2024-skoda_enyaq_rs_race-skica

Chystá se nový závoďák Škoda Enyaq RS Race. Takhle bude vypadat

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda - 2. 5. 2024


V dílnách Škoda Motorsport právě vzniká unikátní vůz. Jako výsledek nekončícího technického vývoje na cestě k udržitelnosti se rodí koncept Enyaq RS Race. Nahlédněte za kulisy jeho vývoje.

„Škoda Motorsport vyvinula svůj první plně elektrický vůz v roce 2021. Hodně jsme se toho naučili, ale teď podle mě nastal správný čas, abychom svoje zkušenosti zúročili. Proto vzniká unikátní koncept Enyaq RS Race, na němž je názorně vidět, jak přenést DNA motorsportu do sériových vozů a zároveň směřovat k udržitelné budoucnosti,“ říká Michal Hrabánek, vedoucí Škoda Motorsport.

Enyaq RS Race nebude jen designová studie, bude to plně funkční vůz s vysokými ambicemi. „Nejedná se pouze o vizuální úpravy, od začátku vše vymýšlíme tak, aby vůz byl především funkční,“ potvrzuje designér Daniel Petr.

2024-skoda_enyaq_rs_race-skica-2

Koncept, který vychází z modelu Enyaq RS Coupé, projde řadou vizuálních i technických úprav. Bude mít rozšířený a snížený podvozek, jiné tlumiče a dvacetipalcová kola s nízkým profilem pneumatiky. Kvůli aerodynamice, ale i kvůli úpravám pro snížení a rozšíření, dostane koncept přepracované nárazníky a rozšířené blatníky, nový zadní difuzor, nebo velké přítlačné křídlo vzadu.

Nová Škoda Enyaq RS Race bude vybavena pohonem všech kol a demonstruje široké možnosti, které z hlediska výkonnosti nabízí modulární elektrická platforma MEB koncernu Volkswagen. Svým designem je bude toto auto skutečným lákadlem pro oči, což podtrhuje jeho silné spojení se závody a světem motorsportu. Jeho rozšířený podvozek zajišťuje ještě stabilnější jízdní vlastnosti, zatímco výrazné zadní křídlo poskytuje potřebný přítlak. Cílem studie je získat praktické poznatky prostřednictvím konkrétních technických a konstrukčních úprav vysokovýkonných elektrických vozů. Tyto přístupy by mohly být potenciálně implementovány do budoucích sériových modelů.

„Udržitelnost je základním kamenem strategie Škoda Motorsport. Již v roce 2021 jsme se s vozem Škoda Fabia RE-X1 pustili do oblasti elektrických rally vozů. Poznatky a zkušenosti, které jsme přitom získali, jsme využili při vývoji nového unikátního vozu Škoda Enyaq RS Race. Tento fascinující vůz dokazuje, že motorsport, který je hluboce zakořeněn v DNA značky Škoda, nejen posiluje emocionální působení značky, ale také přispívá cennými zkušenostmi a technologiemi k připravovaným silničním modelům Škoda,“ vysvětluje Michal Hrabánek, šéf Škoda Motorsport.

„Všechno je funkční. Všechny nové tvary a změny mají svůj praktický význam, cílem je zlepšit aerodynamiku, zvýšit přítlak a vylepšit chlazení komponent vozu,“ říká Daniel Petr.

V karoserii bude nainstalován bezpečnostní rám. Samozřejmostí jsou sportovní sedadla a pětibodové bezpečnostní pásy. Změnou projdou také další díly interiéru jako výplně dveří a přístrojová deska, kde je kladen důraz na bezpečnost a nové materiály. „I tady zkoumáme cestu udržitelnosti,“ naznačuje Daniel Petr.

V rámci odlehčení zmizí z interiéru některé díly. Po vzoru závodních vozů bude mít Enyaq RS Race pouze dvě sedadla a jednotlivé panelové díly budou odlehčeny, nebo nahrazeny novými z kompozitních materiálů. Úpravami projde částečně také pohonné ústrojí, nicméně použité motory a baterie budou převzaty ze sériového vozu Enyaq RS Coupé.

2024-skoda_enyaq_rs_race-skica-1

„Auto vypadá skvěle a moc se těším, až ho budeme moci ukázat hotové. Bude na něm spousta zajímavých prvků, které mohou využít sériová auta. Tak to totiž má být, motorsport nás nemá jenom bavit, ale má také pomáhat posouvat technické hranice a inspirovat,“ uzavírá Michal Hrabánek.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru