S blížící se podzimní a zimní sezónou společnost Continental opět shrnula nejnovější předpisy týkající se zimních pneumatik pro užitková vozidla z 38 zemí, které obsahují všechny změny pro zimu 2023/2024. Právní předpisy upravující zimní výbavu nákladních vozidel, autobusů a dodávek jsou v různých zemích odlišné. Continental přichází s tímto shrnutím, díky kterému mají správci vozových parků, řidiči autobusů a nákladních vozidel jasný přehled o nejnovějších zimních předpisech v zemích, kde jsou jejich vozidla provozována.
Rozdíly v zimních předpisech v závislosti na povětrnostních podmínkách
V zemích, jako je Velká Británie, Maďarsko, Nizozemsko, Polsko a Portugalsko, neexistuje povinnost používat zimní pneumatiky na užitkových vozidlech. V Německu musí nákladní vozidla od 3,5 tuny používat pneumatiky s označením 3PMSF na řízenou a hnací nápravu. V Itálii je na některých silnicích požadovaná zimní výbava vyznačena dopravními značkami, zatímco v dalších zemích včetně Bulharska a Lotyšska je dokonce předepsaná minimální hloubka dezénu.
Skandinávské země, jako např. Švédsko, navíc stanovují, že vozidla s hmotností nad 3,5 tuny musí používat na přední a hnací nápravě pneumatiky s označením 3PMSF nebo POR, případně pneumatiky s hroty, protože zde převládají extrémní povětrnostní podmínky. Používání pneumatik s označením M+S zde bude povoleno pouze do 30. listopadu 2024.
Přinášíme přehled, kde jsou v Evropě povinné zimní pneumatiky
Změny ve Francii, na Islandu, v Kosovu a ve Švýcarsku
Současné požadavky pro Německo se oproti loňskému roku nezměnily. Totéž platí pro většinu tranzitních zemí z České a Slovenské republiky. Nově jsou však aktualizovány požadavky pro Francii, Island, Kosovo a Švýcarsko.
Ve Francii je nyní zimní výbava povinná na speciálně vyhrazených silnicích. Od 1. listopadu do 31. března musí být vozidla N1/N2/N3 s přívěsem podle rozhodnutí místních úřadů vybavena odnímatelnými protiskluzovými zařízeními, jako jsou sněhové řetězy alespoň na dvou hnaných kolech. Vozidla N1/N2/N3 bez přívěsů musí být vybavena zimními pneumatikami s označením 3PMSF alespoň na dvou kolech na každé nápravě. Ve Francii musí být autobusy typu M2/M3 vybaveny odnímatelnými protiskluzovými zařízeními alespoň na dvou hnaných kolech nebo zimními pneumatikami 3PMSF na přední řízené nápravě a alespoň na dvou hnaných kolech. Pro již používané pneumatiky M+S platí přechodné období do listopadu 2024. Vozidla s přípustnou celkovou hmotností do 3,5 tuny mohou od listopadu do března jezdit na pneumatikách s hroty, pokud nepřekročí maximální rychlost 90 km/h. Vozidla vybavená pneumatikami s hroty musí být ve Francii označena štítkem. Používání pneumatik s hroty na vozidlech s celkovou hmotností nad 3,5 tuny je zde zakázáno.
Na Islandu nejsou zimní pneumatiky povinné. Od 1. listopadu do 14. dubna musí mít pneumatiky minimální hloubku dezénu 3 milimetry. Sněhové řetězy jsou zakázány, pokud by mohly poškodit silnice. Používání pneumatik s hroty je na Islandu povoleno od 1. listopadu do 14. dubna.
V Kosovu musí dopravní vozidla s maximální přípustnou celkovou hmotností 3,5 tuny používat zimní pneumatiky s označením M+S na všech kolech od 15. listopadu do 15. března. Letní pneumatiky s minimální hloubkou dezénu 4 milimetry mohou být nadále používány, pokud jsou na pneumatikách na hnaných kolech namontovány sněhové řetězy. Autobusy a dopravní vozidla s přípustnou celkovou hmotností vyšší než 3,5 tuny musí používat sněhové řetězy nebo zimní pneumatiky (s označením M+S) na hnaných kolech. Na hnaných kolech lze použít sněhové řetězy, ale pneumatiky s hroty jsou zakázány.
Zimní předpisy ve Švýcarsku byly aktualizovány a nyní povolují používání sněhových řetězů na vhodných silnicích s příslušným značením.
3PMSF dnes mají běžně i celoročky .. tak sem čekal, že lobistům gumárny zaplatili, aby se na celoročkách v zimě nesmělo :D
To je v klidu mám celoročky 3PMSF, M+S a řetězy v kufru ;)