test-elektromobil-renault-twizy- (41)

Elektromobilita, to je čím dál častěji skloňované téma. Jde o pohon, který časem významně promění vozový park Evropanů i jejich chování za volantem. A na tento trend ukazují i data Svazu dovozců automobilů, podle kterých bylo v minulém roce registrováno celkem 3262 elektromobilů. To je třikrát více než v roce 2019, kdy to bylo 756 kusů.

A co můžeme očekávat do budoucna? Podle průzkumu Generali České pojišťovny si už teď plánuje třetina Čechů pořídit elektromobil. Jaké další požadavky na bateriová auta Češi mají?

Ideální proporce elektromobilu

Pokud se bavíme o elektromobilech, tak největší smysl dává Čechům využití čistě elektrického pohonu u osobních automobilů a autobusů. V případě osobního automobilu by 28 % dalo přednost variantě kombi, dalších 24 % hatchbacku a 15 % liftbacku. Tolik oblíbená SUV v elektrické verzi by zvolilo jen 9 % motoristů.

Přečtěte si také:  CUPRA se účastí v mistrovství PURE ETCR připojuje k revoluci závodů cestovních vozů

Preferovanou kategorií Čechů by byla obecně nižší střední třída, kterou uvedlo 37 % respondentů. Střední třídu by v elektroverzi chtělo 32 % dotázaných. Trio uzavírají s 21 % malá auta. Pouhá 2 % by preferovala elektroauta jako luxusní limuzíny. Mezi nejoblíbenějšími barvami by byly odstíny modré včetně metalízy (21 %), následně červené (17 %), stříbrné (17 %) a černé (16 %).

Hybridy jako největší lákadlo

Průzkum mezi českými motoristy zjišťoval i to, jaký pohon by zvolili pro svoje budoucí auto. Výsledek překvapil. Nejvíce (28 %) motoristů zmínilo hybridní pohon, který kombinuje spalovací a motor v kombinaci s elektromotorem). Následují benzinové (22 %) a naftové motory (14 %). Pro plug-in hybrid (PHEV) by se rozhodlo 13 %. Čistě elektrický pohon láká 10 % motoristů, zatímco LPG/CNG a mild-hybridní technologie shodně oslovuje 5 % dotázaných. Zbývající 3 % odpovědí mířila k vodíkovému pohonu.

Za parkování se spalovacím autem na místě pro elektromobily hrozí pokuta. Totéž ale platí pro elektromobilisty, kteří zrovna nedobíjí

Předpoklady vyšších nákladů

Ačkoliv sdílená ekonomika se stává čím více populárnější, Češi mají stále ve zvyku věci spíše vlastnit, než si je půjčovat. Elektromobil by si tak čtyři z pěti dotázaných raději koupili (79 %), než pronajali (21 %). Zaplatit by chtěli maximálně 300 tisíc korun (38 %) a 61 % lidí by si k zakoupenému vozu rovnou sjednalo jak povinné ručení, tak havarijní pojištění. „Následky dopravních nehod u elektromobilů bývají finančně náročnější, vozidla mladší, proto má havarijní pojištění pro majitele vozu zásadní význam,“ říká Tomáš Kabele, senior manažer autopojištění z Generali České pojišťovny.

Češi vnímají citlivě i otázku nákladů spojených nejen s nákupem elektrického auta. S tím, že proti vozům se spalovacími motory budou vyšší, Češi počítají – uvedlo to 85 % z dotazovaných. Stejně tak jsou smířeni s dražším provozem (76 %) i servisem (80 %). To ale nemusí být nutně pravda.

200 kilometrů za 30 minut nabíjení

Nejkontroverznější otázkou u vozů na čistě elektrický pohon je pro Čechy jejich vysoká pořizovací cena (54 %) a následně délka dobíjení baterie (38 %) „Je zajímavé, že motoristé v průzkumu deklarují poměrně velkou trpělivost při čekání na plné nabití autobaterie. Ačkoliv třetina lidí (34 %) je ochotna čekat na dobití baterie maximálně 15 minut, téměř polovina (46 %) by vydržela čekat 20 až 30 minut. Češi zároveň nemají žádný problém dobíjet svůj vůz doma, jak uvedly tři čtvrtiny (75 %) z nich,“ popisuje Tomáš Kabele průzkumem zjištěné přístupy Čechů spojené s elektromobilitou.

Přečtěte si také:  Američané dostali důrazné doporučení nedobíjet elektromobily, hrozil totiž kolaps sítě. Němci chtějí dobíjení lidem vypínat na dálku

Dvě třetiny respondentů (66 %) má také obavu z nedostatku dobíjecích stanic. Zřejmě i proto je pro ně důležitý dojezd auta. Pokud by auto dobíjeli 30 minut, tak 45 % Čechů očekává, že vůz musí urazit alespoň 200 kilometrů, 43 % by dokonce stačil jen 100kilometrový dojezd. A výzvám v tomto ohledu budou čelit také pojišťovny. Ty se musejí připravit na zcela nové situace na českých silnicích. „Už nyní jsme přizpůsobili naše asistenční služby, které jsou plnohodnotné i pro majitele elektromobilů a počítají třeba s tak banální situací, jakou je neschopnost jízdy kvůli vybitým akumulátorům,“ doplňuje Tomáš Kabele.

Elektromobilita a obavy Čechů

„Koupím si elektromobil, ale kde ho budu při cestování dobíjet?“ Takovou otázku si pokládá většina Čechů, 66 % z nich má přitom obavu právě z nedostatku dobíjecích stanic. V případě nehody se pak obávají hrozby požárů, jejichž vznik je vzhledem k elektronice a bateriím ve vozu stále velmi nepředvídatelný.

Požár a celková destrukce elektromobilu jsou krajními situacemi. Obvykle se jedná o totální škody. Pokud vozidlo nestráví plameny, je nutné ho speciálním způsobem hasit, což předpokládá jeho zatopení. O totální škodu pak jde vždy, když je auto zatopené do výšky více než 40 cm. To se děje obvykle při povodních, ale hašení elektromobilu ve speciálním kontejneru je stejný případ. „Z našeho pohledu jde o regulérní pojistnou událost. Fakt, že hasiči zasáhli tímto způsobem, nic nemění na tom, že by šlo o totální škodu. Bez zásahu hasičů by automobil téměř jistě celý shořel,“ vysvětluje Patrik Nauš, senior manažer likvidace pojistných událostí motorových vozidel z Generali České pojišťovny.

Pojistnou událost dále prodražuje i práci hasičů. Ti si tento zásah mohou vyúčtovat a následně se hradí z povinného ručení, taková je praxe v případě požárů vozidel. Hodinová sazba, kterou hasiči účtují, je přitom paušálně nastavena na 5600 Kč za hodinu.

Prodeje elektroaut rychle rostou, čtyři z deseti nově prodaných aut v západní Evropě mají elektrický nebo hybridní pohon

Změna chování

Elektromobily kladou velké nároky i na změnu chování jejich uživatelů, což ostře kontrastuje s používáním vozidel na benzin či naftu. Nejvíce by Češi byli ochotni akceptovat fakt, že by svůj elektromobil dobíjeli z domácí sítě (75 %), dokázali by se smířit i s pomalejší jízdou kvůli úspoře energie (68 %) či mnohem více než dosud plánovat dojezdové cíle vzhledem ke vzdálenosti (56 %).

Na opačném spektru se pak ukazuje jejich nevůle déle čekat u dobíjecí stanice na její uvolnění (neakceptovatelné pro 62 %) či kombinovat jízdu elektromobilem s prostředky hromadné dopravy (52 %).

Přečtěte si také:  První kilometry za volantem elektromobilu Škoda Enyaq Sportline iV 80x. Je to čtyřkolka se 195 kW

Šetrnost k životnímu prostředí s otazníky

Z průzkumu Generali České pojišťovny vyplynulo, že čtyři pětiny Čechů považují elektromobily za ekologické (71 %). Největší smysl v tomto ohledu našincům dávají hlavně díky snížení emisí v ulicích města (62 %) a snížení hluku (20 %). Pro ženy jsou elektromobily šetrné k životnímu prostředí více (82 %) než pro muže (60 %).

Za neekologické je Češi považují ze tří hlavních důvodů – kvůli likvidaci použitých baterií (72 %), způsobu těžby a zpracování drahých kovů pro výrobu baterií (66 %) a 60 % respondentů se domnívá, že se problém s emisemi od výfuků aut přesouvá jinam.

Elektromobily a pohled pojišťovny

Pojistit vůz je možné běžným povinným ručením i havarijním pojištěním. Případy samovznícení elektromobilů jsou hrazeny z havarijního pojištění, které ve variantě All Risk kryje běžně i požáry.

Požár elektromobilu končí obvykle totální škodou – buď kvůli tomu, že vozidlo celé shoří, nebo kvůli nutnosti ponořit ho do vodní lázně.

Škody na elektromobilech jsou obvykle nákladnější kvůli složitým technologickým postupům, jiné konstrukci vozidel či kvůli výrobcem předepsané nutnosti měnit celou baterii i při menších nehodách.

Přečtěte si také:  Kia EV6 má palubní desku tvořenou dvěma zahnutými displeji. Je to dosud nejchytřejší Kia

Škody způsobené elektromobily jsou i podle zahraničních zkušeností rozsáhlejší. Je to dáno hmotností elektroaut a do jisté míry i jejich schopností rychlé akcelerace.

Asistenční služby počítají i se specifickým provozem elektromobilů. Jsou připraveny pomoci nejen v případech, kdy na cestě dojde k vybití akumulátoru.


Online dotazování ve 2. čtvrtletí roku 2021 proběhlo na vzorku 884 respondentů-řidičů ve věku 18+.

1 komentář

  1. Jak jste na tom vy? Tak za sebe. Kdyby to režim nevnucoval horem dolem a nesnažil se znepříjemňovat den co den život nám normálním lidem, používajícím auta k nutné dopravě po zákaznících atd., tak bych asi tyto nesmyslné počiny sebemrskačů ani neřešil. Někoho baví nejíst maso, někoho baví pohádky o desítkách genderů, někoho baví poskakovat s předraženým vozítkem, co nikam nedojede a celkově je na nic, ale prostě to tak ti lidi chtějí… Tak ať to za SVOJE (tedy veskrze svoje, ne daňových poplatníků) peníze mají, ale nenutí to nám a my bychom jim na to nenadávali. Takhle je to pro slušného člověka něco naprosto nepřijatelného a ideologickou omáčkou dokonale zhnuseno.

Přidat komentář