Když chtěly v 80. letech minulého století nasadit do závodů rallye skupiny B svůj model, musely ho vyrobit také v sérii alespoň 200 kusů pro použití na běžných silnicích. A do skupiny B se chystal i Citroën, takže vznikl homologační speciál Citroën BX 4TC.

Citroën BX byl po 2CV druhým nejprodávanějším modelem značky, když mezi lety 1982 až 1994 vznikl v počtu 2 315 739 kusů. Rok 1985 se ale nesl v představení speciální homologační série modelu Citroën BX 4TC, díky kterému by měla mít francouzská značka možnost se od roku 1986 účastnit závodů rallye skupiny B.

Vůz vznikl na požadavek tehdejšího vedoucího závodního oddělení Guye Verniera. Závodní verze Citroën BX 4TC Evo se do závodění v roce 1986 opravdu zapojil, ale už první soutěž Rallye Monte Carlo dopadla za očekáváními. Ani jeden z nasazených závodních vozů nedojel do cíle. Auto nebylo příliš spolehlivé ani v pozdějších soutěžích, takže se ho Citroën rozhodl z mistrovství světa stáhnout a doladit ho na menších lokálních soutěžích. Měl v plánu se s ním potom do světového šampionátu vrátit, ale to už nestihl, protože skupina B byla mezitím po tragických nehodách zrušena.

Sériových verzí bylo nakonec vyrobeno jen 86, ale dnes se ví maximálně o polovině z nich. Na původní sériovou karoserii modelu BX přibylo výrazné, hranaté blatníků rozšíření, které odpovídalo tehdejšímu designu a podobné měla například i Lancia Delta HF Integrale.

Kromě toho pod kapotu putoval výkonnější 2,2litrový čtyřválcový motor, který dostal přeplňování turbodmychadlem a a výkon 147 kW/200 koní a pohonem všech kol. Dynamika z tehdejšího pohledu nebyla špatná. V řeči čísel mluvíme o zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,1 sekundy a maximální rychlosti 220 km/h.

Podvozek měl hydropneumatické odpružení, řazení bylo z modelu SM, na němž Francouzi spolupracovali s Maserati, a brzdy byly z Citroënu CX.

V aukcích se Citroën BX 4TC dnes prodává za ceny v přepočtu kolem dvou milionů korun.

Auto jsme si mohli prohlédnout i na loňských oslavách 100 let automobilky Citroën v České republice a naživo jde ještě o poznání působivější auto.