2025-citroen_c5_aircross-nova_generace

Citroën C5 Aircross se představuje v nové generaci. Zákazníkům dá vybrat mezi spalovacími motory a elektromotorem

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Citroën - 29. 4. 2025


Uvedením nového C5 Aircross na trh Citroën dokončil kompletní obnovu své modelové řady, na které pracoval necelé dva roky. Nový C5 Aircross představuje jako nová vlajková loď značky to nejlepší z know-how řady, kterou tvoří modely, z nichž každý vykazuje ve svém vlastním osobitém teritoriu stejné hodnoty – dostupné, všestranné produkty nabízející volbu pohonu a zároveň silnou identitu, výrazný komfort a velmi snadné použití.

Citroën s novým C5 Aircross přináší novou dimenzi na trh C-SUV, který je v Evropě klíčovým segmentem. Tento velkolepý nový model naplňuje všechny sliby konceptu C5 Aircross, který byl představen na podzim 2024 na pařížském autosalonu. Tato druhá generace modelu C5 Aircross znamená v každém ohledu krok vpřed a poskytuje inteligentní a komplexní odpověď na očekávání zákazníků v tomto segmentu.

Má výrazný design, přesto si zachovává štíhlé proporce a je plný prvků optimalizujících aerodynamiku. V oblasti komfortu nastavuje nová měřítka mezi vozy kategorie C-SUV – přináší pocit cestování v komfortní třídě díky kabině s mimořádně prostornou druhou řadou sedadel a velkorysým zavazadlovým prostorem, jehož objem zůstává neměnný bez ohledu na zvolený typ pohonu. V high-tech kabině panuje atmosféra klidu a luxusu, kterou umocňují tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy, inovativní sedadla Advanced Comfort a moderní design palubní desky s dominantní, snadno ovladatelnou dotykovou obrazovkou Cascade.

Nový C5 Aircross zvyšuje bezpečí a pocit klidu díky asistenčním systémům řízení, které usnadňují každodenní život. Jedná se například o světlomety Citroën Matrix LED nebo balíčku Pack Drive Assist 2.0. Důležitým kritériem pro zákazníky je také možnost volby mezi několika elektrifikovanými typy pohonu podle individuálních potřeb. C5 Aircross tak stanovuje nová měřítka v oblasti svobody pohybu: více než 100 km v elektrickém režimu u plug-in hybridní verze pro každodenní jízdy ve městě, až 680 km v plně elektrické verzi a více než 950 km1 v hybridní verzi.

Většina inovací nového C5 Aircross vychází z platformy Stellantis STLA Medium, která se o vozů značky Citroën objevuje poprvé. Tato platforma zajišťuje velkou flexibilitu jak z hlediska rozměrů – v tomto případě s delším rozvorem pro zvětšení prostoru pro cestující – tak pohonných jednotek, takže je ideální pro hybridní i čistě elektrické vozy. Její inteligentní design umožňuje použití různých baterií, aniž by to bylo na úkor prostoru v kabině, a lze ji kombinovat s velkými koly o průměru 740 mm a ráfky o velikosti až 20 palců. V neposlední řadě je díky platformě STLA Medium možné zákazníkům nabídnout celou řadu asistenčních systémů řízení a nejnovější generaci rozhraní pro konektivitu a infotainment, díky nimž je jízda ještě příjemnější.

Nový C5 Aircross byl vyvinutý ve Francii a bude se montovat v továrně Citroën v Rennes. Na hlavních evropských trzích se objeví ve druhé polovině roku 2025.

2025-Citroen_C5_Aircross-nova_generace-1

VÝKONNÉ, VELKORYSÉ A AERODYNAMICKY TVAROVANÉ SUV

Styl nového C5 Aircross je výrazný, stejně jako jeho pevný postoj na silnici, současně došlo k optimalizaci aerodynamiky a vnitřního prostoru. Představuje další krok v oživení designu značky Citroën. Na trhu SUV, kde architektonická omezení a módní trendy často vedou k modelům s přehnaně masivním a málo efektivním designem, přichází Citroën s novým přístupem: kombinuje sílu propracovaného hutného stylu s aerodynamikou protáhlých plynulých linií.

Design: vyjádření síly a snahy o zdokonalení aerodynamiky

Designéři Citroënu promysleli každou část, každý prvek a každý komponent nového C5 Aircross s ohledem na optimalizaci designu i efektivity.

Nový C5 Aircross se odklání od předchozích zaoblených tvarů a přejímá protáhlejší a ostřejší linie nového designerského jazyka značky Citroën. Silueta vychází z širšího rozchodu kol s výraznými rameny, díky nimž působí na silnici sebevědomě. Prezentuje se jako hutný blok s velkorysými objemy, což zdůrazňuje jednoduchost celkové siluety.

Z přední části vyzařuje síla a plynulost. V jejím středu se hrdě vyjímá nové logo Citroënu. Nový tříbodový světelný podpis Citroënu využívá mimořádně štíhlé horizontální segmenty, které podtrhují eleganci přední části a zdůrazňují šířku vozu. Světlomety Citroën Matrix LED jsou propojeny elegantním, decentním leskle černým pásem. Dalším výrazným prvkem ukazujícím na to, jaký důkaz byl kladen na detail, je tvarované rýhování v nárazníku, které oživuje rovný povrch a odráží motiv stylizovaných šípů na masce chladiče. Celkový dojem je velmi reprezentativní, spojující modernost, technologie a charakter. U elektrické verze je přední část zcela uzavřená, aby se optimalizovala aerodynamická účinnost.

Silueta vozu je vytvarována pro větší účinnost. Z bočního profilu vozu C5 Aircross vyzařuje plynulost. Budí dojem, že hrana vozu byla nakreslena jediným pohybem zepředu dozadu. Táhne se od přední části k zadní a přidává napětí a energii bez zbytečných ozdob. Zanořená příď kapoty působí dynamicky a usnadňuje průnik vzduchu. Linie střechy se za druhou řadou sedadel mírně svažuje a optimalizuje tak aerodynamiku a současně je zachován objem prostoru pro cestující, což jasně potvrzuje rodinné poslání nového C5 Aircross. Díky platformě STLA Medium činí výška pouhých 166 cm, což pomáhá zlepšit průnik vzduchu a zároveň zlepšuje vnitřní prostor a zachovává světlou výšku 200 mm. Střecha je opět pro lepší aerodynamickou účinnost ustupující. Do různých částí vozu byly navíc zabudovány deflektory a vstupy vzduchu, které ještě více optimalizují aerodynamické vlastnosti vozu

Aerodynamická působivá záď. Zadní část vozu C5 Aircross navazuje na přední část a je opatřena propracovanou horizontální leskle černou lištou. Zdůrazňuje zadní dveře, které jsou výrazně vertikální a zvyšují tak objem zavazadlového prostoru. Tato lišta pomáhá opticky zvětšit šířku vozu, zatímco zadní část je v horní části zaoblená pro lepší aerodynamiku a současně odhalila vypracovaná ramena. Na úrovni zadních sloupků byly přidány aerodynamické doplňky. Jejich design je inspirován světem technologií a elektronických zařízení. Přítomnost těchto žebrovaných dvoubarevných prvků na zadním sloupku pomáhá usměrňovat proudění vzduchu.

Slib byl dodržen: Citroën Light Wings, které byly představeny u vozu C5 Aircross Concept, jsou přítomny i v případě C5 Aircross. Charakteristický tříbodový světelný podpis je zde obzvláště působivý, dva vnější světelné body jsou odděleny od boční lišty a působí, jako by se vznášely jako dvě ploutve na boku vozidla. Tato inovace sleduje estetické cíle – světelný podpis, který je na trhu jedinečný a je umístěn tak, aby rozšiřoval postoj vozu – i cíle aerodynamické. Tato světla kombinují na jedné straně vyhloubenou část a na straně druhé křidélka, která vystupují z vozu a usměrňují proudění vzduchu v této části karoserie.

2025-Citroen_C5_Aircross-nova_generace-2

Výsledky veškeré této práce na aerodynamice jsou hmatatelné a omezují vliv tvaru karoserie. Koeficient SCX je oproti předchozí generaci zřetelně lepší, má hodnotu 0,75 (oproti 0,84 u předchozího modelu C5 Aircross). Tento výkon je pro zákazníky přínosem. Díky lepší aerodynamice dosahuje nový C5 Aircross oproti předchozí generaci zvýšení elektrického dojezdu na dálnici o více než 30 km.

Velkolepé proporce a grafický podpis

Díky možnostem, které nabízí platforma Stellantis STLA Medium, zajistil Citroën novému C5 Aircross dokonalou rovnováhu a současně mimořádně velkorysé rozměry: 4 652 mm na délku (+150 mm) a 1 902 mm na šířku. Rozvor náprav dosahuje 2 784 mm, což je o 60 mm více než u předchozího modelu C5 Aircross, přičemž toto prodloužení je téměř celé využité pro nohy zadních cestujících. Výsledkem je výjimečný prostor, shodný například s prostorem, který nabízí model C5 X, jenž je v této oblasti etalonem.

Z hlediska designu tato platforma umožňuje použití kol s průměrem 740 mm (+20 mm) v kombinaci s ráfky o velikosti až 20 palců, což je u značky Citroën vůbec poprvé. Tato kola dodávají boční siluetě vozu dynamiku. Efektní kola nového modelu C5 Aircross mají modulární konstrukci, jak je u Citroënu časté. Ráfky jsou navrženy tak, aby zvyšovaly aerodynamickou účinnost, a perforované části pomáhají chladit brzdy.

Nový C5 Aircross používá barevné klipy, které jsou designovým znakem modelů Citroën poslední generace. Tyto prvky personalizace jsou vyměnitelné a umožňují vůz graficky odlišit. Štíhlé vertikální prvky ve zlaté nebo leskle černé barvě jsou umístěny na předních dveřích a přední části vozu. Dodávají vozu eleganci díky důmyslné souhře mezi horizontálou masky chladiče na jedné straně a prahy karoserie a horní částí podběhů kol na straně druhé.

MAXIMÁLNÍ KOMFORTNÍ ZÁŽITEK: SUV LOUNGE

S novým modelem C5 Aircross nabízí Citroën nejpohodlnější elektrifikované rodinné SUV segmentu C na trhu. Interiér C5 Aircross byl navržen podle zásad architektury C-Zen Lounge od Citroënu, jejímž cílem je vytvořit prostor pohody v duchu příjemné atmosféry luxusního salonku – jak pro cestující, tak pro řidiče, kterému je maximálně usnadněno řízení vozu.

Interiér ve stylu Advanced Comfort

V novém Citroënu C5 Aircross jsou cestující usazeni jako v obývacím pokoji, výbava a textilie připomínají interiérové vybavení a nabízejí stejně útulný pocit.

Citroën „Sofa Design“ je dlouhá a vzdušná horizontální palubní deska, která je navržena jako součást vybavení obývacího pokoje. Spodní část palubní desky je potažena vysoce kvalitní tkaninou s pěnovou výplní, která pokračuje až ke dveřním panelům a sedadlům, a vytváří tak jednotnou a příjemnou atmosféru. Na výběr je světlé nebo tmavší prostředí.

Hřejivou atmosféru v kabině umocňuje ambientní osvětlení, které nabízí výběr z osmi různých barev, což představuje u značky Citroën další premiéru. Elegantně podtrhuje horizontálnost palubní desky a nachází se také na reproduktorech umístěných na jejích koncích, na dveřích a na spodní části středové konzoly. Dalším výrazným prvkem odkazujícím na exteriér vozu jsou barevné tečky na palubní desce a sedadlech, které svým designem připomínají barevné klipy exteriéru.

To nejlepší ze sedadel Citroën Advanced Comfort

Nová sedadla Citroën Advanced Comfort jsou pro pohodu na palubě vozu C5 Aircross zcela zásadní. Už jen jejich čalouněný design je sám o sobě pozvánkou, aby se do nich člověk uvelebil. Sedadla Citroën Advanced Comfort, která jsou výsledkem výzkumu Citroënu a využití zkušeností získaných u jiných modelů Citroën, dosahují v novém C5 Aircross dosud nevídané úrovně pohodlí.

Sedák a spodní část opěradla jsou velmi příjemné díky velmi silným texturovaným pěnovým prvkům. Horní část opěradla obepíná ramena cestujících jako šál, poté klesá podél zad a vytváří boční opěrky, které jsou poprvé elektricky nastavitelné: pneumatický systém umožňuje jejich dokonalé přizpůsobení stavbě těla každého cestujícího pro optimální oporu a pohodlí. Vrcholným vyjádřením komfortu jsou přední sedadla, která lze rovněž elektricky nastavit až do 10 poloh, přičemž vyhřívání, ventilace a masážní funkce nabízejí pět různých programů.

Také cestující na zadních sedadlech mohou využívat všech předností systému Citroën Advanced Comfort, zejména sedáky a opěradla využívající vysoce kvalitní pěnu. Opěradla lze sklopit v rozmezí 21° až 33° pro ideální polohu těla, zejména při dlouhých cestách. U vyšších stupňů výbavy jsou zadní sedadla vyhřívaná.

2025-Citroen_C5_Aircross-nova_generace-3

Lepší odfiltrování díky odpružení Citroën Advanced Comfort

Dalším klíčem k výjimečnému komfortu nového C5 Aircross jsou tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy (Progressive Hydraulic Cushions), které absorbují nerovnosti vozovky a dodávají pocit jízdy na „létajícím koberci“. Zajišťují optimální kontakt kol s povrchem vozovky a definují dokonalou úroveň pohodlí pro cestující, současně přinášejí potěšení z jízdy. Vpředu jsou dokonce dva progresivní dorazy, jeden pro kompresi a druhý pro dekompresi neboli odskok. Tato konstrukce zavěšení zajišťuje větší pružnost a komfort při jízdě na malých nerovnostech, aniž by to mělo dopad na tlumení potřebné k udržení karoserie na místě při jízdě po nerovných cestách. V tomto případě systém na konci zdvihu postupně zpomaluje vertikální pohyb. Na rozdíl od mechanického dorazu v běžném tlumiči, který absorbuje energii a snižuje komfort, neboť část energie uvolňuje v podobě rázů, progresivní hydraulický doraz tuto energii absorbuje a rozptýlí.

Místo řidiče: přehlednost a rozvržení informací

Při navrhování nového C5 Aircross byla prioritou optimalizace ergonomie místa řidiče díky ideální integraci nejnovějších technologií. Cíl byl jednoduchý: pomocí digitálních displejů s přehlednou a atraktivní grafikou zajistit, aby měl řidič všechny potřebné informace na očích a na dosah ruky, aby mohl řídit s beze stresu a s klidem.

Velkolepá dotyková obrazovka „Cascade“

Nový Citroën C5 Aircross je vybaven největší centrální HD dotykovou obrazovkou, jakou kdy vozy skupiny Stellantis nabízely. Díky působivému lehkému a vertikálnímu designu se doslova vznáší před palubní deskou, pak se najednou kaskádovitě svažuje dolů a plynule se spojuje se středovou konzolou.

Nový dotykový displej HD Cascade vozu Citroën C5 Aircross má jak plně přizpůsobitelné, tak neměnné části pro rychlý a snadný přístup k základním funkcím. Centrální obrazovka shora dolů nabízí:.

  • Pevný stavový řádek trvale zobrazující základní informace: čas, venkovní teplotu, úroveň nabití telefonu atd
  • Velkou přizpůsobitelnou plochu pro zobrazení 3D navigace, ovládání systému infotainmentu a programování widgetů pro přímý přístup k určitým funkcím, které lze na obrazovce umístit podle potřeby a v různých velikostech. Tato část nabízí několik stránek, které umožňují rozšířit obsah a zobrazit až 16 widgetů na jedné stránce, které jsou snadno přístupné posouváním po obrazovce prsty, jako je tomu u telefonu nebo tabletu
  • Pevný ovládací panel pro rychlý a snadný přístup k domovské stránce horní obrazovky, k telefonu, hlavnímu nastavení vozidla atd
  • Přímý přístup k ovládání klimatizace řidiče a spolujezdce

Pro lepší ergonomii lze tuto obrazovku snadno ovládat s loktem opřeným o loketní opěrku. Nabízí atraktivní grafiku a jednoduché ovládání hlavních funkcí vozu.

Mobilní salonek propojený se světem

Nový Citroën C5 Aircross je vybaven nejnovější generací systémů infotainmentu Citroën, včetně on-line 3D navigace a kompletního audiosystému. Až osm řidičů si může vytvořit vlastní profil, do kterého si uloží oblíbené rozhlasové stanice, obvyklé cíle cesty a osobní nastavení centrální dotykové obrazovky.

Integrace chytrých telefonů je zcela bezproblémová díky bezdrátovému připojení, které je kompatibilní s Apple CarPlay a Android Auto. Přes Bluetooth lze připojit dva telefony současně. Bezdrátová 15W nabíječka je zabudovaná do středové konzoly v šikmé poloze navržené pro optimální ergonomii. Tento chytrý úložný prostor je ideálním místem pro odložení telefonu při nástupu do vozu a při zastavení vozu nabízí vhodný úhel pro sledování informací v telefonu.

Systém rozpoznávání hlasu „Hello Citroën“ umožňuje pomocí hlasových pokynů nastavit teplotu v kabině, spustit navigační systém k navedení do uložené destinace, vybrat uloženou rozhlasovou stanici, uskutečnit telefonní hovor atd.

Nový C5 Aircross navíc nabízí chatbot ChatGPT, který vyvinula organizace OpenAI a který je součástí systému infotainmentu. ChatGPT představuje nový nástroj generativní umělé inteligence, který umožňuje přirozenější hlasové ovládání a obohacuje zážitek na palubě o inteligentní a interaktivní asistenta, který pomáhá s každodenními úkoly.

2025-Citroen_C5_Aircross-nova_generace-4

Lépe vidět znamená bezpečněji jezdit

Rozšířený head-up displej: všechny nové modely C5 Aircross jsou vybaveny 10“ digitálním přístrojovým panelem, který je ideálně umístěný a lze jej libovolně přizpůsobit. V závislosti na úrovni výbavy je doplněn rozšířeným head-up displejem: systémem promítání informací na čelní sklo, v barvě a ve velké ploše. Díky této pohlcující technologii je řízení klidnější a uvolněnější, protože řidič již nemusí spouštět oči z vozovky, aby získal požadované informace. Tento head-up displej má velkou plochu – o 30 % větší než u modelu C5 X – a je výškově nastavitelný pro snadné čtení. Lze jej přizpůsobit tak, aby zobrazoval informace, které řidič preferuje.

Světlomety Citroën Matrix LED: komfort pro sebe i pro ostatní. Optimální viditelnost v noci je klíčovým faktorem jízdního komfortu a bezpečnosti. Nový C5 Aircross může být vybaven světlomety Citroën Matrix LED. Ty umožňují jízdu s plně rozsvícenými světlomety po celou dobu, jakmile to vyžaduje snížená viditelnost, aniž by docházelo k oslňování ostatních účastníků silničního provozu. Každý světlomet obsahuje 20 LED diod, které se automaticky zapínají nebo vypínají v závislosti na detekci ostatních vozidel a co nejpřesněji upravují světelný paprsek tak, aby řidiči vozu C5 Aircross poskytovaly optimální výhled bez rizika, že bude rušit ostatní účastníky silničního provozu. Zvláště důmyslný systém Citroën Matrix LED detekuje dopravní značky a snižuje intenzitu světla, které na ně dopadá, aby řidič vozu C5 Aircross nebyl oslněn odrazem světla svých vlastních světlometů.

C-SUV s největším prostorem vzadu: určené pro rodiny

Nový C5 Aircross, který je věrný DNA značky Citroën, má za cíl usnadnit a zpříjemnit i ty nejdelší cesty. Díky velkorysému rozvoru 278 cm nabízí největší vnitřní prostor v segmentu a představuje jasné zlepšení oproti svému předchůdci. To platí zejména pro zadní sedadla, kde je prostor pro kolena stejný jako u legendárního C5 X a o 51 mm delší než u předchozího modelu C5 Aircross. Vyšší cestující se budou cítit velmi pohodlně také díky o 68 mm většímu prostoru nad hlavou ve druhé řadě oproti předchozímu modelu. Opěradla lze sklopit v rozmezí 21° až 33°, což ještě umocňuje pocit z cestování v komfortní třídě.

Další novinkou druhé generace modelu C5 Aircross je středová loketní opěrka se dvěma držáky na nápoje a dvěma místy určenými pro uložení telefonu. Ty lze nabíjet pomocí dvou zásuvek USB-C umístěných v zadní části středové konzoly, která je rovněž vybavena 12V zásuvkou. Cestující na předních sedadlech mají k dispozici rovněž dvě zásuvky USB-C a 12V zásuvku v přední části středové konzoly. Třetí 12V zásuvka se nachází v zavazadlovém prostoru.

Všichni cestující vpředu i vzadu ocení také světlo, které poskytuje velké panoramatické střešní okno (1 069 × 720 mm). Jeho přední část lze elektricky otevřít pro lepší větrání kabiny a pocit volnosti. K jeho úplnému zakrytí lze použít elektricky ovládanou clonu.

Platforma Stellantis STLA Medium, jejíž koncepce umožňuje již od počátku použít různé typy pohonných jednotek, poskytuje i díky svému účinnému designu novému vozu C5 Aircross jeden z nejlepších objemů zavazadlového prostoru ve svém segmentu, a to bez ohledu na zvolený motor: od 565 dm³ (651 litrů podle objemu vody) se zadními sedadly ve vzpřímené poloze až po 1 668 dm3 se sklopenými zadními sedadly. Díky tomu, že u plug-in hybridní či elektrické verze nedochází ke ztrátě objemu zavazadlového prostoru, patří vůz ve srovnání s konkurencí mezi absolutní špičku.

Díky dělení zadních sedadel v poměru 40/20/40 a jejich nastavitelným opěradlům lze objem zavazadlového prostoru přizpůsobit konkrétním potřebám. Kryt zavazadlového prostoru je rozdělen na dvě části pro snadný přístup do zavazadlového prostoru. C5 Aircross může být vybaven elektrickým ovládáním víka zavazadlového prostoru s bezdotykovým otevíráním/zavíráním.

Podlahu zavazadlového prostoru lze nastavit do dvou různých výšek. Ve snížené poloze je pod podlahou stále 75 litrů úložného prostoru. Další úložné prostory o celkovém objemu téměř 40 litrů, což je v tomto segmentu rekord, jsou rozmístěny po celé kabině, od velké přihrádky vpředu, do které se vejde 1,5litrová láhev, přes kapsy v zadních dveřích až po prostornou schránku pod přední středovou konzolou.

2025-Citroen_C5_Aircross-nova_generace-5

TECHNOLOGIE PRO VĚTŠÍ KLID

Nabídku technologií na palubě nového C5 Aircross doplňují asistenční systémy řízení a parkovací asistenti Citroën nejnovější generace, které využívají to nejlepší z know-how značky. Například paket Drive Assist 2.0 nabízí výjimečný jízdní komfort a bezpečnost a umožňuje autonomní jízdu 2. úrovně. Jeho součástí je:

  • Poloautomatická změna jízdního pruhu. Po aktivaci této funkce, která je k dispozici od rychlosti 70 km/h na vysokorychlostních silnicích nebo dálnicích, auto automaticky změní jízdní pruh poté, co systém zkontroluje, zda se v něm nenachází žádná překážka, a požádá řidiče o potvrzení pouhým stisknutím tlačítka „OK“ na volantu
  • Výstraha při couvání v případě nebezpečné situace za vozem. Při zařazení zpátečky tato funkce díky zadním úhlovým radarům upozorňuje na blížící se překážky (chodce, cyklisty, vozidla, nákladní automobily, motocykly) v zóně mrtvého úhlu vozidla
  • Kamera pro sledování pozornosti řidiče. Jedna kamera neustále sleduje oči řidiče a druhá dráhu vozu, zejména v případě vybočení z jízdního pruhu. Při zjištění rizika se spustí zvukový a světelný signál
  • Systém sledování mrtvého úhlu s delším dosahem. Systém využívá radary s dosahem až 75 m namísto ultrazvukových senzorů s dosahem jen několik metrů

VisioPark 360°, podle úrovně výbavy. Systém VisioPark využívá kameru, která se aktivuje po zařazení zpátečky, a dále 8 senzorů překážek. Systém zobrazuje pohled na zadní část vozidla a jeho okolí na centrální obrazovce, přičemž si lze vybrat ze tří režimů: normální s naváděcími čárami, panoramatický pohled v úhlu 180° nebo pohled z ptačí perspektivy. Systém VisioPark 360° poskytuje panoramatický pohled na okolí vozu pomocí čtyř kamer a osmi senzorů překážek, což usnadňuje manévrování v úzkých prostorách.

Motory: rozšířená nabídka pro větší svobodu

Různorodá škála motorů nového C5 Aircross ilustruje multienergetickou strategii Citroënu, která odpovídá rozmanitým potřebám a způsobům využití evropských zákazníků. Ponechává jim svobodu volby a podporuje je v jejich vlastních rozhodnutích při přechodu na elektrifikaci.

C5 Aircross Hybrid 145 Automatic: vstupní brána k elektrifikaci

Tato technologie Hybrid 48V kombinuje velmi snadné používání – bez nutnosti dobíjení, s velkorysým dojezdem přes 950 km– se schopností výrazně snížit emise CO2 a spotřebu paliva a tím i provozní náklady. Ve městě může nový C5 Aircross Hybrid 145 urazit až 50 % své cesty na elektrický pohon.

Tato technologie kombinuje tříválcový turbomotor nové generace o objemu 1,2 litru s výkonem 136 k (100 kW), vyvinutý pro hybridizaci, se synchronním elektromotorem s permanentními magnety o výkonu 12 k (9 kW – maximální výkon 28 k / 21 kW), který je napájen z baterie o kapacitě 0,9 kWh umístěné pod sedadlem řidiče. Elektromotor je součástí nové šestistupňové dvouspojkové automatické převodovky eDCS.

Řízení obou motorů je plně automatické a pro řidiče transparentní. Při akceleraci při nízkých rychlostech elektromotor podporuje spalovací motor. Při ustálených rychlostech oba motory pracují společně pro optimalizaci spotřeby paliva. Ve městě a při manévrování může nový C5 Aircross Hybrid 145 fungovat ve 100% elektrickém režimu, pokud to úroveň nabití akumulátorů dovolí. Při zpomalování se baterie automaticky dobíjí.

Díky těmto vlastnostem spotřebuje nový C5 Aircross Hybrid 145 přibližně o 15 % méně paliva než nehybridní benzínový model a díky propracované aerodynamice o 4 % méně než předchozí generace C5 Aircross Hybrid 145.

C5 Aircross Plug-in Hybrid 195 Automatic: větší dojezd na elektrický i spalovací pohon

Plug-in hybridní technologie posouvá nový C5 Aircross na další úroveň a z hlediska snadnosti ovládání se z něj stává referenční měřítko ve svém segmentu. Nabízí dojezd v elektrickém režimu v průměru 86 km – o 33 % více než předchozí C5 Aircross – a ve městě dokonce více než 100 km! Jeho velká palivová nádrž o objemu 55 litrů – tedy o 28 % větší – mu zajišťuje celkový dojezd na dálnici 650 km.

Plug-in hybridní technologie nového modelu C5 Aircross kombinuje čtyřválcový turbomotor o objemu 1,6 litru s výkonem 150 k (110 kW) s elektromotorem o výkonu 92 kW (125 k), který je napájen z baterie o kapacitě 21 kWh umístěné pod podlahou uprostřed vozu. Vůz tak dosahuje kombinovaného výkonu 195 k (143 kW). Elektromotor je součástí nové sedmistupňové dvouspojkové automatické převodovky eDCS.

Oba motory mohou pracovat společně nebo odděleně v závislosti na jízdních podmínkách a potřebách řidiče. Řidič může volit mezi třemi jízdními režimy:

  • Hybrid (výchozí režim): automaticky řídí provoz obou motorů a kdykoli je to možné, dává přednost elektrickému pohonu, aby se snížila spotřeba paliva a emise
  • Electric: pro 100% elektrický provoz, dokud to dovoluje nabití baterie, a to až do rychlosti 135 km/h
  • Sport: elektromotor pomáhá spalovacímu motoru pro dosažení maximálního výkonu, který je umocněn specifickým nastavením akcelerátoru, převodovky a řízení

Nový Citroën C5 Aircross Plug-In Hybrid 195 tak nabízí to nejlepší z obou světů: dojezd a výkon, které zaručují pohodu na dlouhých cestách a mobilitu bez emisí v každodenním životě. Díky dojezdu více než 100 km na elektrický pohon ve městě nebude muset řada uživatelů dobíjet baterii každý den. A dobíjení je rychlé: z 0 na 100 % pomocí wallboxu 7,4 kW se standardní palubní nabíječkou 3,7 kW trvá pouhých 5 hodin a 15 minut a pomocí příplatkové palubní nabíječky 7,4 kW pouhé 2 hodiny a 55 minut.

Citroën ë-C5 Aircross: dojezd v elektrickém režimu až 680 km

Flexibilita platformy STLA Medium umožňuje Citroënu nabízet řadu elektrických pohonů, které splňují rozmanité potřeby evropských zákazníků z hlediska výkonu, dojezdu, rychlosti dobíjení a pořizovacích a provozních nákladů.

Nový ë-C5 Aircross je k dispozici se dvěma 100% elektrickými motory:

  • Dojezd až 520 km s výkonem 210 k: vyvážená a dostupná nabídka s motorem o výkonu 210 k / 157 kW v kombinaci s baterií s užitečnou kapacitu 73 kWh, která nabízí dojezd 520 km
  • Dojezd až 680 km s výkonem 230 k: nabídka přizpůsobená dlouhým cestám, s výjimečným dojezdem 680 km, motorem o výkonu 230 k/170 kW a baterií s užitečnou kapacitou 97 kWh

2025-Citroen_C5_Aircross-nova_generace-6

Řidič si může vybrat ze tří jízdních režimů. Výchozím režimem je normální režim s mírně omezeným výkonem a točivým momentem při tlaku na plynový pedál mezi 0 a 70 %; nad 70 % je k dispozici plný výkon a točivý moment. Režim Eco optimalizuje dojezd snížením výkonu topení a klimatizace, stejně jako výkonu a točivého momentu, které však zůstávají v případě potřeby plně k dispozici díky funkci „kick-down“. Sportovní režim zajišťuje 100% výkon a točivý moment za všech okolností, se specifickým nastavením akcelerátoru, řízení a převodovky pro maximální výkon.

Třístupňový systém rekuperačního brzdění optimalizuje využití kinetické energie vozu k dobíjení baterie. Pomocí páček za volantem může řidič zvolit jeden ze tří stupňů síly zpomalení (-0,6 m/s2, -1,2 m/s2 nebo -1,8 m/s2), které odpovídají třem úrovním dobíjení. Dva režimy s nejvyšší mírou zpomalení – a tedy i nejvyšší mírou dobíjení – automaticky zapnou brzdová světla.

Citroën ë-C5 Aircross může být vybaven tepelným čerpadlem, které zajišťuje ideální teplotu v kabině při výrazně nižší spotřebě energie, než jako má tradiční topení. Například při poklesu venkovní teploty pod nulu se díky energii ušetřené použitím tepelného čerpadla prodlouží dojezd vozu o 25 km. Výhodou modelu ë-C5 Aircross jsou také vyhřívaná sedadla a vyhřívaný volant, které zajišťují optimální komfort a zároveň omezují spotřebu energie.

Součástí on-line navigačního systému modelu C5 Aircross je EV trip planner, který slouží k plánování nejefektivnější trasy k dosažení požadovaného cíle na základě řady faktorů aktualizovaných v reálném čase, jako je vzdálenost, stav nabití baterie při odjezdu, rychlostní omezení, typ silnice, převýšení, provoz, dostupné dobíjecí stanice atd. Plánovač automaticky zahrne do plánování trasy veškeré potřebné dobíjení a navrhne nejvýkonnější dostupné dobíjecí stanice, aby se optimalizovala doba jízdy. Plánovač cesty do plánování trasy automaticky zapracuje všechny požadavky na dobíjení a navrhne nejvýkonnější dostupná dobíjecí místa, aby se optimalizovala doba jízdy. K dispozici zůstává aplikace e-ROUTES pro telefony pro uživatele, kteří nemají on-line 3D navigaci.

Citroën ë-C5 Aircross nabízí špičkový výkon z hlediska nabíjení na nejlepší úrovni segmentu pro optimální pohodlí při používání. Sériově je vybaven třífázovou nabíječkou o výkonu 11 kW a od roku 2026 bude součástí příplatkové výbavy třífázová obousměrná nabíječka o výkonu 22 kW pro ultrarychlé nabíjení, která umožní vozu získat dojezd až 160 km za pouhých deset minut.

Doby nabíjení z 20 na 80 % se standardní palubní nabíječkou o výkonu 11 kW jsou mimořádně konkurenceschopné.

  • V případě baterie s kapacitou 73 kWh: 6 hodin 45 minut pomocí jednofázového wallboxu o výkonu 7,4 kW, 4 hodiny 30 minut v případě třífázového wallboxu o výkonu 11 kW, 30 minut prostřednictvím super rychlé nabíječky o výkonu 160 kW
  • V případě baterie s kapacitou 97 kWh: 8 hodin 55 minut pomocí jednofázového wallboxu o výkonu 7,4 kW, 6 hodin 30 minut v případě třífázového wallboxu o výkonu 11 kW, 27 minut prostřednictvím super rychlé nabíječky o výkonu 160 kW

Od roku 2026 budou moci vozy ë-C5 Aircross vybavené obousměrnou palubní nabíječkou o výkonu 11 kW nebo 22 kW využívat technologii V2L neboli Vehicle-to-Load. Ta umožňuje elektromobilu dodávat elektrickou energii externím zařízením, čímž se automobil mění v mobilní a flexibilní zdroj energie. Technologie V2L je užitečná zejména v situacích, kdy je omezený přístup k elektřině, například při cestování nebo při venkovních aktivitách. Příkladem použití je například připojení či dobíjení elektrospotřebičů jako jsou notebook, elektrokolo nebo malá lednička.

Nový C5 Aircross je vyjádřením kvality know-how „made in France“

Nový C5 Aircross byl navržený a vyvinutý ve Francii a bude se montovat v továrně Citroën v Rennes (Bretaň). S ohledem na udržitelnost a snížení uhlíkové stopy jsou potahy sedadel vyrobeny z recyklovaných tkanin. Nový C5 Aircross obsahuje 160 kg recyklovaných kovů a 47 kg recyklovaných plastů nebo plastů z biologických materiálů.

Zajímavostí je, že světlé plasty v úložných prostorech dveří a v konzole obsahují 20 % výhonků vinné révy z ekologických vinic v Burgundsku, které jsou následně zpracovávány na lokální úrovni. Tyto výhonky vinné révy se po sklizni obvykle spálí. Nový Citroën C5 Aircross je prvním vozem na světě, který do svého designu výhonky vinné révy zakomponoval. Celkově je ve voze C5 Aircross použito 47 kg recyklovaných plastů nebo plastů z biologických materiálů, 160 kg recyklovaných kovových dílů a 20 % z pneumatik. Ve voze C5 Aircross není použita žádná přírodní kůže a jen velmi málo chromu.

Další příkladem francouzského know-how je baterie 97 kWh pro ë-C5 Aircross Long Range, která se vyrábí v gigafactory ACC v Douvrinu v severní Francii. Sady baterií (73 nebo 97 kWh) se montují přímo v závodě v Rennes. Elektrický řídicí modul (EDM) vyvinul a vyrábí ve Francii (Tremery) společný podnik NPE. Elektrický motor e-Powertrain je synchronní motor s permanentními magnety, který vyrábí společný podnik STL-NIDEC v Trémery (Francie). Je zde nabízen v nové generaci s vyšším výkonem a lepší účinností. A konečně, střídač (inverter), který je umístěn mezi baterií a elektromotorem, vyrábí Stellantis ve Valenciennes (Francie).


TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
 
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.
 
Chci operativní leasing!
 
Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru