Skoda_Kamiq_GT-2

Čína je pro Škodu těžký trh. Prodeje tu vytrvale klesají, zaměří se na jiné trhy

Autor: Radim Plachý - Zdroj: seznamzprávy.cz, novinky.cz, auto.pravda.sk - Foto: Škoda - 13. 10. 2023


Psal se rok 2007, kdy Škoda vstoupila na čínský trh. O 8 let později na tamním trhu prodala už více než 1,4 milionu automobilů. Po počátečních úspěších ovšem přišly horší časy a prodeje se začaly horšit. Opravdu výrazně zhoršovat se to začalo od roku 2019. Automobilka tak začala hledat nové trhy, kde by mohla uspět.

Prodeje škodovek klesají v Číně už několik let. Zatímco v roce 2018 tu prodala přes 350 tisíc aut, v roce 2019 už to bylo jen necelých 280 tisíc vozidel. A prodeje klesaly i další roky, v roce 2020 tu prodala jen 150 tisíc aut, v roce 2021 to bylo 56 tisíc aut a loni už jen 45 tisíc kusů. Pokud se podíváme na letošní prodeje, tak za prvních 8 měsíců to je jen 15 290 aut, což je meziroční pokles o 52 %.

Důvod? Do jisté míry to může být i kanibalizace z vlastních řad, protože na jaře roku 2019 tu koncern Volkswagen odstartoval prodeje vozidel své nové levné značky Jetta. A pak už přišel koronavirus, který se projevil na prodejích všech automobilek celosvětově. Na konci roku 2022 médii prošla zpráva o tom, že Škoda se z čínského trhu stáhne, ale to se (možná jen prozatím) nestalo. To, že je konec škodovky na čínském trhu na spadnutí, napovídá také to, že před pár dny představená druhá generace modelu Kodiaq se tu nebude prodávat. A to i přestože je to model, který tu prodeje prakticky táhne.

Škodovka šije své modely na míru jednotlivým trhům. Auta se liší v Evropě, Číně, Indii i v Rusku

Martin Jahn, člen představenstva Škoda Auto za prodej a marketing, webu Novinky.cz před časem prozradil, že „v Číně, která byla v minulosti největším odbytištěm Škody, byla značka v posledních letech kvůli vysokým nákladům a poklesu cen ztrátová a až letos dosáhla na tzv. černou nulu, ale vydělávat by potřebovala dlouhodobě“.

To se ovšem pravděpodobně už asi nestane, protože v jiném rozhovoru pro web seznamzpravy.cz řekl: „Zatím tam (v Číně, pozn. redakce) došlo k výraznému snížení podílu. My se snažíme najít určitou strategii, jak se s čínským trhem vypořádat. Ale vidíme, že perspektivnější pro nás bude Indie nebo jihovýchodní Asie, země sdružené v ASEAN.“ Dodal také, že v Číně Škoda nemá tak dobrou image jako v Evropě, protože neměla dost času na to si ji tam vybudovat.

A s novými trhy už Škoda začala pracovat. Letos už odstartovala prodeje ve Vietnamu a Kazachstánu. Jahn v rozhovoru pro seznamzprávy.cz také řekl, že vedle jihovýchodní Asie přemýšlí Škoda i o dalších trzích například na Blízkém východě nebo v postsovětských státech.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru