Každoroční obměna části vozového parku na začátku zimní sezony letos přinesla novinku – do služby se hlásí nová značka terénních záchranářských vozů INEOS Grenadier.
Off-road centrum Dajbych 4×4 dodává vozy Horské službě už od roku 2005. První předaný vůz nové britské značky INEOS Grenadier navazuje a částečně nahrazuje předešlá vozidla Toyota Land Cruiser 76 a Land Cruiser 78 a Land Rover Defender. Na sezonu 2024/2025 ho v rámci pravidelné obměny vozového parku získali do oblasti Šumava, na služebnu Železná Ruda – Špičák.
Historie terénních vozů na horách
Když byly v roce 1992 pro Horskou službu České republiky zakoupeny první terénní vozy, tehdy to byl Nissan Patrol GR, začala v horách úplně nová éra poskytování pomoci. Záchranáři mohli být k lidem, kteří se dostali do problémů, blíže a rychleji. Nissany po několika letech dosloužily a byly vyměněny za modely Land Rover Defender. Vůz prověřený desetiletími provozu snad na všech kontinentech se stal na léta ikonou Horské služby.
Kromě Defenderu se na českém trhu díky Dajbych 4×4 etablovala také Toyota Land Cruiser 70, která poskytovala pro úpravy a činnost u Horské služby obdobné možnosti. V některých oblastech je právě tato vozidla nahradila a s koncem výroby původního modelu Defender se stala jedinou možností. I díky jejich robustnosti, spolehlivosti a terénním schopnostem. Na tyto vlastnosti navazuje Ineos Grenadier a začíná tak psát novou moderní kapitolu fleetu horských záchranářů.
Současnost terénních vozů na horách
INEOS Grenadier je vozidlo jako stvořené pro složky, které se potřebují pohybovat v náročném terénu a svou filozofií je zároveň ideální pro přestavby. Navíc je to moderní vůz, který splňuje požadavky současných předpisů i nároků na komfort a pohodlí. Navíc už jej využívají i jiné složky IZS, slouží u Vodní záchranné služby.
Z technického hlediska jde o běžný model, který má stálou čtyřkolku, automatickou 8stupňovou převodovku, redukční převodovku, tuhé nápravy, uzávěrky diferenciálů, silné motory i nadstandardní světlou výšku a nájezdové úhly.
V rámci horské služby měl nákup na starosti záchranář Petr Pospíšil. „Doufám, že kolegům i mně bude tato koncepce vnitřních úprav vyhovovat. Pokud ano, tak by se model zástavby pravděpodobně použil i pro další vozidla, která by šla do provozu,“ řekl a dodal: „Terénní vozidla jsou pořizována vždy obměnou za stávající techniku, která již svým nájezdem a opotřebovaností neodpovídá standardům nastaveným Horskou službou z hlediska 100% spolehlivosti při výkonu služby. Přestože naše technika je pečlivě udržována, nikdo neodvrátí stárnutí a v takové situaci by mohlo dojít k selhání v ten nejnevhodnější okamžik. Cyklus vozů Land Cruiser a nyní snad i Ineos ale není díky spolehlivosti příliš častý, naopak vydrží často i přes 10 let.“
Záchranářům na míru
Technicky je sice auto vhodné, ale přesto bylo potřeba nějaké úpravy pro potřeby záchranářského vozu provést. Přestavba se týkala zejménainteriéru, kde bylo třeba zapracovat na prostoru pro „ferno“, tedy nosítka pro převoz pacientů. Bylo potřeba instalovat odolnější materiál na podlahu, systém uchycení pro lehátko, ale i třetí sedadlo. V interiéru bylo třeba také instalovat vhodné osvětlení, zásuvky, konektory a ovládání různých prvků například vysílačky a majáků. V tomto případě přišel na řadu 3D tisk, a tak je vše záchranářům při ruce, aniž by byl narušen vzhled vozu.
Další instalace jsou i zvenčí vozidla. Kromě výstražných majáků a pracovních světel je zde například zásuvka na dobíjení vozu, aby byl kdykoliv v plné pohotovosti pro zásah, a novinkou je také naviják Warn s přístupnou montážní sadou a dlouhým syntetickým lanem i další vyprošťovací příslušenství ARB (např.: nafukovací vak nebo vyprošťovací tašku).
Nápady ze zkušeností a umělá inteligence
Při úpravách se myslelo i na nejmenší detaily. Za prvé má offroad centrum Dajbych 4×4 s vozy (nejen) pro Horské záchranáře letité zkušenosti, za druhé během přestavby byly technické záležitosti průběžně konzultovány s budoucími uživateli. Právě zdánlivé drobnosti totiž často přispějí ke spokojenosti při každodenním používání vozu. Jako příklad lze uvést:
- dvě lehce přístupné pojistkové skříně s detailními popisy
- žebřík na střechu se speciální protiskluzovou ochranou
- ergonomické umístění vysílačky do boxu vytvořeného pomocí 3D tisku
Zajímavostí je také vytvoření AI technického asistenta, který díky umělé inteligenci usnadní používání systémů nebo řešení problémových technických situací. Za volantem se totiž střídají záchranáři s různou úrovní zkušeností.
Důležitá je i jízda v terénu. Právě Horská služba Šumava využila v minulém roce off-road školení od Dajbych 4×4 pro lepší zvládání složitých situací a šetření techniky pro efektivnější provoz vozového parku.
Několik generací vozidel a zástaveb, v kombinaci se zkušenostmi záchranářů, vydefinovalo parametry vozidla přesně podle potřeb a využití v Horské službě. „Off-road centrum Dajbych 4×4 spolupracuje s horskou službou už skoro 20 let a díky těmto zkušenostem a skvělé komunikaci mohou vznikat vozy, které dokonale slouží potřebám záchranářům,“ vysvětluje Petr Dajbych, majitel společnosti Dajbych 4×4.
Provedené úpravy
Off-road úpravy probíhali v plzeňských dílnách Dajbych 4×4, zdravotnickou vestavbu měla na starost moravská společnost Fosan.
- Naviják Warn se syntetickým lanem
- Zimních pneu s protiskluzovými hroty
- Pochozí střešní nosič s rolnou a uzamykatelným střešním boxem
- Zodolněná podlaha s kotvícími lištami a sedadlem v druhé řadě
- Variabilní uchycení transportního prostředku
- LED osvětlení interiéru
- Ochranné mříže oken opatřené kotvícími prvky a přihrádkami
- Nezávislé teplovodní topení s možností dálkového ovládání
- LED světelná rampa a pracovní světla dokola vozu
- Nástřik podvozku a dutin ochranným antikorozním voskem
- Formátování baterií s externí zástrčkou a předehřev olejové části motoru
- Zásuvky na odnímatelné majáky zvenčí vozidla, externí zásuvky 12 V/220 V
- Externí kompresor
- Zábleskové majáky a světla LED
- Výstražné zvukové a rozhlasové zařízení s reproduktorem a mikrofonem
- Vozidlová radiostanice
- Celopolep fólií podle grafického manuálu HS
- Aretace otevřených zadních dveří vozu
- Omyvatelné potahy sedadel
- Sada vyprošťovacích prostředků