Škoda, která je částí koncernu Volkswagen, se dnešní stávka v Německu přímo netýká. Vedoucí plánování lidských zdrojů společnosti Škoda Auto Štěpán Lacina minulý týden řekl, že automobilka nyní neplánuje propouštění kmenového personálu, snižování stavů se má týkat pouze agenturních pracovníků. Podle šéfa odborů Jaroslava Povšíka bude udržení míst prioritou při nadcházejícím mzdovém vyjednávání, při kterém chtějí odbory žádat růst nad hodnotu inflace.