Všichni, kteří jezdí v létě autem na dovolenou, například do Chorvatska, jistě ví, jak nepříjemné je koupit si rakouskou a slovinskou dálniční známku. Nejde o samotnou platbu za průjezd, ale o fakt, že není možné si koupit jednodenní dálniční známku, která by byla pro takový tranzit ideální. Stejně tak řada řidičů už dlouho upozorňuje na to, že by ocenili možnost si jednodenní známku koupit i u nás. Jenomže resort dopravy byl vždy proti. Zdá se ale, že nebude mít na výběr.
Evropská unie totiž řeší, že by bylo dobré, aby jednotlivé státy unie zavedly jednodenní dálniční známky. Návrh byl Evropským parlamentem už schválen a novou směrnici budou muset do dvou let akceptovat všechny státy EU. Znamená to, že musí za transit zrušit povinné vícedenní poplatky za použití dálnic a musí zavést jednodenní dálniční známku. Jedinou výjimku budou mít ty státy, které prokáží, že by takové zavedení nového zpoplatnění bylo finančně neúměrné s přihlédnutím k očekávaným ziskům.
Nízké emise – nízká cena
Nová směrnice zároveň zavazuje členské státy EU stanovit různé sazby dálničních známek pro vozidla se spalovacími motory a pro ta emisně čistější. Auta s nulovými emisemi by pak měla mát dle EU ceny za dálnice výrazně nižší, ideálně žádné. Zjednodušeně to má fungovat tak, že ten, který znečišťuje, tak platí.
Evropský parlament ve svém prohlášení pak uvedl: „Cílem této směrnice je uspořádání pravidel a změna systému poplatků, které jsou v tuto chvíli založeny na čase. Nově bude nutné brát v potaz také skutečně ujeté kilometry.“ Nová pravidla také počítají s tím, že dálniční známky určené pro osobní auta budou směrnicí cenově zastropované, aby byl zajištěn spravedlivý přístup i k občasným řidičům. Nebo právě k těm, kteří jen projíždí. Celé to má navíc podpořit cestovní ruch, který je po koronavirové krizi takřka v troskách.
Sjednocení systému
Změnou je také nově povinné zavedení mýtného systému pro všechna nákladní auta nebo autobusy. Podle EU je současný systém příliš roztříštěný a je potřeba ho standardizovat. Státy se ale budou moci rozhodnout, zda dodávkám nebo třeba minibusům nechají dálniční známky či je povinně převedou na mýtný systém.
Nová směrnice by měla mít dopad hlavně na silnicích, které spadají do trans-evropské sítě TEN-T. To jsou silnice a dálnice, na které putují finance z Evropské unie. V Česku je to asi 2400 kilometrů silnic prvních tříd a dálnic.
Len aby to nebolo drahšie na jeden deň ako diaľnica v Chorvátsku
dvě auta jeden šofér, 2x násilně vybráno zákonné pojištění, ačkoli mohu jet v danou chvíli jen jedním autem, to samé platí o dálniční známce.
Tak pokud to bude kolem 35kč tak proč ne. Dálnici využiji 2-3x do roka, ale vždy jsem ji objel bo nejsem blázen, abych platil 350kč na 10 dni, když ji potřebuju jen jeden den.
Proč nejde koupit známka na 10 dní, s tím že den, kdy se na dálnici vjede, se odečte jeden den?
Platit by se mělo hlavně podle váhy vozidla. Váha dělá škodu na silnicích. Takže elektromobily se svou váhou by měly platit víc.
Přečtěte si článek raději ještě jednou.Hlavně ta úprava cen podle toho co auto plní (eko) . Přiklad.Pozor ,Němci nemají dálnice zdarma!! Zdarma mají pouze cizinci (prozatim)Platí se tam něco jako silniční daň a ta se počítá s obsahu vozu a emisí co splňuje dané auto ,potom ještě platí zvlášť povinné ručení . Tak a teď si všichni co tady píšete zajděte do garáže a podivejte do TP co za emise auto plní. (Euro6+) nebo tam stojí Tesla? Tak 90% občanů se známky zdraží a potom za jednodenní budeme rádi za 300kč . Za mě by nejjednodušší způsob spočitat roční zisk za D.známky a roční spotřebu pohonných hmot v ČR a navíšit již zlodejskou marži spotřební daně . Spravedlnost v tom sice není ale nejmenší zle.
Samozřejmě známky potom úplně zrušit
Stav našich dálnic včetně opravených je katastrofa. To stát by měl platit vlastníkům vozidel, které těmito vozovkami projíždějí.
Osobne je mi to jedno,kupuju si rocni,ale jiste je to krok spravnym smerem,ale obavam se,ze cena nebude adekvatni. Co ale nechapu proc elektrovozy nebudou platit nic,vzdyt jde o pouziti dalnice. Ale ono se to take zmeni a casem budou elektrovozy platit parkovani i dalnice jako jine vozy.
Konečně. Vždyť to lze dělat i formou placené sms se svou SPZ, dostanu odpověď a jedu. U hranic a nájezdů by mohli mít pro tyto účely i klasický automat.
Sám jsem jim ohledně tohoto již kdysi psal. Odpověď přišla písemně s tím, že někdy o dvacet let dříve dělali průzkum a v něm jim vyšlo, že o to zájem není…
já bych jednodení známku uvítal protože po dálnici cestuju tak třikrát do roka a nechce se mi kupovat drahou známku na několik dní,samozřejmě za rozumnou cenu.
Ta známka nebude stát 4Kč jak by bylo 1500děleno365,ale podstatně více,takže se vám pořád vyplatí koupi roční.Pak můžete jeti né třikrát,ale vícekrát.
Pepa píše že po dálnici cestuje třikrát do roka. 1500kč děleno třemi jízdami se rovná 500Kč za jízdu , nezdá se vám to trochu moc?
Dálnice nejsou levná záležitost, ať Pepa raději jede po okresce, když je to jenom 3x do roka. Kvůli těmto svátečním dálničářům se bude ještě více zdražovat.
Nechápu, proč by člověk měl platit za něco co nestojí ani za řeč. „DALNICE“ je u nás bohužel jen SLOVO!!Sice jezdím málo ponich, ale dálnice se to.u říct nedá!!!!
Já bych to uvítal když jedu z Brna jednou za čas do Prahy buď Zoo nebo Aquapalace Praha ale jde o to kolik si budou účtovat ale jestli to bude víc jak 50 Kč tak budu jezdit po staré. Max jsem ochoten platit 50 Kč za den.
A nestacila by statu a eu daň z phm? K čemu nějaké znamky?
Daň z phm? Nemaluj čerta na zeď
Předpokládám, že cena jednodenní bude kolem 150kč (podle poměru mezi roční – měsíční- 10denní… Prostě se to nevyplatí, vždyť tyhle poplatky nejsou pro nás, ale pro státní zadluženou kasu. Je to stejné, jako když si v kebabu dáte malý a velký Durum, ten velký stojí 120kč a ten skoro poloviční stojí 100kč…
Hodně lidí jede k moři takzvaně na noc, takže dvě jednodenní jedním směrem,a bude to možná dražší ,pakliže známka bude končit ve 24,00
To jako, že hodně lidí jede1500 km aby se vyspali a jeli 1500 zpátky 🤣aby ušetřili za denní dálniční známku a nemuseli kupovat dvě denní 🤣🤣🤣. Nebuď směšnej
Deset dní je leckdy na dovolenou málo,ctelo by to ideálně 14 nebo i dva měsíce po dobu prázdnin.
V Prahou zapomenutých krajích Severní Moravy mohu použít jen část dálnice do krajského města, což je 60 km. Když pojedu mimo , mám to km 50. Takže takovou známku jen na dovolenou bych uvítal jako mnozí již dávno. Návrh EU je jedna světlá výjimka z její existence
Já bych si nedělal předčasné naděje. Oni si to vždycky upraví tak, aby se vlk nažral a koza zůstala celá! Splní nařízení EU, ale dopadne to jak s tou Babišovou slevou DPH na čepované pivo, konzumované na místě. Když to sundal na 10%, čekal jsem slušnou slevu z ceny. Opak byl pravdou! Prý pivovat hned zvedl cenu!
Podobně 1denní známka vyjde nakonec dráže než ta na 10 dní…🤔
Spíš by bylo lepší si zaplatit třeba 1000km a platilo by to určitou dobu…
Jednodení bude stát o pár korun míň než desetidenní verze. Takže pro cestu tam a zpět z dovolený bude nákup jednodenní známky nereálný nesmysl. Bude to stejně dražší. Jako vždy to úředníci vymyslí tak, aby se jednodenní nevyplatila. Známe vychcanost státních úředníků.
Mno přesně tak.
A co 7 denní Slovinská známka? ted potřebuji 1 měsíční známku za 30EUR abych mohl být v Chorvatsku 2 týdny. to je vychcanost Slovinských úředníků
Sláva 🙆…. Ovšem známé náš stát jak nejvíce okrást občana. Takže za 50,- to určitě nebude…
Ani se mi nechce věřit,že tak logická věc vypadla z EU…. :-)
To si bude nenažrané ŘSD drbat hlavu.A za kolik pak bude,když 10 denní je přes 300?.Budu hádat.250? :-D
Už aby to bylo… Mám dvě auta, prvním jezdím jednou měsíčně Ostrava – Brno (dodávka) a druhým (osobní) v létě na dovolené a pak možná tak ještě třikrát čtyřikrát… A na obě musím kupovat známky jako bych jezdil každý den.