policie-měření-emisí

Co do emisí je stav aut na českých silnicích velmi špatný. Policejní kontrolou neprošly tři čtvrtiny vozidel

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Policie ČR, ministerstvo dopravy, ČTK - Foto: Policie ČR - 14. 1. 2025


Policie v loňském roce v období od 1. května do 31. října prováděla několik stovek kontrol emisí aut přímo v provozu. Často se zaměřila na vozidla, která právě vyjela z některé STK stanice, a to s úspěšně absolvovanou technickou i emisní zkouškou. A výsledky? Tři čtvrtiny kontrolovaných aut neměly emise v pořádku.

Policisté provedli celkem 534 mobilních emisních kontrol. Ovšem v 399 případech se ukázalo, že kontrolované vozidlo nemá emise v pořádku. Jak upozornil Ekonomický deník, policisté právě z důvodu tak špatných výsledků už naprosto otevřeně pochybují o správném a řádném fungování části stanic technické kontroly. Policisté si auta ke kontrole emisí vybírají náhodně, nicméně nejčastěji v jejich sítích končí ta auta, u kterých panují zjevné pochyby o jejich technickém stavu. Každý takové auto někdy potkal v provozu. Často za ním kvůli kouři různých barev a zápachu není vidět, v některých případech taková auta sotva drží pohromadě. „Z výsledků kontrol měření emisí lze dovodit závěr, že se v silničním provozu pohybuje množství vozidel, která emisní normu neplní,“ píše se v předkládací zprávě vládního materiálu, který vychází z dat policie.

V dokumentu je také uvedeno, že některá stanoviště pro mobilní kontrolu emisí a technického stavu aut byla cíleně zvolena v blízkosti vytipovaných stanic technických kontrol a stanic měření emisí tak, aby bylo možné zopakovat kontrolu vozidel, u kterých byly změřeny emise s předchozím bezvadným výsledkem. Cílem bylo prověřit i to, zda jsou „běžné kontroly prováděné v STK a SME validní a nedochází k obcházení platných právních norem“.

Nafta z odpadu vám může pomoci snáze projít emisní kontrolou před STK. Nejde to ovšem vždy

„Pro zachování objektivity je nutné uvést, že se policisté při výběru vozidel v provozu zaměřili zejména na zájmová vozidla, která zjevně vykazovala závady výfukového systému – viditelný dým, specificky znečištěné zadní části vozidel, a dále na starší vozidla. U nových vozidel byla kontrolována absence některých části výfukové soustavy, například katalyzátory či filtry,“ uvádí dále zpráva.

O tom, že některé STK opravdu nefungují tak, jak by měly už pravidelně neinformuje jen policie, ale také ministerstvo dopravy. To na kontrolu STK vyčlenilo několik pracovníků, kteří se občas nestačí divit. „Závažné porušení povinností kontrolního technika bylo zjištěno na klatovské STK, kde státní odborný dozor zjistil, že kontrolované vozidlo opouštělo areál STK ještě před ukončením technické prohlídky (nevyplněný záznamník závad vozidla a nevystavený protokol o technické prohlídce). Na vozidle přitom již byla vylepena kontrolní nálepka s platností na 2 roky s tím, že vozidlo je způsobilé bez závad B nebo C. Toto vozidlo bylo kontrolujícími zastaveno a řidič byl požádán o součinnost v podobě přistavení vozidla k provedení opakované technické prohlídky,“ popsal jen před pár týdny resort dopravy.

A zároveň pravidelně upozorňuje, že jak v kontrolách STK, tak v mobilních měření emisí budou úředníci i policisté neustále pokračovat.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru